Hemförlossning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Alexandra
Kontakt:

Hemförlossning

Inlägg av Alexandra »

Jag vill bara kolla upp om här finns några med erfarenhet av hemförlossning.
Det känns som om det kan komma att bli ett alternativ :wink:
Första förlossningen var vi på sjukhuset knappt 4timmar innan Virve föddes, med Wilhelm var vi nere i dryga timmen.
Med 30minuters resväg till sjukhuset känns det som om jag gärna vill vara förberedd på att föda hemma istället.
Jag har absolut inget emot att föda på sjukhus, längtar rent utav efter att få bli omhändertagen av barnmorskor och bara få ligga i en säng med en liten ljuvlig varelse hos mig i ett par dygn :wink: :lol:
Men risken finns ju att verkligheten kommer se annorlunda ut... så... finns här någon som vill delge mig sina erfarenheter i ämnet? Tex:
-var i huset föder man
-vad behövs
-vad göra av övriga syskon
-hur har sjukvården bemött er som valt hemförlossning? (har hört att de inte är så glada i det... innebär väl merarbete för dem eller nått...)
etc

Ha de gott!
Alex
4 barns mor, 03, 06, 07 & 09
En tös, tre grabbar.
Barnaboken på mitt nattduksbord!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej!

För det första om du inte vill betala själv för kalaset måste du ansöka om bidrag som du betalar hembarnmorskan med (om du nu vill ha en, det ville definitivt jag!)
Din barnmorska vet vem du ska prata med, för för att få bidrag ska man uppfylla visssa kriterier, tex inte vara första barnet, ha nära till sjukhus, ingen komplicerad grav. och/eller tidigare förlossningar. För detta måste man prata med nån, förlossningsläkare tror jag...

Det finns en hemsida där du kan få all info www.fodahemma.se

Jag gjorde all efterforskning o var beredd att föda hemma men i sista stund ville inte min man, och det var väl tur höll jag på att säga, för efter förlossningen förlorade jag 2 liter blod helt oförståeligt.

Så det blev sjukhus för mig ändå :wink: lite snopet men det blev ju bra ändå..

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:oops: www.fodahemma.org var det ju...

Bra tips även om du inte behöver/ hinner få hem en barnmorska!'

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Tack! Det var ju precis en sån sida jag var ute efter.

Här ska läsas, begrundas och planeras! :wink:
Bara :shock: 6 :wink: :lol: månader kvar tills jag får hålla pyret i mina armar... :roll: :wink: Längtar... :heart:
En tös, tre grabbar.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Vad bra!

Då har du ju lite tid på dig :wink: om inte förlossningstid, så förberedelsetid :lol:

Ha det bra!

Kram Anna
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hej, jag födde hemma. Det var inte planerat men inte någon chock heller. Eftersom jag klarade alla sammandragningar så bra blev det inte av att åka till sjukhuset. När jag tyckte det var dags var det för sent. Lillis föddes då inne på badrummsgolvet, ingen särskilt romantiskt atmosfär - tyvär, men en underbar upplevelse. Hon kom ut på en ihopvikt handduk och jag tog genast upp henne och hon fick gossigaste filten och mössa på sig direkt nästan. Sen tände vi stearinljus för hennes nya ögons skull. Barnmorskan kontaktades på telefon och de skickade en ambulans. Så vi fick resa in till BB i alla fall, vilket lilla naiva jag inte alls räknade med allt var ju avklarat redan. Om jag föder igen vill jag absolut vara hemma men ha en barnmorska med om det skulle behövas, och för att slippa resa in efteråt. Den största med att föda själv tyckte jag var att barnet blev "mitt" på en gång liksom, vi fick en särskild start där ingen personal skulle kunna gå emellan, för jag kände att vår samhörighet fanns där direkt. Kanske fick jag större självförtroende också.
Alexandra
Kontakt:

Inlägg av Alexandra »

Hej Linnan!

Tack för ditt inlägg, det lät så avslappnat och självklart! Vad underbart det vore att få föda sitt barn ensam, och som du skriver, få barnet för sig själv direkt!
En liten praktisk fråga: hur gjorde ni med navelsträngen? Det är nog mitt största huvudbry just nu :D
Fast som jag skrivit förrut, jag har nog inget emot att bli inlaggd på BB ett par dagar heller... när man redan har 2 småparvlar hemma...
Jag tycker själv det ska bli sååå spännande att få se hur det blir!
En tös, tre grabbar.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"