Social delaktighet - tips?

Samtalsforum med barnen i fokus
JH

Social delaktighet - tips?

Inlägg av JH »

:) Det känns som att Elsa är i en period mellan passiv och aktiv social delaktiget.... Förut var hon nöjd med att titta på när jag gjorde saker och det är fortfarande ganska kul, men det känns som att JAG borde försöka få henne mer aktiv nu när hon fyllt halvåret. Framförallt som hon den sista veckan tydligt har visat att hon INTE tycker det är så kul att ligga själv på golvet och pilla på leksaker, något hon förut kunde göra i mer än 30 minuter ibland! Tycker dock att det är ganska svårt att hitta saker där hon kan vara med. :?

Vi borstar tänderna tillsammans (hon har 2 nu! :D ), hon sitter i sin bumbostol på skötbordet, och det funkar jättebra. Men det tar ju inte så lång stund. Diska är ganska roligt, men jag har svårt att få henne delaktig. Hon är inte intresserad av att "hjälpa till", men sitter däremot gärna bredvid en stund och håller i olika köksredskap - räknas det?

Läsa tidningen tillsammans gör vi också - fast hon äter mest på sin :D !

Är det nån som har tips på fler saker man kan göra med dem när de ännu inte är så intresserade av att hjälpa till? (Dammsugaren hatar hon så den går bort! :twisted: )
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Mitt bästa tips är tvätten!
Sätt henne på golvet jämte tvätthögen och be "Kan mamma få DEN?" (peka) och så lastar du in i tvättmaskinen, eller hänger upp på tork.

Minsta lilla ansats till att hon försöker hjälpa till ska uppmuntras! :D
Observera henne när hon sitter med köksredskapen om hon försöker ge dig ett, häng på och tacka hjärtligt i så fall :wink:

Plocka ur besticken ur diskmaskinen tillsammans är också populärt!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Inlägg av JH »

:D Tack för tipsen - tar till mig dem! :D

Men......vi bor på 46 kvm och har TYVÄRR ingen tvättmaskin och ingen diskmaskin :( :wink: Kan ju ta med henne ner i tvättstugan förstås (då skulle maken bli glad! Om jag tvättade på dagarna alltså - nu tvättar vi alltid på kvällen när han kommit hem :) )

Vi ska dock flytta om 1,5 månad och DÅ får vi 78 hääärliga kvm och disk och tvättmaskin!! :D :D Dock kan jag ju inte vänta tills dess med delaktigheten. Fler tips mottages gärna!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

jag har ju också svårt att få henne mer aktivt delaktig, men alva är ju alltid med när vi äter våra måltider t ex och hon är oftast med mej när jag lagar mat. sen brukar hon sitta och bita på nån strumpa när jag viker tvätten (inne i lägenheten alltså) :D sen måste det ju vara massor av social delaktighet när de små är med oss o fikar :wink:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Så intressant att du skriver om detta just idag!! Jag hade också tänkt skriva in och fråga om samma sak, men jag kanske inte direkt upplever att jag har "problem".

Vår plutt är snart 6 mån och han trivs alldeles ypperligt på sin filt om dagarna, vilket känns så konstigt :roll:.... Jag tänker att han börjar ju bli så stor nu att han skall vilja annat, men icke. Nu ligger han ju inte på filten och leker med sina leksaker hela vakenpassen, utan är med mig framför datorn (:oops: ), hänger tvätt, när jag lagar mat, diskar, kollar på TV, sitter i sin stol mm mm. Jag antar att han är rätt nöjd med den delaktigheten. Jag känner bara att jag kanske borde vara mer aktiv med honom. Fast, jag är ju rätt nöjd med situationen så....

Låter det här konstigt?

Kram
kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Louise

Inlägg av Louise »

Min plupp får tillsammans med mig hålla i vatttenkannan när växterna är törstiga och han är suverän på att plocka vissna (och gröna) blad. Tar hand om dammsugarsladden när jag dammmsuger. Spelar gitarr med fadern och fixar med förstärkaren när han tröttnat på strängarna.
Pluppen är alltid med i den gemensamma tvättstugan, dock inte så hjälpsam utan mest sällskap.
Jag tar gärna emot fler tips för jag tycker också att det är svårt att öka den aktiva delen, det mesta blir ju trots allt passiv delaktighet.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Lena

Inlägg av Lena »

Bra trådidé! Jag behöver också lite tips på fler sätt att få aktiv delaktighet. Det där med att vattna blommorna ska jag testa genast i eftermiddag :) Min dotter, som fyller 6 mån idag, bläddrar i sin tidning när jag läser min, håller i matredskap när jag i bästa TV-kockstil lär henne allt om köttfärstillagning och de olika ingredienserna, och så ser hon på när jag diskar och fixar med tvätt och olika saker, men det blir ju ofta att jag berättar och förklarar vad jag gör, inte att hon fysiskt deltar.

