Tack för tidigare hjälp jag fått här. Nu har vi kört kuren, uppföljningsvecka + en vecka till. Nätterna går fint, något uppvak då och då men oftast löser hon det själv. Insomningen är till och från. Tre dagar förra veckan somnade hon efter lite stön och bök på 10-20 min kvällstid, men inget skrik och vi ramsade bara när vi gick ut. Fyra kvällar var det dock mer skrik, både arg och ledset och tiden för insomning var väl ungefär densamma (40 min igår dock!). Vi tror nog att det ska bli bättre
Dagtid är det samma visa med insomningen. Hon sover i vagn inomhus de korta lurarna och i vagn ute under promenad den långa luren. Men det har nästan inte hänt att hon sovit all tid som hon ska sen vi startade. Det tar alltid 15-25 min för henne att somna, ibland har det hänt att hon inte somnat alls. Ofta kan hon vara rätt nöjd och ligga och röja först (undantag långa luren när vi promenerar, då somnar hon in lugnt och stilla efter 10-15 min) och sen skriker hon igång sig. Jag ramsar ibland, men oftast försöker jag bara att hålla mig undan och stöka lite grand. Hon brukar nämligen tystna när jag ramsar och sen blir hon arg när jag slutar. Sen vaknar hon ofta efter 20-30 min och eftersom det är när hon ska upp enligt schemat hänger jag på och "väcker" henne. Under 1,5-timmaspasset ute i vagnen vaknar hon också oftast tidigare. Brukar försöka ignorera henne (hon är inte ledsen utan ligger mest upp med huvudet och tittar bakåt, nöjd), men det har inte hänt att hon somnat om igen. Så... några 15 timmar/dygn är det ju INTE tal om för lilla tjejens del. Jag vet att det inte är viktigast att hon sover varenda minut utan att hon ska ha förutsättningarna och det har hon ju! Men när hon är arg och ledsen (lite varvat) känns det ju inte kul + att det ju då tar så lång tid. Är det läge att ändra schemat? Kan man lägga henne tidigare så att hon ändå somnar i tid?
Schemat ser ut så här:
8 vakna och frukost (ammar)
9.30-10.15 sova
11.45 mat (puré + ammar)
12.30-14 sova
15.15 mat (puré + ammar)
16.15-17 sova
18.45 mat (gröt)
19-19.30 bad och mys
19.40 slurk (ammar)
20 sova
Tack på förhand!