ååh, snart ger vi upp
ååh, snart ger vi upp
Så känns det fast vi inte vill.
Håller på med kuren för Carl 8 månader. Kurdagarna har gått samt hela uppföljningsveckan. Och vi kommer troligen vara första familjen som inte får detta att fungera.
Har läst en massa på forumet, även den fantastiska tråden om livet efter kuren. Vad jag önskar att jag fick skriva ett fint inlägg om hur bra det har blivit. Men nu är det nästan mer kaos än innan.
Först nu har han börjat sova mellan 19 och runt 06.30. Tanken är 19-07.30. Vargtimmen är TUFF. Just nu är hela familjen (inkl 3-åring) vaken fr kl.05.30 då vi får pangramsa. VAD GÖRA????? Tänker på att hålla vargen borta, skrattet till gonattet, visa vägen ordentligt. Men icke. Och dagarna har helt kapsejsat. Idag vid emluren, tänkt 13.30-15, sov han 30 min i vagnen. Tog inte upp honom förrän kvart i. Men grannarna undrade nog vad vi gjorde.Och nu är han så trött så kinderna är alldeles röda. Hans schema ut så här:
07.30 vakna
09.00 frukost m oss andra
10.15-11 sova fm
11.30 lunch
13.30-15 sova
15 mellis
17.30 middag
18.30 pyjamas, nattmat
19 sova natt
Alltså, säkert är det något som kan fixas till, men vi är helt tomma i huvudet. Vill verkligen inte ge upp men .............
Håller på med kuren för Carl 8 månader. Kurdagarna har gått samt hela uppföljningsveckan. Och vi kommer troligen vara första familjen som inte får detta att fungera.
Har läst en massa på forumet, även den fantastiska tråden om livet efter kuren. Vad jag önskar att jag fick skriva ett fint inlägg om hur bra det har blivit. Men nu är det nästan mer kaos än innan.
Först nu har han börjat sova mellan 19 och runt 06.30. Tanken är 19-07.30. Vargtimmen är TUFF. Just nu är hela familjen (inkl 3-åring) vaken fr kl.05.30 då vi får pangramsa. VAD GÖRA????? Tänker på att hålla vargen borta, skrattet till gonattet, visa vägen ordentligt. Men icke. Och dagarna har helt kapsejsat. Idag vid emluren, tänkt 13.30-15, sov han 30 min i vagnen. Tog inte upp honom förrän kvart i. Men grannarna undrade nog vad vi gjorde.Och nu är han så trött så kinderna är alldeles röda. Hans schema ut så här:
07.30 vakna
09.00 frukost m oss andra
10.15-11 sova fm
11.30 lunch
13.30-15 sova
15 mellis
17.30 middag
18.30 pyjamas, nattmat
19 sova natt
Alltså, säkert är det något som kan fixas till, men vi är helt tomma i huvudet. Vill verkligen inte ge upp men .............
Först och främst vill jag eb dig att inte starta en ny tråd om samma barn. Du fyller bara på den gamla så aktualiseras den. Det är svårt för oss som vill hjälpa att ha koll på bakgrundshistorian.
Vargtimmen och strul med dagslurar kan ta upp till en månad innan allt faller på plats. Så gaska upp er nu, kavla upp armarna och ge förutsättningarna
Att sonen sedan inte sover exakt de minuter han ska, ja det är inte det viktigaste. Han kommer snart förstå att det är skönare att sova än att ligga vaken och böka.
Det finns flera olka sätt att få bukt på uppvak i vargtimmen. Läs bla trådarna "Vargtimmen och schemabyte" och "Problem på morgonen och vid middagslur" och gå via search och läs så kommer du få flera förslag. Välj det som passar er bäst och håll benhårt på detta i ett par mornar (4-5) så har ni fått bukt på detta.
Angående dagsluren, som krånglar sover han den under promenad ute? Vagnar ni?
/Elle
Vargtimmen och strul med dagslurar kan ta upp till en månad innan allt faller på plats. Så gaska upp er nu, kavla upp armarna och ge förutsättningarna
Det finns flera olka sätt att få bukt på uppvak i vargtimmen. Läs bla trådarna "Vargtimmen och schemabyte" och "Problem på morgonen och vid middagslur" och gå via search och läs så kommer du få flera förslag. Välj det som passar er bäst och håll benhårt på detta i ett par mornar (4-5) så har ni fått bukt på detta.
Angående dagsluren, som krånglar sover han den under promenad ute? Vagnar ni?
/Elle
-
Antonias mamma
Hej Liisen!
Kan det vara så att andra luren kommer för tätt inpå den första? Han har ju bara varit vaken drygt 2 h då det är sovdags igen. En tanke bara...
Lycka till!
P.S Ni är inte de första. Vargtimmen var inget problem för oss, däremot läggningarna. Det tog två månader
:-$ innan det fungerade som det skulle och dagslurarna blev inte till något före jag lade bort vagnen och tog in henne i spjälsängen. Så du är inte ensam
D.S
Lycka till!
P.S Ni är inte de första. Vargtimmen var inget problem för oss, däremot läggningarna. Det tog två månader
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Tack för snabba svar!!! Så många engagerade känns skönt för oss nybörjare!!! Och jag ska hålla mig till en tråd!
Dagsluren som krånglar sover han i vagnen. Men inte under promenad utan jag vagnar och han somnar ganska fort. Står sedan ute tills han vaknar. Ska man prova sova inomhus istället? Om han ligger i vagnen ska man ramsa eller vagna? Just nu gör jag en kombination för att få honom att förstå. Inte så bra kanske.....
Har läst trådarna som tipsades och undrar om det är dumt att ändra i schemat så emluren kommer senare? Tänker i samma banor som Antonias mamma.
Dagsluren som krånglar sover han i vagnen. Men inte under promenad utan jag vagnar och han somnar ganska fort. Står sedan ute tills han vaknar. Ska man prova sova inomhus istället? Om han ligger i vagnen ska man ramsa eller vagna? Just nu gör jag en kombination för att få honom att förstå. Inte så bra kanske.....
Har läst trådarna som tipsades och undrar om det är dumt att ändra i schemat så emluren kommer senare? Tänker i samma banor som Antonias mamma.
Här är en liten story om hur vi gjorde för att få till dagslurarna: Den korta (45 min)sov Olle ute i vagnen, då vagnade jag och sedan när han somnat och sovit 5-10 min så började jag promenera. Detta för att han inte skulle vänja sig vid att vagnen måste rulla för att man ska kunna sova. Sedan gick jag hela sovtiden ut oavsett om han vaknat innan eller ej. När luren var slut så väckte jag honom(eller låtsades väcka en redan vaken kille
). Långa luren skulle jag sätta i spjälsängen med öppet fönster, då sonen din börjar bli stora killen och miljön runt omkring lockar mycket och det kan vara svårt att koppla av i vagnen. Om du känner att ett schemabyte skulle vara det bästa för sonen så genomför, tveka inte! Det är bara du som kan avgöra det, men hatta inget, utan bestäm nu tid och håll detta. Ge sonen förutsättningarna för att kunna sova, ja sedan är det upp till honom vad han gör med dem
/Elle
/Elle
-
F'lippas mamma