Trasslig daglur

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Isanmisan

Trasslig daglur

Inlägg av Isanmisan »

Hej! Jag är ny här, och har precis överlevt 4 dagarskuren! Vi är nu på dag 5, och den lille ettåringen har sovit sin första hela natt. Underbart att det fungerar! Men jag är osäker när det gäller tupplurarna på dagen. Först skall jag beskriva schemat:
6.30 upp
6.45 amning
8.00 frukost
10.00-11.15 sova
11.30 lunch
14.45 mellanmål
15.30-16.30 sova
17.30 middag
19.00 kvällsmat + amning
19.30 sova natt

Vid kl. 10 somnar han fint. Han vaknar dock gärna lite för tidigt, kanske en kvart eller så. Skall jag ta upp honom då? Han är väldigt upprörd och blir hysterisk om jag inte gör det. En annan fråga: på eftermiddan tar det 25 min innan han somnar. Under den tiden är han också väldigt upprörd, och jag är inne och lägger honom tillrätta flera gånger eftersom han låter så ledsen. Han dyker ner i sängen i rätt ställning när jag kommer in, så jag tror han vill ha hjälp. Men han blir ändå upprörd när jag går ut. Gör jag rätt? Är det bara att hålla ut så lär han sig eller? Min tredje fråga gäller bekräftelsen. Hur viktigt är det att den får sista ordet nu när vi inte är inne i kuren längre? Kan man strunta i bekräftelsen nu?

Nu vaknade han förresten från eftermiddagsluren två minuter för tidigt (grät). Han fick komma upp. Var det fel?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Isanmisan och välkommen :D

Vad bra att kuren funkar för er, fint jobbat :thumbsup:

Ska försöka svara på dina funderingar :wink:

Du har alltid marginalkvarten att ta till vid dagsömnen, dvs låta honom vakna en kvart för tidigt eller sova en kvart längre, men alltid ta upp nöjd och glad!

När du lägger honom på dagen, gör precis som när du lägger honom för natten; skratta hela vägen till sängen, lägg tillrätta, gå ut med ramsan. Han kan lägga sig ner själv, ingen trafik om det inte är ABSOLUT kris! När du känner att du bara MÅSTE gå in, då ramsar du!

Nu drar du ihop ramsan och bekräftelsen - han vet vad som gäller nu, så du behöver inte bekräfta honom in i sömnen längre.

Och försök som sagt att ta upp honom INNAN han gråter - han ska känna att du har full koll, hela tiden!

Hoppas jag kunde räta ut några frågetecken! Annars får du fråga på :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Isanmisan

Inlägg av Isanmisan »

Hej och tack för ditt svar! Så skönt det är att få stöd i detta. Ja, jag passar på att fråga vidare eftersom jag inte riktigt är klar över hur det skall gå till. Jag vill ha full koll hela tiden!! Men min lillkille gråter när han vaknar. Jag har intrycket av att han egentligen borde sova längre, men inte kan. Det bästa vore troligen att han somnade om och sov en stund till. Kruxet är ju att han ännu inte kan somna om själv, (fast på natten kan han det nu, i och för sig.. Men jag tror det skulle ta timmar för honom att somna om på dagen. Och det skulle bli jobbiga timmar.) Skall jag korta av sömnpassen på dagen för att vara säker på att hinna väcka honom innan han vaknar själv, även om det betyder för lite sömn (och troligtvis gråt först innan han vaknar till)? Eller skall jag ändå försöka få honom att somna om när han vaknar för tidigt (hemskt mkt gråt)?

Tacksam för svar, jag vill gärna få ordning på detta och är beredd att kämpa för det!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Det är jättevanligt att daglurarna krånglar i början, de små liven tycks tro, att när de nu sovit så bra på natten, behövs inte så mycket sömn på dagen... Men det kommer, som sagt kan det ta ett tag innan BÅDE dagar och nätter sitter som det ska :!:

Så ge din gosse förutsättningarna, agera säkert och med schemat klistrat på näsan! OM han är toktrött, kan du alltid lägga en kvart tidigare, men det bästa är att försöka hålla tiderna så noga det går!
Tids nog trillar poletten ner :wink:
Han behöver inte sova när du ska ta upp honom på dagen, men se till att han inte skriker hysteriskt - då har han skrikit dig TILL sig, och det vill vi ju inte lära honom!
Och ramsa honom när han vaknar för tidigt - är det mycket för tidigt så är det bästa som sagt att han somnar om, men du kan bara ge honom förutsättningarna, inte tvinga honom!
Jag lovar att dagsömnen kommer att funka snart också, det kräver bara lite mer arbete av dig!
Hoppas nu natten varit bra, rapportera gärna :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Isanmisan

Inlägg av Isanmisan »

Hallå igen!

