Förlossningsbastu

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Gäst

Förlossningsbastu

Inlägg av Gäst »

För bara hundra år sedan var det fortfarande rätt så brukligt att föda hemma - och då i en så kallad förlossningsbastu. (Vi snackar Finland nu)

Värmen i en förlossningsbastu skulle vara mild och god, och man skulle lämna en gröttallrik i god tid till bastutomten. 8)

Nu vet ni vad en förlossningsbastu är. Jag kan kackal mer om fenomenet på kackelforum, men nu till själv frågan:

När jag väntade Hugo så hade jag övat på avslappning och andning via två CD;s som jag hade köpt enbart för detta. Tanken var, att när det hela började, så skulle Ola värma upp bastun för mig - och så kunde jag kila in när jag kände för det. Värme har alltid fått mig att slappna av - så jag tyckte att det här ju kunde vara något för mig... :P

Vad säger nu veteranderna? Skrattas det ihjäl sig på diverse håll i landet nu? :oops: Kan man "andas rätt" i mild bastuvärme, och kan värmen verkligen hjälpa - eller var detta något de finska kvinnorna gjorde för att få vara ifred och för att få föda på ett så rent ställe som möjligt, där det fanns tillgång till varmt vatten?
Gäst

Inlägg av Gäst »

P.S. tanken är inte att föda i bastun! Bara att använda den så länge man är hemma - innan man åker in! :lol: D.S.
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Kan inte låta bli att sticka mej in här... fast jag inte har några ärenden på detta forum just nu :D 8)!

Då jag studerade museipedagogik fick jag lära mej att kvinnorna förr i världen födde i bastu därför att:
1) det var varmt där då den lille kom ut (inne i stugan kunde det vara dragit och kallt)
2) det var rent där och lätt att rengöra efteråt
En sak som dock har förundrat mej är att all gamla bastur är så MÖRKA...

Nåja, nog med historia. Jag tror ju nog att värmen gör gott i samband med förlossning. Själv satt jag i bastu en timme innan vi åkte till BB andra gången. PÅ "mitt" BB har föderskorna faktiskt tillgång till bastu och pool :shock: . Ifall man känner för det får också mannen bada både bastu och pool. Jag har inte hunnit pröva nån av gångerna :D !
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag satt i bastun när slemproppen och värkarbetet startade. Inte vet jag, men värmen kanske inverkade :)
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

jag satt i bastun i 75 gradig en hel natt bara för att värkarna blev mildare,vi hade steam bastu så den höll konstant värme och hög luftfuktighet. Så jag tycker inte att det är konstigt att bada bastu fast man är gravid och har värkar, men som du sa..... i finland gör vi kanske saker lite annorlunda ;) även om jag inte räknas som fullt finländare då jag inte är finsk medborgare :lol:
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Gäst

Inlägg av Gäst »

Snälla Duracell-mamman, vad man är har inget att göra med vilket medborgarskap man har - tro mig - jag har bott i det här landet i hela mitt liv, och ändå skaffat mig svensk medborgarskap alldeles nyligen. :lol:

Angående detta med bastu tycker jag det är intressant delvis ur historisk synpunkt och delvis ur personlig - jag märker ju redan nu hur gått jag mår av mild bastuvärme, så jag tror nog att sedan i december när det blir dags så kör jag på detta! Och än mer uppmuntrad blir jag av att höra att det finns fler som tänker som jag - och har tillbringat stora delar av latensfasen i bastun. 8)

Vad gäller varför de gamla bastuna var så mörka var det väl för att de var rökbastun - alltså bastun utan skorsten. De allra fattigaste hade ju inte råd att bygga både hus och bastu - så de byggde bara bastu. :shock: Den värmde man upp på kvällen, och så sov man i eftervärmen. :idea: På dagen hade man fullt upp med åkrar och annat, så inte gjorde det något så mycket att det var mörkt inomhus. Och nu urartar detta, så jag sätter punkt. :P
Renee

Inlägg av Renee »

Jag har inte heller nåt här att göra egentligen, men lockades hit av den intressanta rubriken :lol:

Bastu har vi tyvärr rätt så ont om här i Skåne - men jag låg däremot större delen av öppningsskedet (4-10 cm) i badkaret på BB och det kan jag VARMT (haha....) rekommendera :thumbsup: ! Låg där i dunklet med fladdrande stearinljus på badkarskanten och slappnade av respektive flämtade mig genom ett antal centimetrar medan maken skopade upp vatten på magen som stack upp över vattenytan (och annars riskerade bli kall :shock: ) och försökte låta bli att somna (maken alltså, inte jag!).

Kombinationen värme OCH tyngdlöshet var helt suverän!

Alltså: saknar ditt BB bastu men är begåvat med badkar är mitt råd: sänk ner din kropp i varmt vatten och fortsätt slappna av :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så har jag också tänkt, Reneé! :D

Bastuvärme hemma, och så badkarsbad på BB vid behov. :wink: Jag är ett riktigt vattendjur - så jag kan tänka mig att det skulle passa mig bra. :P
Lua

Inlägg av Lua »

Vilket jättebra tips :!: Jag har haft jättelång latensfas vid de andra förlossningarna och dessutom älskar jag att basta.

Tack, tack, tack från Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D

Kom bara ihåg att det skall vara mild bastuvärme, och så ska du dricka mycket! :wink:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Ja varför inte, egentligen... Tidigare födde man ju som sagt i bastun. :D Själv kommer jag att tänka på de gånger man haft sex i bastun :oops: , och jag har tyckt att det har varit himla krångligt med andningen redan då. Torr i halsen har jag blivit och kraxat omkring resten av dagen. Fast då har det ju varit full finsk bastuvärme, så det går nog inte att jämföra!

Guuuud vad jag började sakna fins bastu nu! Har haft grym hemlängtan de senaste dagarna! Jag vill bara glömma att jag skall föda inom två veckor, och åke hem till MAMMA!!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"