Öroninflammation och återfall!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Filifjonkan

Öroninflammation och återfall!

Inlägg av Filifjonkan »

Nu är det tidig morgon och jag är ganska trött efter 3 vakna nätter med Lilleman (15 mån). Han har fått sin tredje öroninflammation på 6 mån och vill inte sova. Han sover dåligt både på dagen och natten.

Vi körde kuren med honom när han var 11 mån och det har gått bättre och bättre fram till nu. Sista veckan innan öronen började igen så hade vi helt fantastiska 12-timmars nätter! Därför känns det ännu jobbigare nu. Man glömmer så fort hur det var förut.

Problemen nu är dels att han sover alldeles för kort på dagen (45 min i stället för 90) och igår blev det helt fel tid när han somnade 2 timmar för tidigt! Läggningen på kvällen har väl gått ganska bra. Sen vaknar han på natten flera gånger och är så uppjagad med en gång så att han inte hör någon ramsa över huvud taget. Det slutar med andra ord med att jag går in till honom och stannar tills han somnar :oops: . Jag vet att jag inte borde men han är så himla ledsen. I början trodde man ju att han hade ont och ville ju gärna kolla så att inte febern hade gått upp. Men nu borde ju penicillinet börja göra nytta och han sova igen. Det känns nästan som om man behöver börja om från början igen. Tappar man dom goda vanorna så fort? Hur ska man egentligen göra när dom är sjuka? Om dom är ledsna och har ont så är det ju inte så lätt att stå utanför dörren och ramsa. Både han och vi andra behöver ju sova för att orka.

Tacksam för lite pepping och goda råd!
2 pojkar (jan -01 och nov -03).
Startade kuren p? lilleman okt -04.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Se det inte som återfall. Det är klart att det blir lite upp-och-ner vid sjukdom och det är ju då det är så underbart att ha verktygen att ta till.

Med erfarenhet av både öroninflammationer i mängder och annat smått och gott så är följande mina råd. :idea:

:arrow: Med öroninflammation så blir det ofta oroligare sömn, känns mer när man ligger ner.

:arrow: Ge näsdroppar morgon och kväll direkt när det kommer tillsammans med alvedon/ipren så kan du undvika penicillin.

:arrow: Ramsa alltid först med ordentligt magstöd.

:arrow: Om fortfarande orolig så gå in och solfjädra tills sömntung eller sover (beroende på tillstånd).

:arrow: Om somnar två timmar förtidigt, låt sova en 5-minutare och återgå sedan till schema.

:arrow: Övertyga :roll: om en omsomning vid det långa sovpasset, framhärda. Lägg i vagn med lite höjt läge så kan det underlätta.

:arrow: Jag brukar underlätta för mitt barn genom att ge alvedon/ipren när verkar ha ont, även om ej feber.

:arrow: Var noga med att backa och inte fastna när öronvärken börjar lägga sig.

Det här fixar ni. Livet går lite upp och ner och det är bara att hänga med. Använd verktygen som både ni och han kan, så går det enkelt.

Lycka till :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej filifjonkan! Hoppas den lille mår bättre nu, öroninflammationer är sällan kul men som du vet ingen fara. Man "tappar" inte de goda vanorna fort, du gör honom otrygg genom att frångå era vanliga principer och då ryker vanorna all världens väg. Med dig in till honom kommer de berömda vargarna och genast är sängen en mer otrygg plats, konstigare än så är det inte. Han känner din oro över att han har ont och då blir det onda ännu otäckare. Bistå med smärtstillande, näsdroppar och högläge, lite vätskeersättning vid behov. Utöver det extra lugn och seg och BETRYGGANDE ramsa, vagga honom med ramsan om han verkar ledsen. Framhärda med daglurarna,han behöver sin sömn när han är sjuk. Släng in en extra vid behov och marginalkvarta så mycket du kan. Tänk på hur du själv vill bli vårdad då du är sjuk så gör du på rätt sätt! Lycka till!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Filifjonkan

Inlägg av Filifjonkan »

Tack mammamy och Susanne!

Nu funkar det mycket bättre! :thumbsup: Visst är det konstigt vad fort man glömmer allt man har lärt sig! Fastän detta var femte öroninflammationen på 6 mån så lyckades vi glömma att ge honom näsdroppar innan sovdags :oops: ...
Sen stämmer det att min oro smittade av sig. Nu har vi legat på madrass utanför hans dörr och ramsat lugnt, självklart och långsamt och sakta men säkert återkommer den goda sömnen! Har inte varit inne en enda gång förrän det är dags för morgon. Det märks så tydligt att ha känner igen sig och vet vad vi gör.

Kramar från Filifjonkan och lilleman!
2 pojkar (jan -01 och nov -03).
Startade kuren p? lilleman okt -04.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Duktig mamma, vackert så!! =D>
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er,
Härligt...bra jobbat. :D :D
Sköt om er :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"