Kniiiip!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Gäst

Kniiiip!

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

På familjeliv finns det ju en tråd, för att man ska komma ihåg sina knipövningar. Tänkte att det kunde behövas en här också! Eftersom jag hänger mest här :heart: .

Jag är sååå dålig på att göra knipövningar :oops: :? . Vet knappt om man ska göra på något speciellt sätt. Jag mest kniper några gånger, sen är jag nöjd. Hur gör ni? Hur ofta?

Är lite nervös för att inte vara tillräckligt stark i bäckenbotten om jag blir gravid igen :o :!: Och vad är egentligen livmoderframfall :?:

/Jenny
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Åh, jag håller med dig, Jenny :!:
Efter förlossningarna har jag varit jätteduktig - en kvart :oops: Har dock klarat mig bra ändå, än så länge... Men nu efter detta lilla barn, MÅSTE jag bara tokknipa :shock:
Problemet ärju att komma ihåg att göra det, det här med att "gör det när du tittar på TV, kör bil, äter middag" det funkar inte för mig, jag måste liksom koncentrera mig till 100 %, och kan tänka mig att jag är en stor trafikfara om jag samtidigt sitter och kniper när jag kör...
Så jag kommer att suga åt mig av alla bra tips :D
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol:

Fick ett bra häfte av min bm förra gången jag var dit. Där finns bla ett exempel på en knipövning som går till på följande sätt.

Lägg dig ned på rygg med benen uppdragna så långt du kan (intill låren/skinkorna.)
Föreställ dig att du har en hasselnöt som ska åka hiss upp i ca 10 våningar, och sedan ned igen.
Stanna en liten stund på varje våning.
Denna övning ska göras varje dag ( hmm :oops: )

Det är hyfsat "lätt" att åka upp. Ned är värre. :shock:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Åh tack Linda Vega för tipset, säger jag som tjuvkikar lite i den här tråden :P

Håller helt med miar70, jag måste också koncentrera mig till 100% :roll: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Ja, upp går det bra, men ner :shock: :?: . Måste öva.

Precis som Mia skriver så verkar det så lätt och enkelt, bara att knipa lite medans man kollar på tv eller kör bil eller läser en bok. Men man gör det ju inte :evil: :roll: . Hissen verkar jättebra, en ordentlig avgränsad övning! (Fast jag råkar spänna magmusklerna också samtidigt...) Tack Linda!

Okej Mia: då har vi ett träningsprogram nu: att göra hissen innan vi somnar varje kväll. Om man glömmer får man straff och måste göra på morgonen också 8) :wink: . Och jag kommer påminna dig VARJE dag :twisted: :!:

För det gör väl inget om man börjar knipa redan under graviditeten?
blomman

Inlägg av blomman »

... hrm, nu blir jag lite intim här... :oops:
Men sex är världens bästa grej för bäckenbottenträning, man kniper massor och kan dessutom få ett "omdöme" på styrkan... hehe..
Fast det funkar ju inte direkt efter förlossningen förstås.
Ridning är annars en suverän träning för bäckenbotten! (till häst menar jag nu då... :wink: ) T.o.m med så att det kan ge problem om man ridit mkt. Jag har gjort det sen jag var 8 år, och när jag skulle kejsarsnittas (akut) så fick de inte in katetern, de slet och slet och jag spände mig mer och mer. Tog nog fem minuter... sköterskan kom och bad om ursäkt efter och sa att under sina 15 år på urologavd. hade hon aldrig varit med om att en kateter böjt sig, och att jag måste ha en jättestark bäckenbotten. :!:
Så om man gillar hästar är det en bra träningmetod!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Herregud, ska hissen åka NER också? :shock:
Hur många gånger ska man göra hissen i ett svep?

Åsa B
Lua

Inlägg av Lua »

Jag kan bara bekräfta att ni måste knipa! Jag har nämligen förra veckan råkat ut för livmoderframfall. Jag hade tänkt skiva en egen tråd om vikten av att knipa men nu hakar jag på här!

:idea: Jag kommer att vara rätt så detaljerad. Känsliga läsare varnas :!: Jag vill berätta hur det var för att om möjligt "skrämma" er, så att ingen behöver vara med om detta obehagliga :!:

Det räcker INTE att knipa ett tag efter förlossningen och sen vara nöjd. Jag blev lat när jag inte riskerade att det kom lite kiss när jag nös eller hostade och mannen och jag tyckte att sex kändes som vanligt. Nu är jag ju gravid väldigt tätt och läkaren sa att det så klart spelar roll.

JennyH: Livmoderframfall är precis vad det låter som. Bäckenbotten är så försvagad att livmodern faller fram i slidan. I mitt fall satt jag på toa, lindrigt förstoppad som man ofta är som gravid, när det kändes som att nåt kom ut ur musen :!: Det var såklart jätteobehagligt och jag tog en spegel och såg något blålila titta ut. :-& Handlingskraftig som jag är tvättade jag helt enkelt händerna och puttade upp det som tittade ut. Sen ringde jag sjukhuset och frågade vad detta kunde vara och vad jag skulle göra. De sa att det lät som livmodersframfall och bad mig avvakta till morgonen (detta var sent på kvällen) och då kontakta min barnmorska på MVC. Det gjorde jag och hon tittade lite och skickade mig vidare till specmödra. Där satte de in en ring som ska hålla livmodern på plats. Den visade sig sedan vara för liten och höll på att komma ut när jag gick på toa, så jag fick en större.

Förhållningsorder från läkaren:
:idea: Lyft inte mer än absolut nödvändigt :!: I mitt fall måste jag ju lyfta den lilla 10-kilos bebisen. Då ska jag spänna bäckenbotten och inte bära länge.
:idea: Gör minst 100 knip om dagen :!: Inget förstrött knipande utan ordentligt, koncentrerat.

Vad detta kommer att innebära i framtiden är oklart. När livmodern är tom kan man lättare se vad som egentligen hänt och bedöma bättre. I första hand försöker man träna upp bäckenbotten. Om inte det fungerar gör man någon typ av operation.

Jag har mått ganska dåligt av mina tre F: Foglossning, förstoppning, framfall, men nu känner jag mig vid bättre mod!

Fråga om ni vill!

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lua: hände detta nu när det vart gravid igen?? Alltså att livmodern trillade ner med bebis i?? :shock: :shock:

Jag kniper som besatt nu, innan jag ska gå och lägga mig!

Miar70: vi får nog göra hissen både morgon och kväll - minst :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lua: hände detta nu när det vart gravid igen??
..när du vart gravid...ska det självklart stå!
kvacke

Inlägg av kvacke »

Lua: Det låter verkligen jättehemskt!!

Problemet för mig är att jag verkligen inte får till knipen! Jag har provat att känna med fingret men jag trycker liksom bara utåt. Jag har försökt hissen men det är så svårt!

Någon som har andra tips på hur man kan lära sig att knipa rätt?

Jag har efter förlossningen också drabbats av ett mycket pinsamt problem i form av muspruttar :oops: :oops: . Vad kan man göra åt det? Dem kommer liksom när som helst utan förvarning. :roll:

Kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Åsa! :D

Kan du knipa av strålen när du kissar? Då är du rätt på det. Fast man ska inte knipa av kissstrålen så ofta, inte nyttigt. Utan knip när du inte kissar :wink: .

Har hört att man kan tänka att man stänger ett blixtlås, från ändtarmsöppningen och framåt. Håller stängt en stund. Och sedan öppnar blixtlåset långsamt igen.

Knipknip :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol:

Om man gör hissen långsamt kan det räcka med en gång per dag ( enligt häftet) Men desto mer/fler gånger desto bättre antagligen

Usch jag är jätteslarvig med att knipträna, skyller på att jag profylaxtränar för fullt, men ska nog köra hissen varje kväll ( och inte en gång i veckan.... :oops: )

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Läste mer nogrannt och såg att det stod 10 ggr/dag :shock: om man gjorde den långsamt. Däremot räckte det med EN omgång/dag. Sammanlagt 100 knip m a o

Linda
blomman

Inlägg av blomman »

Lua, det lät verkligen jätteotäckt! Hoppas verkligen att det blir ordning på grejerna sen, efter förlossningen.
Jag är faktiskt rätt duktig på att knipa, ett par ggr per dag t.o.m. *stolt*
Knep som en dåre efter sista förlossningen, är jätterädd för att bli inkontinet när jag blir äldre... :shock:
Finns det inte såna där kulor att köpa som man kan ha inne, och liksom ska träna på att inte tappa ut? :wink:
Om man lätt glömmer att knipa menar jag, då kanske de kan vara bra... har ingen koll på dem alls, men finns det inget sånt på apoteket eller mvc?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"