Lång tid att somna...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NAN

Lång tid att somna...

Inlägg av NAN »

Hej!

Tack för tidigare hjälp jag fått här. Nu har vi kört kuren, uppföljningsvecka + en vecka till. Nätterna går fint, något uppvak då och då men oftast löser hon det själv. Insomningen är till och från. Tre dagar förra veckan somnade hon efter lite stön och bök på 10-20 min kvällstid, men inget skrik och vi ramsade bara när vi gick ut. Fyra kvällar var det dock mer skrik, både arg och ledset och tiden för insomning var väl ungefär densamma (40 min igår dock!). Vi tror nog att det ska bli bättre :D

Dagtid är det samma visa med insomningen. Hon sover i vagn inomhus de korta lurarna och i vagn ute under promenad den långa luren. Men det har nästan inte hänt att hon sovit all tid som hon ska sen vi startade. Det tar alltid 15-25 min för henne att somna, ibland har det hänt att hon inte somnat alls. Ofta kan hon vara rätt nöjd och ligga och röja först (undantag långa luren när vi promenerar, då somnar hon in lugnt och stilla efter 10-15 min) och sen skriker hon igång sig. Jag ramsar ibland, men oftast försöker jag bara att hålla mig undan och stöka lite grand. Hon brukar nämligen tystna när jag ramsar och sen blir hon arg när jag slutar. Sen vaknar hon ofta efter 20-30 min och eftersom det är när hon ska upp enligt schemat hänger jag på och "väcker" henne. Under 1,5-timmaspasset ute i vagnen vaknar hon också oftast tidigare. Brukar försöka ignorera henne (hon är inte ledsen utan ligger mest upp med huvudet och tittar bakåt, nöjd), men det har inte hänt att hon somnat om igen. Så... några 15 timmar/dygn är det ju INTE tal om för lilla tjejens del. Jag vet att det inte är viktigast att hon sover varenda minut utan att hon ska ha förutsättningarna och det har hon ju! Men när hon är arg och ledsen (lite varvat) känns det ju inte kul + att det ju då tar så lång tid. Är det läge att ändra schemat? Kan man lägga henne tidigare så att hon ändå somnar i tid?

Schemat ser ut så här:
8 vakna och frukost (ammar)
9.30-10.15 sova
11.45 mat (puré + ammar)
12.30-14 sova
15.15 mat (puré + ammar)
16.15-17 sova
18.45 mat (gröt)
19-19.30 bad och mys
19.40 slurk (ammar)
20 sova

Tack på förhand!
Mor till flicka född april 2006
Elle

Inlägg av Elle »

Hej NAN!

Ja, som du själv skriver så ska ni ge henne förutsättningarna för att kunna somna och sova gott, sedan är det upp till henne. Det kan ta upp till en månad innan alla lurar sitter som berget. Så odla tålamod och tänk på att SHN-kuren är en process, ibland går det tre steg fram och ett tillbaka. Hur gör du när du lägger henne för lurarna? Kom ihåg "skratten till vilan" är lika viktig som "skrattet till godnatt" :lol:

VAr noga med att proppa i så mycket mat du bara kan under dagen! Kanske ge välling eller urpumpad morgonmjölk till nattslurk. Kvällsmjölken kan lätt vara lite blaskig och inte så mättande.

Ja, du kan använda marginalkvartarna för att kunna lägga tidigare. På kvällen kan du vid behov lägga upp till en halvtimme tidigare utan att det påverkar natten.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
NAN

Inlägg av NAN »

Tack för ditt svar, Elle!

Jodå, vi skrattar allt inför varje läggning - dag som kväll. Det är ju inte alltid man får till höga skratt, men hon är alltid glad i alla fall. Maten tror jag heller inte är något problem, hon äter numer mycket puré + bröstmjölk och gröt till kvällen. Jag vet utifrån att jag pumpat ur vissa kvällar att jag även då har ganska fet mjölk, så jag tror inte att det är så att den inte mättar ordentligt. Vi får väl kämpa på och tro att det ordnar sig. :arrow: Men snart är det ju dags att dra ner en av 45-minutarna till en 20-minutare (hon blir 7 månader om en vecka), är det då bäst att ta den sena luren :?:

Ikväll har läggningen varit superjobbig, skrik och gråt i 35 minuter... Är det vanligt att det fortsätter så här så långt in i kuren :?: Nu har vi ju snart gjort 3 veckor. Hm. Hon åt ordentligt innan, skratt till godnatt och sen en snabb läggning, kort solfjäder och ut med ramsan. Ganska så direkt protester, först argt som övergår i mer hjälp-rop och ledset. Höll mig undan in i det längsta innan jag ramsade, verkade inte ta. Höll mig ett tag till och var sen inne och solfjädrade. Då var hon lugn i kroppen, skrek ner i madrassen. Jag ramsade och gick ut och hon vänder sig upp och tittade efter mig och börjar gråta igen. Sen tog det typ 10 min av ytterligare skrik innan hon somnade. Känns INTE bra, vad göra :?:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du måste låta ramsan ta över. Lätt att säga, men trafiken är förvirrande. Ramsan "tar" inte så länge hon väntar på att du ska komma in, vilket du har lärt henne att du gör. Så du får ge den här lilla minikuren några nätter. Hon vet så väl vad som gäller nu, men du förvirrar henne genom att bära dig åt som om ni vore på kur-ruta ett, ungefär.

Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred.

Mer tålamod, alltså - och mer förtroende för lilla barnet :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NAN

Inlägg av NAN »

Tack för svaret, Anna! Ja, det är inte lätt... Nu har vi blivit sjuka båda två dessutom. :cry: Går OK att somna, men vaknar en del sedan. Framför allt framåt morgonkvisten är det livat, men vi avvaktar mest och ramsar bara någon enstaka gång. Dagarna är det värre med, blir VÄLDIGT lite sömn. Långa middagsluren idag frångick jag alla principer och ammade tjejen till sömns och vilade tillsammans med henne :oops: Men det gäller att följa sitt :heart: och så får vi ta nya tag när vi båda är friska igen :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, du måste naturligtvis följa ditt :heart: , men vi vill nog försöka uppfostra lilla :heart: till att förstå att mammas :heart: -sak inte alltid är detsamma som barnets :shock:

Skämt - eller halvallvar - åsido, dina orosvargar och osäkerheter, dina tvivel kort sagt, drar ut på kuren, och det kan man leva med, absolut. Bara man inte tror att SHN-kuren går vidare av sig själv. För att lilla barnet ska kunna (fortsätta) göra framsteg, måste man själv göra "baksteg" - först, och kontinuerligt.

Och i botten på det hela måste den beramade Attityden av Självklarhet ligga, den som verkligen ända in i :heart: förstår att det man gör är till hjälp för barnet - som en övärderlig tillgång, inte en belastning eller påfrestning. Man måste helt enkelt tro på det man gör, förutom att man måste veta exakt VAD man gör och varför.

Jag vill absolut inte klandra dig på något vis, bara förklara varför alla små (och inte så små) polletter inte trillat ner ännu. Det ligger vargar i vägen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"