Mat-dillen?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
*frieda*

Mat-dillen?

Inlägg av *frieda* »

Ofta får man ju höra om gravida som får till på något enstaka födoämne under graviditeten. Men jag har faktiskt hunnit med flera dillen under en och samma graviditet, de liksom avlöser varandra :? :lol:

När jag väntade min store lille gosse hade jag dille på: citroner och violpastieller 8) Den här gången har jag hunnit med:

- Messmör på rågrut (knäckebröd), ca en fjärdedels standardförpackning om dagen :roll:
- Turkisk matlagningsyoghurt, naturell, en si så där halv burk om dagen :shock:
- Lakrids (mer permanent last)
- Jorgubbar, en förp BOB:s frysta per dag
- Nuvarande last: Alkoholfri äppelcider som intages med mycket is och sugrör, ca 1 l per dag :shock: :lol:

Däremellan försöker jag att få i mig nyttiga fetter och proteiner :roll:

Dela gärna med er av era dillen vetja :P :lol:
kokos

Inlägg av kokos »

När jag väntade Adrian hade jag dille på stekt fläsk. :lol: Av alla saker i världen. :shock: Inget jag äter annars. Alltså var jag hela tiden suger på saker som: fläskpannkaka, bruna bönor med fläsk, stekt fläsk med potatis och löksås etc... Helt sjukt. Jag var iofs väldigt smal när jag blev gravid den gången men ändå - att bli sugen på fläsk är ju lite too much...

När jag väntade Edvin hade jag dille på salladskrydda och aromat. Gick och hällde upp på tomatskivor och gurkskivor stup i kvarten. Lite nyttigare än fläsk i alla fall. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag redogjorde för mina matdillen i en tråd för ett tag sedan, men tar det gärna igen (it brings back memories :wink: :roll: )!

:arrow: rökt Ystadkorv och
:arrow: kålpudding, resulterade i 8-åringen

:arrow: clementiner och
:arrow: apelsinjuice, resulterade i 6 ½-åringen

:arrow: grekisk sallad resulterade i 2 ½-åringen

Och vackra barn har det blivit av allihop :D
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gablex

Inlägg av Gablex »

:arrow: rökt Ystadkorv och
:arrow: kålpudding, resulterade i 8-åringen

:arrow: clementiner och
:arrow: apelsinjuice, resulterade i 6 ½-åringen

:arrow: grekisk sallad resulterade i 2 ½-åringen

Nu låter det lite som att mina barn inte kom till på vanligt vis, men det gjorde de såklart!! :lol: :lol: :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

hejsan.
med jacob så var det choklad,choklad och ännu mera choklad som gällde.
det var mörk,ljus,krispig,med fyllning -alla möjliga variationer.sen så slutade jag väga mig vid +25 kg oxå.det jag hade i kroppen var inte bara massa vätska som jag försökte intala mig.

nu är det helt annorlunda sug och begär.
-annanas
-grönsaksdipp i alla former och smaker
-äppeljuice
-smågodis. hårda,runda i olika smaker tex viol,jordgubb,lakrits mm
kram ulrika.

ps.mår du lika illa nu oxå som innan frieda?ds
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack för alla härliga dillen :lol:

ulrikaj: Nej jag mår inte lika illa, ungefär 85% har reducerats bort med akupunktur... Men lite illa mår jag hela tiden, utom när jag äter eller är nymätt :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hade inte många dillen, men två :lol: :

I början när jag mådde illa: pannkakor! Men inte hemlagade utan färdiga från affären :oops: skulle det vara. Helst de styckfrysta. Underbart goda, jag åt flera om dom med glass och/eller sylt... Har inte ätit såna vare sig före eller efter dessa 3 veckor av enbart pannkaksätande.

I slutet av graviditeten och under amningen: mjölk. I alla former. Ren mjölk, oboy, mannagrynsgröt, glass, yoghurt osv. Mmmmmm.....

Och så kunde jag inte få ner paprika. Det har blivit bättre nu, men har fortfarande lite motvilja. :?
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Marabou frukt och mandel, en 200g kaka om dagen periodvis:shock:
Loka citron
Thé med råsocker
Salt lakrits
Hårda randiga karameller med smak av jordgubbar/grädde (kommer inte ihåg vad de heter, något på C :?: )

kram anna

Förresten! Min sambos kusin hade dille på BLOMJORD!!!
Hon åt det! :shock:
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
T.P

Inlägg av T.P »

jos
vindruvor
bigaroer
samma under båda graviditeter
och GLASS..skyller på att det var sommar :wink: :lol:
barn födda 04/06/08
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Härliga mat-dillen :lol:

Rökt ystad korv och kålpudding, minsann :?: