Uttorkade bröstvårtor avslutad amning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Kristin

Uttorkade bröstvårtor avslutad amning

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag slutade amma för ett tag sedan och nu har mina bröstvårtor totalt torkat ut. Känner inte igen detta från förra gången. Vad kan jag göra? Gör inte ont alls, men de är super torra. Nästan som att det är skorpor på dem..

????

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Kristin!
Du kan ju smörja med någon naturlig olja. Det kanske är bra om den är fri från starka doftämnen. Säg till om du vill ha tips på produkter.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:idea: Weledaoljorna kanske? Barnoljan eller graviditetsoljan för mage och bröst?

Sen skulle jag rekommendera en helstabilisering av kroppen, barnet suger ju som bekant musten ur en. Ett intag av jättenattljusolja och blutsaft (B-vitaminer som är bra för huden och järn mot trötthet o.s.v.) dagligen ett tag gör underverk...
kokos

Inlägg av kokos »

Förlåt att jag lånar din tråd, Kristin, men jag måste passa på att fråga dessa experter :lol: på oljor en fråga:

Jag har en massa kvar av havandeskapsoljan och förberedelseoljan från Weleda och använder dessa oljor som badolja just nu :lol: . Nån som vet vad det är för skillnad på oljorna egentligen? Kan man använda dessa oljor som "babyolja" så det tar slut på det hela?

Undrar en lite småsnål mamma...
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag vet inte, om de luktar starkt är de inte lämpliga till bebisar. Eller om det är några andra starka ingredienser i. Det kanske är något annat man ska tänka på, någon som har koll?
Mamma til Isak f.30.03.06

Inlägg av Mamma til Isak f.30.03.06 »

Eg brukar jojobaolja på brystvortene no, det gjer veldig godt no når dei er tørre og litt såre.
/anette
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Kristin!

Flera månader efter varje avslutad amning har jag haft en torr "skorpa" som till slut gått att gnugga bort efter bad och då har min vanliga hud kommit fram, haha!

Antagligen en sorts "förhårdnad". Har haft tre sugkoppar...

Kan det vara det, kanske?

Man kan "peela" lite försiktigt med handduken efter bad innan du smörjer in dem.

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"