Någon som kan hjälpa mig med en 1½ åring...?
Har sovit dåligt i perioder men nu är det katastrof..
Har försökt med olika kurer men det har inte gett nåt speciellt resultat.
Ett tag sov hon superbra.
Nu vill hon inte sova i sin säng, och vill äta välling på natten. Använder även napp...
Ska få en liten bebis om ca 2 månader och jag får panik av att ha det så här nu...hur ska det bli sen???
Har bra rutiner på dagar och kvällar.
Började på dagis för 1½ mån sen och det fungerar bra. Har vart sjuk mycket på senaste tiden ska jag tillägga...
Kan man kura en 1½ åring...?
Vi testade shn när hon var 7 månader och det gick hyffsat bra.
Sen var hon sjuk mycket under vintern och fram till hon var 1 år sov hon bra. Började krångla på kvällarna så jag gav efter sambons tjat på napp och det fungerade super ett tag. Sedan dess har det varit upp på natten för att ge henne nappen, nattmål har blivit en vana och strulig till o från vid läggning...
Just nu verkar hon jätterädd för sin säng och vill inte sova där utan mellan mamma och pappa.
Somnade jättebra i sin säng igår men vaknade inatt och ville inte sova i sin säng utan gallskrek. Jag försökte få henne att somna om men det gick inte. Tillslut lyfte sambon över henne till vår säng och hon somnade jättebra...
Jag vet inte vad jag ska göra...Inge kul för dottern att ha en sur och grinig mamma hela tiden.....
Snälla hjälp mig med 17 månaders...
-
Nancy
Hej zanea och välkommen till forumet
Tråkigt att du varit sjuk, hoppas att du mår bättre nu
Gällande dotterns sömn och rutiner tycker jag att den bästa lösningen omstart
Inte se tillbaka på vad som varit utan fokusera på vad du och din sambo kan göra NU och framöver. Det går utmärkt att kura en 1,5-åring. Du anpassar kuren efter barnets ålder, hur man gör står att läsa i SHN-boken och på de låsta forumen. I korthet gäller att du slopar buffning och istället lägger ytterligare vikt vid ramsa.
Upprätta schema med 13,5 tim sömn/dygn. Min dotter är ungefär lika gammal och sover natt 19-07 samt daglur 12-13.30. Spika fasta tider för måltider, 4 mål +nattslurk. Se till att schemat innehåller viktiga delar som ensamlek (öka långsamt ifall ni inte haft det innan) och social delaktighet i varierande grad.
Börja under dagen med att fylla dottern både med mat, umgänge, delaktighet, bus och skratt
Lägg henne till kvällen i egen säng (utan napp), ge henne en kort och lugnande solfjäder och gå därifrån ut med ramsan. Skulle hon därefter ställa frågor om nyordningen är det ramsan som skall ge betryggande svar.
Sluta för allas er skull att tänka i termer som "hon vill -vill inte". Hon gör faktiskt bara som ni lärt henne. Låter kanske krasst men om vi vänder på det så innebär det ju att ni föräldrar har möjligheten att lära henne nya och bättre rutiner
Fundera på det jag skrivit och återkom gärna med frågor om du vill.
Lycka till

Tråkigt att du varit sjuk, hoppas att du mår bättre nu
Gällande dotterns sömn och rutiner tycker jag att den bästa lösningen omstart
Fundera på det jag skrivit och återkom gärna med frågor om du vill.
Lycka till
-
Nancy
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12
natt 19-07
välling 07.15
ensamlek 07.30-08.45
gröt 10.30
sova 12-13.30
mellanmål 14.15
middag 17.00
bad 18.15
välling 18.45
-
Fjällfolket
Hej zanea!
...och välkommen!
Du har fått kloka svar av Nancy - jag vill bara tillägga några saker för Er att fundera på/kring:
Precis som Nancy skriver är det dags för Er att trycka på "omstart". MEN med attityden påkopplad denna gång. Läs denna tråd noga:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Hur bra dottern sover är upp till Er!
Du skriver att hon nyss skolats in på dagis, och ni har en liten på ingång... Jag tror ni skulle få en mycket lugnare tillvaro, hela familjen, om hon var hemma med er. Dagis är inget som springer bort!
Om man dessutom får infektioner hela tiden är det än bättre hemmavid. Att vara sjuk ofta blir ingen människa glad av, varken liten eller stor! Jag talar av egen erfarenhet
både som förälder och personal. Lugnet, livsglädjen och kärleken blir så mycket MER i familjens varma famn
Rätta mig om jag har fel i detta jag skriver nu-
det känns mellan raderna som om ni "provat" det mesta tidigare...
SHN (eller någon annan väg, om man säger) går inte så
Det hela går ut på att Du/Ni visar barnet vägen till den goda sömnen. För det behövs att ni genomför, i självklar kärleksfull attityd, det ni bestämt och tror på. Dottern vill inget annat än att ha ER vägledning!
Så läs, läs igen, och sen lite till...
Planera med papper och penna.
Ställ sakliga frågor här!
Bestäm datum, och kör igång...
Det GÅR att vända skutan rätt,
om man vill
Lycka till
/Fjällmor
...och välkommen!
Du har fått kloka svar av Nancy - jag vill bara tillägga några saker för Er att fundera på/kring:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
Hur bra dottern sover är upp till Er!
det känns mellan raderna som om ni "provat" det mesta tidigare...
SHN (eller någon annan väg, om man säger) går inte så
Det hela går ut på att Du/Ni visar barnet vägen till den goda sömnen. För det behövs att ni genomför, i självklar kärleksfull attityd, det ni bestämt och tror på. Dottern vill inget annat än att ha ER vägledning!
Så läs, läs igen, och sen lite till...
Planera med papper och penna.
Ställ sakliga frågor här!
Bestäm datum, och kör igång...
Det GÅR att vända skutan rätt,
om man vill
Lycka till
/Fjällmor