18 månader- tal

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega

18 månader- tal

Inlägg av LindaVega »

:lol:

Viiste inte vart jag skulle lägga mitt inlägg- men prövar här :wink:

Idag var vi på 1,5 års kontroll på BVC med Vega. Allt såg bra ut, hon växer som hon ska, har fin motorik osv, MEN pratar inte så mycket ( enligt dem)

Fast det är lite fel, munnen går i ett, men det är inte så många "rena" ord som kommer. Hon säger mamma-pappa-titta och där än så länge. Ordförståelsen däremot är bra. Hon kan peka ut alla kroppsdelar, möbler, djur, leksaker. Gå och hämta saker på uppmaning osv.

När vi var på prematuruppföljning för två veckor sedan ( hon är 10 v för tidigt född) var läkaren nöjd, men på BVC ville de kolla extra när hon är två år för att se om talet har kommit igång bättre. :?

Egentligen är jag inte speciellt orolig, litar för det första väldigt mycket på vår barnläkare ( som följer upp henne utifrån att hon är för tidigt född) utan mest nyfiken.

:arrow: När började era barn "prata" ( Vega har ju sagt mamma i säkert fyra månader nu- men har inte utvecklat så mycket mer "ord")
:arrow: Hur mycket pratade de vid 18 månader

Det vore roligt att få lite input

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Therese

Inlägg av Therese »

Hej Linda!
Jag tycker inte heller att du ska vara orolig, åtminstone inte så här tidigt. Jag har en väninna som är logoped, o om jag förstått saken rätt så är inte varken uttal eller antal ord det viktigaste, utan ordförståelsen, o den verkar hon ju ha!
Sen kan det säkert vara så att hon är lite upptagen med nåt annat i sin utveckling så talet "vilar", när det väl kommer igång så kan det vara som rena explosionen av ord.

Mina flickor är egentligen inga bra exempel eftersom de varit så tidiga. Stora flickan sa sina första ord, "tack tack" o "hej hej" när hon bara var 7mån!!! Sen följde en ström av massa ord, o vid 1,5 års ålder pratade hon som en 2-2,5åring o på den vägen har det alltid varit, lite synd eftersom alla ställer för höga krav på henne :( .
Mellantjejen är oxå tidig, men inte extremt vilket känns skönt.
Återstår att se hur det blir med lilltjejen :D .
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej!

Vänta du, snart exploderar det! Och då får man skavsår i öronen. :lol: Det bästa skavsåret i världen visserligen, som man njuter av deras funderingar, efter att så länge undrat vad som rör sig därinne. Vid ett år sa mina oftast ett ord i taget, otydligt-halvtydligt-tydligt, det varierade, men god ordförståelse. En kille vi känner som är lika gammal pratade då hur bra som helst. Runt tvåårsdagen sa de två ord i taget, sen kom explosionen precis efter det!
För tidigt att oroa sig, precis som du verkar inne på själv.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
br

Inlägg av br »

min dotter föddes med ett fel som kunde inebära att talet blev försenat. Vi gick hos logoped och när dottern var drygt 2 år sa hon i princip inget och en undersökning hos öronläkaren visad att dottern inte hörde speciellt mycket. Så in med rör i öronen och dottern började prata!! Logopeden som vi var i kontakt med sa att barn som hade ordförståelse sällan fick några egentliga problem med att få igång talet.

Sonen som föddes helt normal sa inte så mycket inför sin 2 årsdag, (men pojkar är väl ofta lite sena :wink: ) men när han var 2,5 år så pratade han hela tiden! Ibland kan jag nu önska att han tog en liten paus :D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för era svar ( sitter på jobbet- kan inte infoga smilies)

Det verkar ju variera en hel del utifrån era erfarenheter. Nej jag är inte så orolig, just pga hennes goda ordförståelse. Däremot väntar vi ju såklart själva på att hon ska "komma igång" liksom. Särskilt eftersom hon har så mycket ljud för sig hela tiden. Det kan komma långa haranger av otydbara meningar/ljud och sedan ett klockrent mamma eller pappa.

Hennes kusin som är 2 år nästa vecka pratar redan meningar och var väldigt tidig med talet, precis som du beskriver Therese. Han har varit tidig med ALLT. Både motorik och tal. Annars har jag hört ( någonstans) att barn antingen är tidiga med att gå eller tidiga med talet. Dvs det ena dominerar över det andra...men det kanske är en myt?

Därför tycker jag kanske att BVC var lite "hårda" De om några bör väl veta att det varierar. Eller så var jag lite överkänslig- de sa faktiskt bara att det skulle följas upp igen när hon var två år, och det är ju bra i sig...

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Runt 1,5 år ska de kunna säga tio ord - inte meningar!
En del kan mer, men de flesta väntar!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"