Rapport efter dag 6. Natten var - sådär. Vargtimmen spökade, då tog det tid att somna om. Han vaknade också för tidigt i morse, men fick ligga kvar tills ett läge då han var hyfsat tyst, då blev han "väckt" med väckarklockan.

Båda daglurarna har krånglat på så sätt att han har vaknat för tidigt, och tagit lång tid på sig att somna. Men, han har inte varit riktigt så hysterisk som tidigare, och han har kunnat lugna sig såpass att han har kunnat bli "väckt" (men det är ju ett spel det där, när man låtsas som om han har sovit gott gott i sköna sängen fast egentligen så har man haft hjärtat i halsgropen och hoppats att han inte skall skrika upp sig för mycket utan bli tyst så man kan ta upp honom och låtsas som om initiativet kom från oss).

Nu har du ju lovat att det kommer att ordna sig :wink: , så då fortsätter vi på denna inslagna vägen och väntar ut honom. Det har ju trots allt inte ens gått en vecka ännu. Men jag måste berätta en annan rolig sak! Sonen har börjat äta som en häst! Och han har varit jättekrånglig med maten innan så det är så kul!! Tack för i dag!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Isanmisan skrev: Det har ju trots allt inte ens gått en vecka
Precis :!: Det måste få ta sin tid, och var beredd på ev. bakslag så du inte tappar modet :wink: Vad härligt med aptiten :D

Fortsatt lycka till, bra jobbat :thumbsup:
Mia
Joy

dagluren

Inlägg av Joy »

hej isanmisan o mia!

jag har läst era "brev" här. håller ju på att kurar för fullt. är inne på andra dagen. har precis fått honom i säng för dagluren. grejen är den att han aldrig i stort sett sovit inomhus på dagtid. han har sovit skönt ute i sin vagn. den börjar dock bli lite trång med tanke på att han, dennis, växer o att det är dags för mer kläder. är ni mä´? så jag fick rådet att lägga honom inne iom kuren.
jag läser att daglurarna kan krångla lite. det förstår jag. men jag kan känna mig så maktlös. jag vet inte riktigt hur jag ska göra. det känns som att jag, bara eller redan efter andra dagen, ligger några steg efter när det gäller daglurarna. alltså. andra natten gick så himla bra, jag var inte inne till honom en ända gång. han tog ramsan så bra. inte ens i vargtimmen behövde jag gå in. jag gav honom förutsättningarna att sova fram till sju även om han valde att sitta isängen o vänta. med en o annan fråga nångång ibland. vilka han hela tiden fick svaret att det fortfarande var natt.
så när han krånglade vid dagluren så kändes det som ett baksteg att gå in o lägga honom tillrätta, vilket jag gjorde efter en halvtimmes klagosång som på slutet höll på att stegras. då bestämde jag mig för att gå in. jag såg att han inte var hysterisk o kände att jag kanske borde ha väntat. o bara ramsat istället. men gjort var gjort. jag lade honom tillrätta o solfjädrade högst 45 sek, gick ut med ramsan o bekräftelse o snart sov han, efter några frågor. tror jag ramsade en gång till innan han gav sig. gjorde jag fel i att jag gick in???
vad ska jag tänka på inför tredje natten???
//hälsningar joy

ps. en sak till, han ska sova 1,5 timme, mellan 12.30 och 14, nu kommer han ju bara att få sova i en timme. hur ska jag göra? ska jag väcka honom då? eller ska jag låta han få sova en kvart till...bara så att får sova så mkt som möjligt??? ds.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej joy :D

Jag tycker du hanterade dagluren helt OK, det är ju väldigt lätt att vara efterklok :wink: Men visst kan du tänka som så, att nu är det BARA ramsan som gäller, vid riktig katastrofkris går du in och solfjädrar, tills han är lugn - men bara då!
SEn får du vara beredd på att det BLIR bakslag, och det ska så vara - det är då du har sån nytta av verktygen och ha målet för ögonen, den goda sömnen! Så skynda långsamt :!:
Visst kan du använda dig av marginalkvarten när han ´väntade med att somna, men absolut inte mer! Det viktiga är att du ger honom förutsättningarna att sova, men själva sovandet måste han få fixa själv, och det kan ta (som du vet!) ett tag innan BÅDE dag och nattlurarna sitter!

