Äter som en häst på kvällen / natten..

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Erika

Äter som en häst på kvällen / natten..

Inlägg av Erika »

Hej!

Har ett liten fråga.. Min son är snart 3 månader och äter som mest på kvällen/natten. På dagarna äter han sina mål (enl standardmodellen) och det sista runt 20:00
Redan klockan 22,30 är det dax igen, då är han såå hungrig - äter lika mkt igen och då tror man i regel att nu klarar han sig några timmar..
Men icke! Runt 01,00-02,00 vill han äta igen.. och så är det oftast hela natten.
De sista timmarna tror jag mest att det är för att han är snuttsugen, men borde han inte kunna klara mer än 2-3 timmar på natten.
Det gör han ju på dagen?!
Har försökt ge ersättning på kvällen för att han ska få en längre mättnadskänsla, men han vill inte ta flaskan. Han bara tuggar på den och ser oförstående ut..
Vad ska man göra?
Kram Erika
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Bröstmjölken är tunnare på kvällen, och inte så näringsrik som på morgonen och under dagen.
Det är därför han blir hungrig så fort igen.
Jag hade samma problem.
På dagarna funkade standardmodellen fint, men på kvällarna satt jag och ammade mest hela tiden.

Inför nattmålsavvänjning på Ida funderade jag på att ge tillägg på kvällen, som ett stadigare avslut inför natten. Men Ida gjorde som din lille kille, och blev även riktigt förbaskad...

Frågade AW om bl.a detta, och fick följande svar (som jag kopierat in på andra ställen också):

"Det kan mycket väl vara så att hon behöver ersättning på kvällen och då ska du bara tratta in flaskan.

”Fråga” inte, titta inte på henne, se på TV, in med den bara. Lägg barnet med högerarmen bakom din rygg och håll i andra, vänstra handen med ditt finger, så hon helt enkelt inte kommer loss eller kommer åt flaskan, och tratta in den, hela nappen, utan att darra på manschetten, och prata gärna med någon under tiden, högt och ljudligt så hon känner att du INTE oroar dig ett smack. Också detta tar några kvällar men hon vänjer sig.

Och kom ihåg – det är inte farligt och fel om en unge blir arg. Det är både tillåtet och bra. Bättre än att bli ledsen.

Blir det för hopplöst, så bär dig åt som om DU (fortfarande utan att ”bry dig om henne” så hon märker det) ansåg att hon behövde rapa, och dangla upp henne på axeln, buffa henne i rumpan för en paus (som DU behöver), och lägg henne sedan på plats igen och tratta i flaskan o.s.v. Minsta lilla som går ner gör underverk. Framför allt vänjer hon sig efter några kvällar och börjar äta som folk. Men börjar du med detta så ändra inte, för Guds skull, utan FRAMHÄRDA, kväll efter kväll."

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"