Hej!
Tänkte bara fråga lite om matvanor för 4 månaders.
Min kille åt för nån vecka sen bara 60-90 ml ersättning per måltid vilket resulterade i att han åt hur ofta som helst. Samtidigt fick han smakportioner av grönsaker och igår började han sluka dem som aldrig förr.
Så fråga 1 är: Är det vanligt att barn som börjat få smak för smakportioner inte blir lika glada i mjölken, nu glufsar han grönsaker o gröt, men verkar ine vilja ha flaskan lika ofta? Eller håller "den riktiga maten" de mätta så länge?
Fråga 2: I Barnboken står det att man kan börja ge välling, eventuellt utspädd med vatten. går detta bra till min kille som är 4 o en halv? För och nackdelar, om där finns några? Ska han i så fall äta lika mycket välling som ersättning? Hur många ggr per dag?
Fråga 3: Min lillkille är väldigt glad för morötter majs o potatis.. men när jag skulle få i honom blomkål så klöktes han för första gången och gjorde världens mest hemska grimaser samt kneep igen munnen så man inte fick i nått.. har de förmågan i denna ålderna att tycka illa om vissa smaker? Han har ju fått mat ett tag nu så det känns som att han hajja vad det handlar om.. ska jag fortsäta truga med blomkål eller skippa det helt o ge honom det han tydligen uppskattar?
Tacksam för svar!!
Kramar // Kattis
Välling & Mat
svarar på fråga 3:
det var samma med min dotter,men då höll jag upp en vecka eller några dagar med just den grönsaken" och testade igen veckan efter och då var det helt plötsligt ok.så det där varierar..fortsätt med det hon "tycker om" och prova det mindre populära ef ett tag igen..
det var samma med min dotter,men då höll jag upp en vecka eller några dagar med just den grönsaken" och testade igen veckan efter och då var det helt plötsligt ok.så det där varierar..fortsätt med det hon "tycker om" och prova det mindre populära ef ett tag igen..
barn födda 04/06/08
Angående välling för 4-månaders bebisar, det finns ersättning från 4-mån som är kraftigare än den för nyfödda. Jag skulle nog testa den i stället för 6-månadersvälling som så att säga är nästa steg.
Vi hade också problem med både flaska och amning där när sked och MAT kom in i bilden. Det är nog bara så att allt nytt är spännande och GOTT och det gamla vanliga får stå tillbaka ett tag. Det ger sig säkert och går i vågor mest hela tiden allt eftersom sonen får allt mer mat och blir äldre. Min kille ratade flaskan fram till nu och 6-månadersvällingen som uppenbarligen är jättegod för nu slukar han flaskvis!
Vi hade också problem med både flaska och amning där när sked och MAT kom in i bilden. Det är nog bara så att allt nytt är spännande och GOTT och det gamla vanliga får stå tillbaka ett tag. Det ger sig säkert och går i vågor mest hela tiden allt eftersom sonen får allt mer mat och blir äldre. Min kille ratade flaskan fram till nu och 6-månadersvällingen som uppenbarligen är jättegod för nu slukar han flaskvis!
En goding till son född 0603 
Vi har redan den tjockare ersättningen.. men ser ingen förändring.
Mig stör det inte att han blivit så galen i mat, tycker bara det är roligt
Men hur mycket mat kan han få redan nu? Två mål mat om dagen samt gröt är det okej, om han nu reagerar bra på det och vill ha?
Är inte alls rolig över att han inte vill ha flaskan, så länge maten funkar bra, o det vekar den göra mer än mjölken.
hur mycket är normalt att de äter på en måltid?
mvh // kattis
Mig stör det inte att han blivit så galen i mat, tycker bara det är roligt
Men hur mycket mat kan han få redan nu? Två mål mat om dagen samt gröt är det okej, om han nu reagerar bra på det och vill ha?
Är inte alls rolig över att han inte vill ha flaskan, så länge maten funkar bra, o det vekar den göra mer än mjölken.
hur mycket är normalt att de äter på en måltid?
mvh // kattis
-
Fjällfolket
Hej Kattiiis!
Grattis till din matglada lillfis!
Har du sett den här tråden...?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Där finns mycket "matnyttigt" för oss med matglada små!
Må matglädjen blomstra =P~
/Fjällmor
Grattis till din matglada lillfis!
Där finns mycket "matnyttigt" för oss med matglada små!
Må matglädjen blomstra =P~
/Fjällmor