Vad är kväll resp. natt för nyfödd?
Vad är kväll resp. natt för nyfödd?
Hej!
Jag har lite undringar kring antalet mål per dag och natt, och vad som bör betraktas som vad för en Liten Pärla, en vecka gammal.
Omk vi tar gårdagen som exempel började dagen kl 06.00. När dagen gått hade Lilla Pärlan fått i sig fyra mål av standardmodelltyp med tillhörande sömn om 1-2,5 tim. Fjärde målet var klart vid 19.00 och hon somnade.
MEN eftersom hon inte fått i sig tillräkligt vaknade hon igen efter en timme varpå jag drog igång ett femte standardmodellmål om 1,5 tim. Och här blev det en hel del skrik mellan 21.00 och 21.30. Hon ville inte ta bröstet och hon ville inte konversera.
Klockan 21.30 somnade hon iallafall men jag undrar över skriket. Gjorde jag fel som drog igpn ett mål? Var hon för trött? Borde jag betraktat det som natt när hon vaknade vid 20.00?
Och om man drar situationen vidare och hon till exempel hade vaknat 21.30, skulle jag då betraktat det som kväll och dragit igån ett "dagmål" eller skulle jag inskränkt det till ett "nattmål"?
Med vänlig hälsning,
Jessica
Jag har lite undringar kring antalet mål per dag och natt, och vad som bör betraktas som vad för en Liten Pärla, en vecka gammal.
Omk vi tar gårdagen som exempel började dagen kl 06.00. När dagen gått hade Lilla Pärlan fått i sig fyra mål av standardmodelltyp med tillhörande sömn om 1-2,5 tim. Fjärde målet var klart vid 19.00 och hon somnade.
MEN eftersom hon inte fått i sig tillräkligt vaknade hon igen efter en timme varpå jag drog igång ett femte standardmodellmål om 1,5 tim. Och här blev det en hel del skrik mellan 21.00 och 21.30. Hon ville inte ta bröstet och hon ville inte konversera.
Klockan 21.30 somnade hon iallafall men jag undrar över skriket. Gjorde jag fel som drog igpn ett mål? Var hon för trött? Borde jag betraktat det som natt när hon vaknade vid 20.00?
Och om man drar situationen vidare och hon till exempel hade vaknat 21.30, skulle jag då betraktat det som kväll och dragit igån ett "dagmål" eller skulle jag inskränkt det till ett "nattmål"?
Med vänlig hälsning,
Jessica
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
Hej hopp!
tack för svar och länk. Jag har läst kompendiet men saken är ju inte den huruvida barnet ska ha mat eller inte när det piper. För det ska det ju naturligtvis ha.
Min fråga handlar snarare om huruvida man ska dra igång ett femte mål på kvällen med mat, byte, umgänge, mat eller om man ska betrakta uppvaknandet som natt och skippa umgänget.... och så kanske få tre nattmål.
//Jessica
tack för svar och länk. Jag har läst kompendiet men saken är ju inte den huruvida barnet ska ha mat eller inte när det piper. För det ska det ju naturligtvis ha.
Min fråga handlar snarare om huruvida man ska dra igång ett femte mål på kvällen med mat, byte, umgänge, mat eller om man ska betrakta uppvaknandet som natt och skippa umgänget.... och så kanske få tre nattmål.
//Jessica
// J
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Som du ser i kompendiet är en klassiker att sista målet är avslutat vid 22 och natten kan anses börja då, vid månadsgränsen, och pågå till 04 sisådär, varvid man får nattmål och sedan sover vidare ca 3 tim.
Klarare
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Njaaeee
Inte riktigt glasklart ändå....
Jag vet fortfarande inte om jag ska köra FEM standardmål modell dag
(tutt, rap, tutt; byte & smek; nojs & lek; tutt, rap, tutt; bums i säng
) enligt vad jag förstått rekommenderas i BB, eller FYRA standardmål modell dag enligt vad jag sett rekommenderas här på sidan.
Kör jag fyra mål ser dagen ut ungefär så här:
1) 6.00-7.00 mat
7.00- 9.30 sova
2) 9.30-11.00 mat
11.00-12.30 sova
3) 12.30-14.00 mat
14.00-16.30 sova
4) 16.30-18.00 mat
Ska jag då göra "natt" kl 18.00 eller
De senaste dagarna har hon vaknat igen efter ca 20 min (vilket ju påminner om det schema man rekommenderar för månadsgamla barn) varpå jag kör ett femte mål på 1,5 tim med umgänge, ljus och ljud. Rätt eller fel?? Skulle jag kört ett "nattmål" om 20 min med mörkt, släkt och tyst.?
Jag har sett att andra har samma funderingar så egentligen kan jag ju läsa deras trådar lite närmare.....

Jag vet fortfarande inte om jag ska köra FEM standardmål modell dag
(tutt, rap, tutt; byte & smek; nojs & lek; tutt, rap, tutt; bums i säng
Kör jag fyra mål ser dagen ut ungefär så här:
1) 6.00-7.00 mat
7.00- 9.30 sova
2) 9.30-11.00 mat
11.00-12.30 sova
3) 12.30-14.00 mat
14.00-16.30 sova
4) 16.30-18.00 mat
Ska jag då göra "natt" kl 18.00 eller
De senaste dagarna har hon vaknat igen efter ca 20 min (vilket ju påminner om det schema man rekommenderar för månadsgamla barn) varpå jag kör ett femte mål på 1,5 tim med umgänge, ljus och ljud. Rätt eller fel?? Skulle jag kört ett "nattmål" om 20 min med mörkt, släkt och tyst.?
Jag har sett att andra har samma funderingar så egentligen kan jag ju läsa deras trådar lite närmare.....
// J
-
annawahlgren
Ett ungefärligt schema skulle då kunna se ut så här, om vi börjar med natten:
Här har du fyra stora Standardmodell-mål och ett rejält nattmål vid 4.
Bara som exempel. Och det är först vid tvåmånadersgränsen man kan göra upp ett riktigt schema efter klockan exakt
Nyföddhetsperioden räknar jag fram till den egentliga födelsen och då, innan den, äter ju barnet två nattmål. Som, precis som du skriver, ibland kan bli tre, eftersom det fortfarande är barnet som "bestämmer" (inom rimliga gränser - sova 4 tim i sträck på dagen, som nyfödda kan göra, är t ex kanske ingen bra idé, utan man väcker milt efter kanske 3 eller högst 3,5 tim) och då går dygnet inte alltid ihop med klockan, så att säga.
Förstår du på ett ungefär
Pussa på lilla näsan från mig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
annawahlgren