Hej
Jag skulle behöva lite tips och råd hur jag ska lösa en situation...
Jag väntar nu mitt andra barn (ska ha i jan) och jag vill vara hemma med båda mina barn så länge som möjligt. Kruxet är det att när föräldrapenningen är slut för barn nr 2 blir väl när andra barnet är 1,5 så vill jag och sambon flytta till hus, vilket är våran stora dröm, vi bor just nu hopklämda i en tvåa. I villan skulle jag kunna vara dagmamma och på så sätt vara hemma med barnen jätte länge .
Problemet är bara att för att vi ska flytta till ett hus måste jag ha en fast inkomst, från ett heltidsarbete för att vi ska kunna få ett lån så att vi kan köpa ett hus så att jag kan jobba som dagmamma. Frågan är då hur jag ska lösa barnomsorgsproblemet, jag vill inte lämna i väg dem på dagis hela dagarna för man måste ju arbeta ett tag och få en ordentligt inkomst... och sedan hitta ett hus och det kan ju ta ett halvår....
Vad jag behöver hjälp med är allså hur jag ska kunna tjäna tillräckligt mycket pengar för att få ett lån utan att lämna bort mina barn på dagis. Någon som har några idèer?
kram
Behöver tips och ideér
-
susasander
Behöver tips och ideér
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
----------------------------------------------
å Robin 070126
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Fjällfolket
-
susasander
Nja tror inte att det finns nån som kan ta hand om dom men å andra sidan kan ju situationen se helt anorlunda ut då.
Men d skulle va ett alternativ.
Ja d e ruskigt dyrt att att köpa hus i stockholms området, jag har iofs inget emot att flytta längre ut problemet blir väl bara att et blir långt för min sambo att ta sig till jobbet men d kanske går att lösa....
Hur billigt måste huset vara på ett ungefär om man ska få lån på en inkomst?
Ja d e ruskigt dyrt att att köpa hus i stockholms området, jag har iofs inget emot att flytta längre ut problemet blir väl bara att et blir långt för min sambo att ta sig till jobbet men d kanske går att lösa....
Hur billigt måste huset vara på ett ungefär om man ska få lån på en inkomst?
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
å Robin 070126
-
Fjällfolket
Hej!
Det är säkert olika på olika banker, och beror säkert på hur mycket din man tjänar.
Vill bara berätta att en i min "mamma-grupp" med make fick huslån på 1,2 miljoner på en inkomst. Och han är ingen höginkomsttagar.
Han är det nu, men var det inte då lånen togs.
Fast det räcker väl inte långt i era trakter?
Säger som Fjällmor - ring och fråga!
kram anna
Det är säkert olika på olika banker, och beror säkert på hur mycket din man tjänar.
Vill bara berätta att en i min "mamma-grupp" med make fick huslån på 1,2 miljoner på en inkomst. Och han är ingen höginkomsttagar.
Han är det nu, men var det inte då lånen togs.
Fast det räcker väl inte långt i era trakter?
Säger som Fjällmor - ring och fråga!
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
susasander
Å tack så mycket för alla svar... självklart e d lättast att ringa banken
Nja 1,2 miljoner kommer man inte så jätte långt med i Stockholm tyvärr. Det är sjukt egentligen att ett hus i stockholm kostar så himla mycket mer än ett hus som ligger utanför. Mina förräldrar köpte sommarstuga i flen (egentligen en villa) för 400 000 samma i stockholm hade kostat 3 dubbla minst
Skulle iofs inte ha något emot att bo så långt utanför dtockholm men kruxet är att det skulle väl ta 1,5 timme för min sambo att ta sig till jobbet och jag vet inte om man tjänar så mycket pengamessigt på det eftersom det blir så mycket bensinpengar....
Nja 1,2 miljoner kommer man inte så jätte långt med i Stockholm tyvärr. Det är sjukt egentligen att ett hus i stockholm kostar så himla mycket mer än ett hus som ligger utanför. Mina förräldrar köpte sommarstuga i flen (egentligen en villa) för 400 000 samma i stockholm hade kostat 3 dubbla minst
Skulle iofs inte ha något emot att bo så långt utanför dtockholm men kruxet är att det skulle väl ta 1,5 timme för min sambo att ta sig till jobbet och jag vet inte om man tjänar så mycket pengamessigt på det eftersom det blir så mycket bensinpengar....
Susa med Joline 050708
å Robin 070126
å Robin 070126
Man kan gå in på bankernas hemsidor och göra kalkyler, då kan man se ungefär hur mycket man skulle kunna få låna. Har ni någon kontantinsats? Handelsbanken är annars en bank där de inte brukar vara lika hårda med insatsen. SBAB är ju bra för där slipper man topplånet bara man kan betala 5 % av priset kontant.
Föräldrapening räknas som inkomst!
Föräldrapening räknas som inkomst!
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)