Råd om Standardmodellen
Råd om Standardmodellen
Hejsan.
När barnet blivit 3 veckor/1 mån gammalt kan man då välja vilket nattmål man plockar bort eller spelar det ingen roll om man tar det närmare kvällen eller det närmare morgonen?
När infaller då det enda nattmålet, läggs det någonstans mitt emellan eller skall det vara kvar på samma ställe?
Skulle någon vilja vara snäll och beskriva hur ett helt dygn för en 1 månads skulle kunna se ut, med tider och allt? Känner mig lite otrygg i detta.
Har ni fler tips med annat att tänka på så får ni gärna bidra även med detta.
Tack för hjälpen
När barnet blivit 3 veckor/1 mån gammalt kan man då välja vilket nattmål man plockar bort eller spelar det ingen roll om man tar det närmare kvällen eller det närmare morgonen?
När infaller då det enda nattmålet, läggs det någonstans mitt emellan eller skall det vara kvar på samma ställe?
Skulle någon vilja vara snäll och beskriva hur ett helt dygn för en 1 månads skulle kunna se ut, med tider och allt? Känner mig lite otrygg i detta.
Har ni fler tips med annat att tänka på så får ni gärna bidra även med detta.
Tack för hjälpen
/Sandra
Mamma till Laura
född 050406
och Julia
född 061007
Mamma till Laura
och Julia
Hej!
Här är jag igen!
Du har säkert läst i Barnaboken, s 149 och framåt.
Du kan välja vilket nattmål du vill ta bort, men jag tror att det är vanligt att man först tar bort det första. Och sen det andra efter ytterligare en månad. En 6 timmars natt kan man räkna med vid tre veckor/ 1 månad.
Såhär såg en dag ut för en kille på en månad som var med på shn-kursen (för inspiration
):
07 äta
8-10 sova
10 äta
11:30-14 sova
14 äta
16-18 sova
18 äta
sova 20 minuter
20:30 äta
21 sova
04 nattmål
Kram H
Här är jag igen!
Du har säkert läst i Barnaboken, s 149 och framåt.
Du kan välja vilket nattmål du vill ta bort, men jag tror att det är vanligt att man först tar bort det första. Och sen det andra efter ytterligare en månad. En 6 timmars natt kan man räkna med vid tre veckor/ 1 månad.
Såhär såg en dag ut för en kille på en månad som var med på shn-kursen (för inspiration
07 äta
8-10 sova
10 äta
11:30-14 sova
14 äta
16-18 sova
18 äta
sova 20 minuter
20:30 äta
21 sova
04 nattmål
Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
7 Morgon + äta
8.30-10.30 Sova 2 h
10.30 Äta
12.30-14.00 Sova 1.5 h
14.00 Äta
16-16.45 Sova 45 min
17.30 Äta
19 Sova natt
22 Nattslurk i sömnen
04.00 Nattmål
Innan dess hade vi ett nattmål kl 01 - det var det som vi tog bort först alltså. Och nu har vi tagit bort nattslurken kl 22 så då sover han 19-04. Det här har gått otroligt smidigt och fint!
Men många väljer att ha senare natt: 21 eller 22 för att kunna ha ett vakenpass innan då man fyller den lilla magen inför natten på ett mer "vaket" sätt än vad vi har gjort.
Använder ni standardmodellen nu? Har du sett några tendenser på hur dagarna brukar se ut?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Hejsan.
Tack för era scheman och förslag.
Jo, vi försöker hålla oss till Standardmodellen så gott det går. Vissa dagar är lillan VÄLDIGT trött och trots flera försök till att hålla henne vaken så sover hon som en stock. Ibland blir det bara en 10 min amning på dagen och så sover hon 1,5 till 3 timmar. Försöker dock klämma in minst 5 amningspass. Nyfödd som hon är vill man ju tro att hon behöver sömnen. Har hon ätit riktigt som hon skall enligt modellen så kan hon sova upp till 4,5-5 timmar.
Kan inte riktigt säga att jag ser ett dagsmönster. Hon brukar orka att vara vaken någon timma på morgonen och någon timma på kvällen, resten sover hon bort.
Denna natten var lite småjobbig: Läggdags 21:30, mat 23, mat 02, mat 04, mat 06. Hon åt dessutom dåligt vid matningarna och inte ens bytet med KALL tvättlapp ville väcka henne.
Suck, snart dyker det väl upp ett mönster. Jag låter smekmånaden härja mer eller mindre fritt nu
Kram
Tack för era scheman och förslag.
Jo, vi försöker hålla oss till Standardmodellen så gott det går. Vissa dagar är lillan VÄLDIGT trött och trots flera försök till att hålla henne vaken så sover hon som en stock. Ibland blir det bara en 10 min amning på dagen och så sover hon 1,5 till 3 timmar. Försöker dock klämma in minst 5 amningspass. Nyfödd som hon är vill man ju tro att hon behöver sömnen. Har hon ätit riktigt som hon skall enligt modellen så kan hon sova upp till 4,5-5 timmar.
Kan inte riktigt säga att jag ser ett dagsmönster. Hon brukar orka att vara vaken någon timma på morgonen och någon timma på kvällen, resten sover hon bort.
Denna natten var lite småjobbig: Läggdags 21:30, mat 23, mat 02, mat 04, mat 06. Hon åt dessutom dåligt vid matningarna och inte ens bytet med KALL tvättlapp ville väcka henne.
