Kräks mycket

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LinaB

Kräks mycket

Inlägg av LinaB »

Vår lilla tjej har börjat med att kräkas enorma mängder. Det fullkomligen sprutar ut ur munnen och hon hulkar ett antal gånger tills magen är tom. Detta har skett en gång i söndags, en gång i tisdags och nu idag. Det händer efter det att hon ätit, behöver dock inte ske direkt efter utan hon kan vara uppe ett tag innan det sker. Hon har aldrig kräkts så här mycket förut. På BVC frågade de om det var slemblandat och det är det. De sa att det kan ha att göra med att hon är hes och förkyld (började i fredags) och behöver få upp slem och därför kräks upp allt.

Tidigare har hon kunnat kräkas när hon fått mycket mjölkersättning (vilket vi gav i början) men det var aldrig i dessa mängder. När vi började med att lägga henne på mage (2 1/2 vecka sedan) så kräktes hon två mornar i rad då vi lade ned henne för att sova direkt efter det tidiga morgonmålet. Det var liknande mängder som nu men jag trodde att det berodde på att jag var för snabb efter matningen att lägga henne ned på magen. Hon var inte förkyld då.

Är det någon som har någon liknande erfarenhet?
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 :heart:
Båda är barnaboksbarn från start :heart:
ia

Inlägg av ia »

Hej Lina!

Min systers lille kille gjorde sa nar han var liten, fast han kaskadkraktes oftare an din lilltjej tror jag. I min systersons fall sa berodde det pa att han var allergisk mot mjolkprotein! Skulle i sa fall kanske forklara varfor din lilla kraktes nar hon fick brostmjolksersattning som ju oftast ar baserat pa komjolk.

Min syrra fick radet att utesluta all mjolkprotein fran sin egen kost eftersom en liten mangd mjolkprotein tydligen kan overforas via brostmjolken. Det skulle ta nagon vecka eller vad det var for att fa en markant forandring, men jag kommer inte ihag om det gjorde skillnad. Syrran gillade inte att amma sarskilt mycket i vilket fall, sa hon drog ner ganska mycket pa det (har glomt hur gammal han var, kan fraga om du vill). De matade med annat och allt blev mycket battre.

Om krakningarna haller i sig och kommer oftare sa kolla med BVC om de tror att din lilltjej kan ha liknande bekymmer, jag tror det ar borde vara ratt latt att testa om hon ar kanslig. Men den forsta tanken ar nog anda att bara ar forkylningen som spokar -- det ar nog bra i vilket fall att inte dra forhastade slutsatser...

Hoppas hon blir battre snart!
kram
Maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
LinaB

Inlägg av LinaB »

Det är förhoppningsvis bara förkylningen som spökar men det kan vara bra att ha det du skriver i åtanke om det fortsätter.... Tack! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Om det inte går över så kan man fundera över om det kan ha med magmunnen (den nedre) att göra.
Min ena son kräktes upp maten ca 15-45 minuter efter det att han ätit. Och då var det med riktiga hulkningar - så som du beskriver. Vi åkte in med honom till sjukhuset och de gjorde en kontraströntgen av tarmsystemet. Det visade sej att den nedremagmunnen var förtjockad och maten kunde inte passera. Därför kom maten upp igen.

Han fick titthålsopereras dagen efter (tog 30 minuter) och därefter blev allt bra igen!

Detta är visst vanligare på pojkar än flickor men jag ville berätta för att på BVC sa de att "jag var en orolig mamma" när jag ringde och frågade om saken :roll: . Men denna "oroliga mamma" åkte in till barnakuten och det var tur - han var nära uttorkning efter att ha kräkts på detta viset i tre dagar... Så man ska INTE tveka att vända sej till expertisen vad det gäller kräkningar - vätskebrist går fort och är farligt på så små! Oavsett orsak till kräkningarna.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Håller med Mammut Maria, jag tycker också att ni bör utesluta en pylorusstenos som det heter på doktorspråk. Det vanligaste symtomet är sk kaskadkräkningar, dvs att uppkastningarna kommer med våldsamt tryck, det kan spruta en hel meter! Kräv av BVC att ni får träffa en barndoktor så ni blir säkra, det troligaste är ju ändå att allt är okej men som föräldrar har ni rätt att få veta!
Går tjejen upp i vikt som hon ska förresten?
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

Vid vilken ålder upptäcker man "vad-det-nu-hette-problem-med-magmunnen". HAr det inte varit så sedan födseln i sådanafall?

