Vagning - några frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
AnnaK

Vagning - några frågor

Inlägg av AnnaK »

Hej :!:
Nu är Wilma 8,5 veckor och med hjälp av Standardmodellen och ett schema vi spikade för ca 2 veckor sen har hon gått från att vara nattsuddare till nattsovare. :sleep: UNDERBARA, KLOKA ANNA WAHLGREN!

Men, jag är nybörjare på att vagna och misstänker att jag strulat till det lite för läggningarna strular allt mer och lillan vaknar också och frågar allt mer under lurarna som hon inte gjorde förr :cry:
:?: Hon börjar gråta med en gång som jag lägger ner henne i vagnen. Hon tystnar oftast snabbt när jag vagnar men så fort jag böjar sakta in eller vid skaket så börjar hon gråta igen. Ska jag då vagna igång igen (om hon börjar innan jag släppt vagnen) eller ska jag avvakta då? Hon skriker upp sig rätt snabbt så när jag avvaktat har pausen inte blivit så värst lång ändå. Vad är rätt här?
:?: Slutar man vagna när barnet är tyst eller när barnet ligger avslappnat i vagnen? Wilma tystnar snabbt men lägger inte ner huvudet samtidigt(se frågan ovan).
:?: Ska man lägga tillrätta vid varje ny omgång vagning? Wilma blir väldigt arg och spjärnar emot förvånansvärt mkt i nacken när jag försöker lägga huvudet till höger. Hur hanterar jag det? Det känns ju inte bra att trycka ner huvudet åt sidan när hon är så spänd som hon är. Istället så lägger hon ner hela ansiktet i madrassen och skriker vilket inte kan vara så skönt tänker man. Börjar jag vagna ändå, trots lilla popp-upp-huvudet?

:?: När man har ett barn som är van att vagnas och det funkar bra - gör man bara ett lätt skak då vid läggning eller ingenting alls om barnet är nöjt?

Supertack för kloka råd och svar från er!
:heart: /AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8726

Kanske kan denna tråd vara nyttig?

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Tack! Det var en mycket bra tråd :!: :) Men jag har fortfarande några frågor som jag inte riktigt hittade svaret på där. Det vore toppen att få lite råd så jag kan tuffa till mig lite sen :wink:
:?: Ska man lägga tillrätta varje ny vagningsomgång och hur gör jag med den där spända lilla nacken som inte vill bli tillrättalagd?
:?: Vagna till tyst eller till avslappnat liggande huvud? Wilma tystnar nämligen fortare än hon slappnar av och jag undrar då om jag vagnar för kort ibland?
:?: Om hon börjar gråta innan jag ens stannat vagnen helt, hur gör jag då? Vagna på igen eller avvakta?
Tack!
:heart: AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Anna!

Kanske några råd från mig...
Victors huvud har jag aldrig lagt till rätta pga av superstark nacke. Precis som du säger så vill man ju definitivt inte "bända" huvudet åt sidan. Jag har bara lagt armar och ben till rätta och sedan vagnat med stadiga tag (om du köper SHN boken så har Anna en kanonbra film som visar hur vagning går till). Du vagnar tills lillen är tyst, bör gå på 2 minuter, avsluta med några skak på handdtaget och gå därifrån. Som någon sa : Du ska lämna vagnen längre tid än du står och vagnar". Vagna igen och igen och lär dig lyssna av Wilma, är det bara gnöl som hon kan reda upp själv? Skriker hon upp sig-vagna.
Se till att hon är ordentligt mätt vid varje måltid, ammar du?
Sedan tyckte jag att den sista luren på eftermiddagen var svår att få till när nätterna blev längre, jag vagnade och vagnade och tillslut så lät jag det stanna vid 30 minuter (Victor har det som skarvtid), men då hade han sovit 4 timmar totalt på dagen och hade 11 timmar natt.

Du säger att hon tystnar snabbt när du vagnar-Bra! Då gör du säkerligen rätt. Se bara till att inte vagna henne till sömns, då får du stå där, som det heter. Vagningsträsket har jag också besökt men lämnade det fort :wink: Så svaret på din fråga är att hon ska vara tyst, avslappningen klarar hon säkert själv. Bättre vagna för kort än för lång tid. Förtroende för det lilla barnet.
Ska se om jag kan hitta en länk som jag och Anna hade när Victor var 2 månader. Återkommer.

Lycka till :!:
Kram
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Här kommer en tråd med lite smått och gott :D
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

hoppas jag gjorde rätt nu.
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Glöm inte det viktigaste av allt. Attityden av självklarhet. Försök släppa lite på detaljerna, du kan ju det, våga tro på det. Och som du skrev så klokt "tuffa till dig". Du måste tro på vagningen. Känn in reaktionerna och handla, tveka mindre/inte alls!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Ett jättestort tack till er alla :!:
Nu känner jag mig säkrare och då kommer det gå bättre. :) Ni är bäst :!:
Kram och tack,
AnnaK
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"