Inför tredje natten; jobba på som du gjort, inte buffa, ramsa och solfjädra enbart vid katastroflarm :wink:

Kram Mia
Joy

okej

Inlägg av Joy »

jag ska tänka på det. lathunden ska studeras mera.
då lägger jag Dennis tillrätta, solfjädrar en kort stund (jag buffar inte alls), går ut med ramsan o bekräftar, lyssnar in honom osv. har jag fattat det hela rätt...?

//joy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jajamensan, helt rätt :wink: :thumbsup:
/Mia
Isanmisan

Inlägg av Isanmisan »

Hej igen! Vi är nu inne på dag 15 (undrar hur länge man kommer att ha den här nya tideräkningen i huvet?) och nätterna har sista tiden varit superduper!! :D :sleep: :!: Vi är så lyckliga för det! Daglurarna är fortfarande lite problematiska, han skriker rätt mycket faktiskt. Men jag har blivit mycket mycket säkrare på min sak och coolare, och det är skönt. Han vet vad som gäller, det märks, och jag påminner i bland (varje gång får jag påminna nån gång, faktiskt) och undantagsvis går jag in och solfjädrar (men det är inte ofta) (Mia nu tycker du nog att jag solfjädrar för mycket va?). Och det tar egentligen inte så lång tid innan han somnar, runt 10 minuter ligger det på nu ungefär. Det svåraste är nog att han aldrig sover tillräckligt länge. Men ofta sover han gott i 45 minuter i alla fall (1 tim 15 min resp 1 tim är schemat), och sen tar jag upp honom i ett läge då han är hyfsat lugn. Fast i dag har jag faktiskt båda gångerna fått nöjet att väcka honom och det känns ju väldigt bra. Början på en trend?

Jag tänker mycket på det där som Anna skriver om de andra 17 ungarna och 18 kossorna och det hjälper mig jättemycket! Lilleman har fått styra väldigt mycket tidigare och det var allt dags att ta över där nu.

Typiskt med tidsomställning nu när man precis kommit i gång, men så är det. Lycka till Joy och alla andra som också kämpar. :thumbsup:

Misan
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Visst är det ett underbart liv :!: Pris och beröm ska du ha - suveränt handlag, ja. Det är vad du har. Och det sitter i Attityden. Jag är så glad att de sjutton andra bebisarna och de arton korna gör sin nytta :lol:
Isanmisan skrev:- - - 1 tim 15 min resp 1 tim är schemat - - -
Det där är lite konstiga sömnrytmspass. Inte "naturliga" alls. Kanske ligger förklaringen till trasslet där. Effektiva pass som sätter sig fortare och bättre och efter vilka barnet är lätt att väcka (bokstavligt eller ej) är 5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim och 3 tim :wink:

Marginalkvart (åt båda hållen t o m) kan man tillämpa på alla lurarna utom de korta, 5, 20 och 45. Där får man titta på klockan från det barnet har somnat och hålla tiden på minuten :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Joy

sömnrytmpass

Inlägg av Joy »

väckte min son idag efter 20 minuter. det var hur lätt som helst. plötsligt förstår jag vad som menas med den där uppräkningen 5, 20, 45...sov. tänkte efter lite. Dennis sov oftast i 45 minuterspass eller i 1,5h eller 2h och vaknade alltid efter någon av de angivna tiderna. häftigt.

ville bara det.

förresten...vi la Dennis lite senare ikväll för att komma i rytm iom vintertiden. han krånglade lite. grät o så. jag tappade attityden för en stund o höll på att ge upp. i boken står det ju att det knappast är någon protest vid tredje kvällens läggning... hoppas inte allt är förstört iom det.

//joy
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ingenting är förstört. Hur du än möjligen ballar ur så kom ihåg att en gång är ingen gång :!:

Och du ballade ju inte ur, eller hur :?: Du svajade bara lite. Och hämtade dig :wink: Slurp, kom Attityden av Självklarhet raskt framkrypande ur gömmorna :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "