Jag kan bara bekräfta att ni måste knipa! Jag har nämligen förra veckan råkat ut för livmoderframfall. Jag hade tänkt skiva en egen tråd om vikten av att knipa men nu hakar jag på här!

Jag kommer att vara rätt så detaljerad. Känsliga läsare varnas

Jag vill berätta hur det var för att om möjligt "skrämma" er, så att ingen behöver vara med om detta obehagliga
Det räcker INTE att knipa ett tag efter förlossningen och sen vara nöjd. Jag blev lat när jag inte riskerade att det kom lite kiss när jag nös eller hostade och mannen och jag tyckte att sex kändes som vanligt. Nu är jag ju gravid väldigt tätt och läkaren sa att det så klart spelar roll.
JennyH: Livmoderframfall är precis vad det låter som. Bäckenbotten är så försvagad att livmodern faller fram i slidan. I mitt fall satt jag på toa, lindrigt förstoppad som man ofta är som gravid, när det kändes som att nåt kom ut ur musen

Det var såklart jätteobehagligt och jag tog en spegel och såg något blålila titta ut. :-& Handlingskraftig som jag är tvättade jag helt enkelt händerna och puttade upp det som tittade ut. Sen ringde jag sjukhuset och frågade vad detta kunde vara och vad jag skulle göra. De sa att det lät som livmodersframfall och bad mig avvakta till morgonen (detta var sent på kvällen) och då kontakta min barnmorska på MVC. Det gjorde jag och hon tittade lite och skickade mig vidare till specmödra. Där satte de in en ring som ska hålla livmodern på plats. Den visade sig sedan vara för liten och höll på att komma ut när jag gick på toa, så jag fick en större.
Förhållningsorder från läkaren:

Lyft inte mer än absolut nödvändigt

I mitt fall måste jag ju lyfta den lilla 10-kilos bebisen. Då ska jag spänna bäckenbotten och inte bära länge.

Gör minst 100 knip om dagen

Inget förstrött knipande utan ordentligt, koncentrerat.
Vad detta kommer att innebära i framtiden är oklart. När livmodern är tom kan man lättare se vad som egentligen hänt och bedöma bättre. I första hand försöker man träna upp bäckenbotten. Om inte det fungerar gör man någon typ av operation.
Jag har mått ganska dåligt av mina tre F: Foglossning, förstoppning, framfall, men nu känner jag mig vid bättre mod!
Fråga om ni vill!
Kram Lua.