Vad är kväll resp. natt för nyfödd?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Jessinell

Vad är kväll resp. natt för nyfödd?

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Jag har lite undringar kring antalet mål per dag och natt, och vad som bör betraktas som vad för en Liten Pärla, en vecka gammal.

Omk vi tar gårdagen som exempel började dagen kl 06.00. När dagen gått hade Lilla Pärlan fått i sig fyra mål av standardmodelltyp med tillhörande sömn om 1-2,5 tim. Fjärde målet var klart vid 19.00 och hon somnade.

MEN eftersom hon inte fått i sig tillräkligt vaknade hon igen efter en timme varpå jag drog igång ett femte standardmodellmål om 1,5 tim. Och här blev det en hel del skrik mellan 21.00 och 21.30. Hon ville inte ta bröstet och hon ville inte konversera.

Klockan 21.30 somnade hon iallafall men jag undrar över skriket. Gjorde jag fel som drog igpn ett mål? Var hon för trött? Borde jag betraktat det som natt när hon vaknade vid 20.00?

Och om man drar situationen vidare och hon till exempel hade vaknat 21.30, skulle jag då betraktat det som kväll och dragit igån ett "dagmål" eller skulle jag inskränkt det till ett "nattmål"?

Med vänlig hälsning,
Jessica
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
T.P

Inlägg av T.P »

hejsan :D .dom 3 första veckorna i barnets liv(smekmånad) gäller matning vid första pip,för att stilla" överlevnadsångesten!
barn födda 04/06/08
T.P

Inlägg av T.P »

såg att jag inte riktigt svarade på din fråga :oops: :wink: men läs på detta forumet klistrad" "ett kompendium för 0-2 månader
barn födda 04/06/08
Jessinell

Inlägg av Jessinell »

Hej hopp!

tack för svar och länk. Jag har läst kompendiet men saken är ju inte den huruvida barnet ska ha mat eller inte när det piper. För det ska det ju naturligtvis ha. :D

Min fråga handlar snarare om huruvida man ska dra igång ett femte mål på kvällen med mat, byte, umgänge, mat eller om man ska betrakta uppvaknandet som natt och skippa umgänget.... och så kanske få tre nattmål.

//Jessica
// J
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det var nog det där med att det bara hade gått en timme sedan sist som krånglade till det hela. Man behöver sova åtminstone två timmar mellan varven - det gäller att åtminstone någorlunda hålla fast vid Standardmodellens "princip". Lilla älsklingen blir helt enkelt för trött annars för att kunna äta som folk.

Som du ser i kompendiet är en klassiker att sista målet är avslutat vid 22 och natten kan anses börja då, vid månadsgränsen, och pågå till 04 sisådär, varvid man får nattmål och sedan sover vidare ca 3 tim.

Klarare :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jessinell

Inlägg av Jessinell »

Njaaeee :oops: Inte riktigt glasklart ändå....

Jag vet fortfarande inte om jag ska köra FEM standardmål modell dag
(tutt, rap, tutt; byte & smek; nojs & lek; tutt, rap, tutt; bums i säng :wink: ) enligt vad jag förstått rekommenderas i BB, eller FYRA standardmål modell dag enligt vad jag sett rekommenderas här på sidan.

Kör jag fyra mål ser dagen ut ungefär så här:
1) 6.00-7.00 mat
7.00- 9.30 sova
2) 9.30-11.00 mat
11.00-12.30 sova
3) 12.30-14.00 mat
14.00-16.30 sova
4) 16.30-18.00 mat

Ska jag då göra "natt" kl 18.00 eller :?: :?: :?:

De senaste dagarna har hon vaknat igen efter ca 20 min (vilket ju påminner om det schema man rekommenderar för månadsgamla barn) varpå jag kör ett femte mål på 1,5 tim med umgänge, ljus och ljud. Rätt eller fel?? Skulle jag kört ett "nattmål" om 20 min med mörkt, släkt och tyst.?

Jag har sett att andra har samma funderingar så egentligen kan jag ju läsa deras trådar lite närmare.....

:D
// J
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Lilla älsklingen är nu tre veckor. Då försöker man följa principen 2-2, dvs två tim vaken, två tim sömn - eller åtminstone sträva efter en sådan struktur. Lyckas man med det, brukar 6 tim natt komma av sig själv.

Ett ungefärligt schema skulle då kunna se ut så här, om vi börjar med natten:

:arrow: 22 - 04 natt 6 tim
:arrow: 04 nattmål enligt Standardmodellen; kan ta lite mer än 20 min för så små Skräp; bör ske i saklighet och dunkel med rejäl påfyllning
:arrow: sova vidare ca 3 tim, kanske mer ändå (får vakna själv)
:arrow: morgon och första stora målet ca 8, sova ca 10, vaken ca 12, sova ca 14, vaken ca 16, sova ca 18, vaken ca 20, sova natt ca 22.

Här har du fyra stora Standardmodell-mål och ett rejält nattmål vid 4.

Bara som exempel. Och det är först vid tvåmånadersgränsen man kan göra upp ett riktigt schema efter klockan exakt :wink: Dessförinnan får man nöja sig med att sträva efter tillräckligt med vakentid på dagarna, enligt SM (annars får man lätt nattklubb) och förstås massor och åter massor med mat.

Nyföddhetsperioden räknar jag fram till den egentliga födelsen och då, innan den, äter ju barnet två nattmål. Som, precis som du skriver, ibland kan bli tre, eftersom det fortfarande är barnet som "bestämmer" (inom rimliga gränser - sova 4 tim i sträck på dagen, som nyfödda kan göra, är t ex kanske ingen bra idé, utan man väcker milt efter kanske 3 eller högst 3,5 tim) och då går dygnet inte alltid ihop med klockan, så att säga.

Förstår du på ett ungefär :?:

Pussa på lilla näsan från mig :lol:
Jessinell

Inlägg av Jessinell »

Tack nu börjar det klarna lite mer. :idea: Vi har något tidigare vanor men det är ju bara att översätta "tänket". :D
// J
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Jag gillar att Pärlan är Vild :lol:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"