Mammig

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mary78

Mammig

Inlägg av Mary78 »

Hej,

Min son är nu 9,5 mån och har blivit väldigt mammig och klängig. Jag trodde att han inte skulle blivit så drabbad av 8 månaders ångesten men det verkar som det kommer nu istället. Jag försöker att inte ta upp honom och bära på honom när han sitter klistrad vid mitt ben och gnäller och säger mamma mamma mamma hela tiden men till slut bryter han ihop och börjar grina. Jag försöker distrahera med olika saker man han vänder sig ändå efter mig och vill till mig. Någon som har ngt tips hur man ska handkas med detta?

Mvh
Marie
Mamma till Leon, f?dd dec 05
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Har du BB så att du kan läsa om Åttamånadersångesten - Född till ett jag s 378ff (som visst kan inträffa senare också)? Då får man bra förståelse för vad de går igenom och har lättare att bjussa på vad som behövs (t.ex närhet i form av lite extra mys i knät med bok, sång, ramsa eller vara med i matlagningen, disken, tvätten eller annan social delaktighet där man jobbar IHOP en stund :D , eller vad det nu kan vara).

Perioden brukar ju inte vara så långvarig så att ha tålamod, låta världen vara liten och "sig lik" och bjuda på vad som behövs den här tiden är mitt bästa tips, för snart vill de ut och krama och upptäcka hela världen igen!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Har du BB så att du kan läsa om Åttamånadersångesten - Född till ett jag s 378ff (som visst kan inträffa senare också)? Då får man bra förståelse för vad de går igenom och har lättare att bjussa på vad som behövs (t.ex närhet i form av lite extra mys i knät med bok, sång, ramsa eller vara med i matlagningen, disken, tvätten eller annan social delaktighet där man jobbar IHOP en stund :D , eller vad det nu kan vara).

Perioden brukar ju inte vara så långvarig så att ha tålamod, låta världen vara liten och "sig lik" och bjuda på vad som behövs den här tiden är mitt bästa tips, för snart vill de ut och krama och upptäcka hela världen igen!

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Mary78

Inlägg av Mary78 »

Ja jag har läst den. Jag tänkte bara om man inte skulle ta upp honom hela tiden utan försöka med ngt annat. Men självklart gosar jag lite extra med min lilla snuttis om han känner sig osäker och läser på en gång till. Tack för svaret :D :D

Marie
Mamma till Leon, f?dd dec 05
Ewa

Inlägg av Ewa »

Förlåt Marie! Jag uttryckte mig oklart. :oops: Du behöver ALLS INTE ta upp honom varje gång. Gå ner till hans nivå, dvs till golvet och möts där en stund, för att sedan fortsätta med vad du höll på med.

Men att ta upp honom på din nivå i gemensamma projekt tycker jag fungerar bäst när missnöjet tar över. Min lilla VILL helt enkelt vara med - och är som mest nöjd med tillvaron när hon deltar FULLT UT i den, med diskborste, dammvippa eller stekspade i hand. :lol:

kram Ewa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D

Liten checklista:

:!: När hon vill upp i famnen, gå ner själv och ta henne i famn på golvet. Sitt kvar där, till hennes disposition, tills hon är "färdig" och själv rör sig bort från dig.

:!: Underskatta aldrig mutans betydelse!

:!: Bär henne bortvänd i famnen och tänk transportsyfte.

:!: Utveckla selektiv hörsel. "Hör" inte allt gnöl. Titta bara i ögonvrån, "svara" inte i ord och synbar uppmärksamhet. Ge henne Den Tomma Tiden.

:!: Pila iväg innan hon hinner klänga sig fast och prata högt för dig själv, oerhört effektivt, som om du JUST kom på något du måste göra NU ("OJ, det är ju FLÄCKAR på fönstret, jag måste gnugga bort FLÄCKARNA på FÖNSTRET!" Gnugg, gnugg, bla bla, gnugg, bla). Ge nyfikenheten en chans att ta över. Den är inte långt borta :wink:

:!: Begå den sociala delaktigheten med koncentrerat allvar och klara "order". "Du håller DEN, tack!" (Sätt den i handen.) "Och så ger du mig DEN, tack!" Ovasett om hela världen är olycklig, måste livsuppehållande åtgärder vidtas :wink:

:!: Håll världen lugn, stressfri och skonsam.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"