Min äldsta dotter "kaskad-kräktes" en del, men det kom ofta efter att hon matats någon "stor" tugga, eller börjat hosta eller så av välling eller liknande.

Faktum är att hon fortfarande (2,5 år) "kaskad kräks" - eller åtminstone så att det mesta ur magen kommer upp, även ibland när hon t.ex "bara" har hosta och då hostar så mycket att hon iblanb kräks. Då kommer liksom allt upp... Jag har alltid trott att framför allt bebisars magmunnar beter sig så för att barnen inte ska kvävas, dvs något slags inbyggd överlevnads-skydd?

/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Pylorusstenos - alltså alltför trång nedre magmun - uppkommer nån gån mellan 3 veckor och 4 månaders ålder. Alla har vi en nedre magmun men den omsluts av en muskel och hos vissa bebisar växer sig muskeln för tjock efter födseln. De sk kaskadkräkningarna syftar inte på att allt i magen kommer upp utan att det sprutar ut med så högt tryck. Även fullt friska barn kan kräkas med högt tryck vid enstaka tillfällen dock. Bebisar med pylorusstenos är också väldigt hungriga jämt och går upp i vikt dåligt, särskilt när besvären börjar bli så stora att barnen kaskadkräks ofta vilket i sin tur beror på att maten inte kan passera vidare till tarmen och då får ju bebin ingen mat. Att bebisar kräks lätt kan säkert vara en skyddsreflexx men det vedt jag inget om. :)
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
HelBoB
Kontakt:

Inlägg av HelBoB »

mammamy, vilket ypperligt svar på mina funderingar.
TAck, Tack
/Helena
Mamma till lilla damen Veronica 2002-03-29 och
lillfr?ken Rebecka 2004-06-05

B?rjade kuren p? minstingen den 6/12!!!
LinaB

Inlägg av LinaB »

Hennes kräkningar stämmer väldigt bra in i det ni skriver. Det sprutar verkligen ut med ett högt tryck. Idag har hon inte kräkts men jag har varit orolig för att hon skulle göra det. Däremot har hon skrikit mycket vid bröstet. Jag ska verkligen kolla upp detta!! Vi vägde henne på BVC i tisdags och hon följer sin kurva så det såg bra ut då... Tack!!! :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mina andra två barn har också varit kräkisar med sprutande sådana då och då.

:idea: Skillnaden med sonen med "pylla" vara att han kräktes upp till 45 minuter efter maten och att han hulkade (så som man själv gör när man kräks) och på det viset tömde magen. De andra "bara" kaskadkräktes utan hulkningar. Man kunde också se att kräkningen var grynig (inte "slät" som vid "vanliga" kaskadkräkningar) vilket innebar att maten spjälkats = varit nere i magen och blivit bearbetad - för att sedan inte ha någon stans att ta vägen och kommer således upp igen.

Japp; det var det!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Ett husmorsinlägg på vardagsnivå:

På min tid visste "alla" att mjölkmat inte var så lyckat för förkylda och/eller febriga små - eller stora! - älsklingar. (Däremot hörde man aldrig talas om mjölkallergi. Inte heller ålades ammande mödrar att utesluta mjölk ur SIN kost, tvärtom.) Mjölkmaten ansågs just slemsamlande och kräkframkallande.

Själv gav jag då allt annat i flaska än välling/tillägg: svagt te med honung, silad, tunn blåbärssoppa eller tunn nyponsoppa. För de riltigt små välkokt vatten med 1 tsk honung - tills det värsta var över.

Spydde en liten (ickesjuk) unge så att hela vällingflaskan/tilläggsflaskan kom upp i ett svep, bytte jag bara sort.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"