10månaders- plötsligt svårt att sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Teresa N

10månaders- plötsligt svårt att sova

Inlägg av Teresa N »

Hej på er!
Min flicka kurades när hon var ca 6 månader, är idag nästan 10 mån. Det har överlag fungerat väldigt bra. Från och till har hon "strulat" vid vargtimmen, men inga större problem.

Nu till frågan. Hon har plötsligt svårt att komma till ro och somna på dagslurarna. Jag har nyligen dragit ner fm-luren till 20 min istället för 45. Detta gör att hon sover 14tim och 15min per dygn. Eller ska göra :? De senaste dagarna har hon ofta inte somnat under detta pass. Hon leker, provar att ställa sig upp (har precis lärt sig detta!), är lite ledsen mm. Vid lunchpasset (sovpass på 1,5 tim) vaknar hon ofta efter 30 min och är ledsen. Jag väntar i det längsta men ger henne en ramsa. Hon verkar inte bry sig om denna... Skriker (protesterar) än mer... Nu har hon varit vaken ca 30 min och jag var precis inne hos henne. Hon stod upp såklart! Tror inte hon har lärt sig att lägga sig ner igen...

Usch, det blev visst en rörig fråga det här... Är det någon som känner igen sig? Hur har ni gjort?
Fjällfolket

Re: 10månaders- plötsligt svårt att sova

Inlägg av Fjällfolket »

Teresa N skrev:
Hon leker, provar att ställa sig upp (har precis lärt sig detta!)
Hej Teresa! :D

Precis här har du det! :wink: Lilla damen håller på att lära sig nya färdigheter. :lol:

Gör precis som du brukar:

:arrow: Erbjud henne lurarna. Det viktiga är inte att hon sover varje minut hon "ska", det viktiga är att hon har förutsättningarna.

:arrow: Ramsa vid behov. Men gödsla inte, hon vet vad som gäller :wink:

:arrow: Alldeles snart lär hon sig lägga sig ner igen :thumbsup:

Lycka till nu :!:
/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

...och tips från en med erfarenhet av liten som vill stå i sängen... :roll: :lol:

:idea: Låt henne öva sina färdigheter på vakentiden :!: Se till att det finns lämpliga saker att resa sig mot, typ pall, soffa, stol, trälåda.

:idea: Hon kan komma ner själv igen. Hon kan däremot låta (ledsen/arg) som att hon inte kan det. Men om du tjuvtittar när hon övar sig på vakentiden, så ser du att hon kan! Lär henne inte att du måste gå in och lägga henne ner igen. Jag vet, det är svårt att inte hjälpa till. Ujuj, jättesvårt. :oops:

/Jenny med Anton stå-upparen
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev: :idea: Låt henne öva sina färdigheter på vakentiden :!: Se till att det finns lämpliga saker att resa sig mot, typ pall, soffa, stol, trälåda.
Tack JennyH! :D

Jag kom på denna viktiga "detalj" :roll: :wink: efteråt..

:thumbsup:

Berätta hur det går, Teresa! :D
/Fjällmor
Renee

Inlägg av Renee »

Hej! :D
En annan fundering: kan det inte vara läge att bara ha en lång middagslur som dagssömn när man är så här "stor"? Eller är jag helt fel ute? Frans är 9 månader och sover bara middag nu, kl 11-13 (ungefär - han får sova hur länge han vill här vilket blir ca två timmar) med natt 19-07.

Visserligen försöker han lura till sig en liten lur under ensamleken, men då blir också middagsluren bruten eller kortare än vanligt. Mao - bättre och längre middagslur om han INTE sover på sena morgonen/förmiddagen. Istället får han lite vaken-vila i vagnen när vi är ute och går på förmiddagen.

Även här har vi en "ny-besatt" ståuppare :lol:
Allra roligast just nu: resa sig mot lådorna där mamma förvarar mina kläder och helt frenetiskt slita ut plagg efter plagg och kasta dom på golvet med något vilt i blicken :lol: :heart:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Teresa N

Inlägg av Teresa N »

Tack snälla ni för era synpunkter!

Jag fortsätter väl som jag har gjort nu. Låter henne klara sig mer eller mindre själv vid sovpassen, så får jag hoppas att hon väljer att sova en del av tiden i alla fall.. Var lite rädd för att gå in till henne för mycket och hjälpa henne att lägga sig ner, så då struntar jag helt enkelt i det.

Såg i min iver att ställa frågan snabbt att jag räknat fel i månader... Min dotter är snart NIO månader (inte 10)... :D Så jag tror att det är för tidigt att ta bort fm-luren helt som Renee föreslog.

Tack igen. Känns skönt att få snabb respons från folk som verkar bry sig.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, låt ramsan regera. Om än sparsamt, den också.

När hon sovit i tio minuter, inte tjugo - hur hon nu ligger när hon omsider lagt sig själv - kan du gå in och rätta till och t o m lyfta rätt, utan att hon märker det. Om du gör det snabbt och diskret och med stadiga tag :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Härligt Teresa! :D

Hör av dig och berätta hur det går!

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"