Suck, snart dyker det väl upp ett mönster. Jag låter smekmånaden härja mer eller mindre fritt nu
Kram
/Sandra
Mamma till Laura
född 050406
och Julia
född 061007
Mamma till Laura
och Julia
Hej!
Får man hoppa in i någon annans tråd med fler frågor på samma tema till kokos o hjhelena?
Jag har ett treveckors skräp o känner igen mycket av det som Sandy 7 beskriver, dvs att det kan vara svårt att få plats med alla mål pga sömn.
Vi har 5 stora mål per dygn, inkl. ett eller två nattmål, som tar ca 45 minuter styck med byte i mörkret emellan.
Räcker det?
Han kan sova upp till 6 h mellan två mål, men det var mer förra veckan och inte denna. Nu är det mer 4 h mellan varje matning.
Ska man väcka barnet om det "sover för länge" på dagen?
Han orkar inte alltid 1.5 h vaken fran start till slut på ett mål, och om man går över den osynliga (?) gränsen blir han lätt övertrött och "korvar" sig länge innan han kommer till ro.
Tips välkomnas varmt!
Tack o kram frås oss.
Får man hoppa in i någon annans tråd med fler frågor på samma tema till kokos o hjhelena?
Jag har ett treveckors skräp o känner igen mycket av det som Sandy 7 beskriver, dvs att det kan vara svårt att få plats med alla mål pga sömn.
Vi har 5 stora mål per dygn, inkl. ett eller två nattmål, som tar ca 45 minuter styck med byte i mörkret emellan.
Räcker det?
Han kan sova upp till 6 h mellan två mål, men det var mer förra veckan och inte denna. Nu är det mer 4 h mellan varje matning.
Ska man väcka barnet om det "sover för länge" på dagen?
Han orkar inte alltid 1.5 h vaken fran start till slut på ett mål, och om man går över den osynliga (?) gränsen blir han lätt övertrött och "korvar" sig länge innan han kommer till ro.
Tips välkomnas varmt!
Tack o kram frås oss.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Hej
5 -6 mål inkl ett nattmål låter lagom för ditt skräp
på 3 v-1 mån.
6 timmar på natten, dagarna blir ngn variant på 2 + 2 tim efter era behov och förutsättningar.
Ja, du får väcka på dagarna, så han hinner äta och umgås riktigt mkt och kan sova hela långa natten på 6 timmar.
BB s 149-
Kram H
5 -6 mål inkl ett nattmål låter lagom för ditt skräp
6 timmar på natten, dagarna blir ngn variant på 2 + 2 tim efter era behov och förutsättningar.
Ja, du får väcka på dagarna, så han hinner äta och umgås riktigt mkt och kan sova hela långa natten på 6 timmar.
BB s 149-
Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
Hej Nian, klart du får hoppa in i min tråd och ställa frågor. Roligt att höra ifrån dig igen
Lova att skriva och berätta hur det går för dig vid månadsskiftet!!!
Jag har ett något udda problem. Vår lilla är inte särskilt förtjust i att ligga på mage. Sedan sin födsel har hon sällan gråtit, förutom när vi lagt henne på mage. Det blir oftast att hon sover på ena eller andra sidan nätterna igenom. Är detta OK?
Dagspassen har sedan förra inlägget blivit något bättre. Vi har lyckats hålla henne vaken så länge som hon bör och ibland lägger vi henne i sängen medans hon fortfarande är vaken och hon somnar själv in
Detta dock endast dagtid.
Det enda vi har lite strul med är kvällen dvs. kvällstrassel
Jag har tex varit och gett insomningsslurk 3-4 gånger medans jag skrivit detta. Storasysters sovtider är 20:00-08:00 och det är också hela familjens mönster. Därför har vi också valt att lägga lillasyster runt 20 snåret. Insomningen här tar sin tid. Hon vaknar oftast sugandes på sina små händer runt 22:30-23:00 tiden när mamma och pappa kommer och lägger sig. Vakentid på 0,5 - 1 timme, även här ett par vändor insomningsslurk (daltar mamma kanske för mycket?).
Lillasyster vaknar runt 03:00 snåret, äter snabbt, somnar snabbt. Nästa vakning runt 06:00. Sover sedan tills vi väcker, oftast runt 09:00 när storasyster är matad och påklädd.
Nu vrålas det igen. I gotta go
Jag har ett något udda problem. Vår lilla är inte särskilt förtjust i att ligga på mage. Sedan sin födsel har hon sällan gråtit, förutom när vi lagt henne på mage. Det blir oftast att hon sover på ena eller andra sidan nätterna igenom. Är detta OK?
Dagspassen har sedan förra inlägget blivit något bättre. Vi har lyckats hålla henne vaken så länge som hon bör och ibland lägger vi henne i sängen medans hon fortfarande är vaken och hon somnar själv in
Det enda vi har lite strul med är kvällen dvs. kvällstrassel
Lillasyster vaknar runt 03:00 snåret, äter snabbt, somnar snabbt. Nästa vakning runt 06:00. Sover sedan tills vi väcker, oftast runt 09:00 när storasyster är matad och påklädd.
Nu vrålas det igen. I gotta go
/Sandra
Mamma till Laura
född 050406
och Julia
född 061007
Mamma till Laura
och Julia