Jo, förresten tre tips som jag inte läst ovan kan jag bidra med: jag låter dottern öppna badrumsdörren (som får stå nästan stängd så att det räcker att hon griper om handtaget och så drar jag bak hennes kropp så att dörren öppnas), hon får hålla i platsfliken när jag går ut med soppåsen, hon får ibland ligga uppe på skenbenen när jag gör situps. Funderar på att försöka ta henne i bruk mer genom lite hemmagympa, som hantel/vikt liksom :D Och så ska hon nog få ett eget gammalt tangentbord.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hjälpa till att tända/släcka lampor brukar vara populärt! :wink:

anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Petronella

Inlägg av Petronella »

:idea: Melvin får borsta golvet när han sitter i sin matstol.
:idea: Han håller koll på damsugan när jag damsuger.
:idea: Håller i tvättställningen när jag hänger tvätten. Sitter då i sin matstol.
:idea: Följer med när jag vattnar blommorna.
:idea: Sitter bredvid när jag diskar. Han har fått en egen låda i köket som jag har fyllt med köksprylar i åt honom. Och han blir glad av att höra min påhittade disksång. "Mamma står och diskar. Diska diska diska." Då ler han med hela ansiktet :)
Melvin f?dd 2004-06-20
Startade kuren 2004-10-06
Sover numera hela n?tterna och vargen har vi inte sett r?ken av p? ett tag.
sigrid

Inlägg av sigrid »

Jeg har liknende erfaringer:
- Barna mine har hjulpet til med oppvasken/disken, enten sittet nedi ene vaskebenken eller sittet på bordet ved siden av. Hatt diskborste, f.eks.
- De satt oppå bordet da vi laget mat og bakte. Vi hadde liten plass, men det var plass til en trygg plass for babystol oppå bordet. Redskap, matvarer, kopper, bestikk var interessante å holde i, smake på og levere over til meg.
- De satt på gulvet med en hel skuff bestikk og kjøkkenutstyr og ryddet opp i den.
- Satt i dusjkabinettet da jeg vasket badet og hadde en vaskefille/trasa i hendene og vasket de også.
- Hjalp til med å gi klær som skulle legges i vaskemaskinen og-
hjalp til med å gi klær når vi la sammen tørre, ferdigvaskede klær (mesteparten av tiden gikk til å kikke på, smake på legge ned, ta opp, ta en her, en der, smake på...).
- Var med å pusse tenner på mamma og seg selv.
- Holdt i nøkkelen da vi låste døra.
- Hjalp med å ta posten ut av postkassa.
- Stablet kassetter (tape), jeg ryddet i kassetter (hadde ikke mange CDer da..), men ryddet i kassettbeholdningen og de var med og holdt i kassettene og "smakte" på dem.
- Ryddet i papirer. Jeg hadde mye papir og permer med papir liggende da og når jeg måtte rydde i dette, kunne de få ta hender om kladdpapir, og var med å kaste det som måtte kastes.

Når jeg sier at de var med, betyr det at de gjorde det på sine betingelser. At de for eksempel for det meste satt (ved min side på gulvet) opptatt med å studere og bla i papir og trykket ETT papir riktig godt ned i søppelbøtta. BRA JOBBET! TAKK!
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
baby2005

Social delaktighet - tips? öppna gammal tråd?

Inlägg av baby2005 »

Hej, jag vet inte om det är OK att starta upp en gammal tråd så här? Vad säger moderator?
Men det finns så många bra trådar av mer generell karaktär som skulle vara jättebra att öppna upp för fler tips. Istället för att skapa en ny, så att tipsen samlas i en tråd så att säga :D
Denna är min favorit just nu eftersom guldklimpen min hunnit fylla 6 månader och jag har helt plötsligt fått problem av den karaktär TS beskriver. Social delaktighet har fungerat jättebra hittills men nu verkar det vara ett mellanläge innan han kan sitta/krypa mm men viljan att göra andra saker ökar.
Idag gör vi bl a
:arrow: När vi tvättahjälper han till att vika tvätt
:arrow: Vi spenderar en stund i badrummet då han håller i (leker med)diverse nyttiga ting: mammas tvättlappar, hårborste mm varje morgon
:arrow: Bumbon....denna guldstol!... är ständigt placerad på diskbänken och han hjälper till att laga middag eller diska mm
:arrow: ibland bakar vi :wink:
:arrow: städar, antingen hjälper han mig att hålla i sladden till dammsugaren eller en egen liten damtrasa
:arrow: han tränar att stå på alla fyra på filten och jag tränar brevid på golvet, typ situps mm (inte varje dag.... :wink: )

.....som ni ser blir det lite torftigt (och tyvärr inga nya tips från mig :( )
Hoppas ni andra har några bra tips :D

God Lycka inför det nya året :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning :D

:D Det kan hjälpa att tänka på att allt som är "nödvändigt" för de vuxna erbjuder social delaktighet. Passiv eller aktiv - gränserna är glidande. Poängen är att BARNET FÅR VARA MED och inte stängs ute från den "riktiga" världen, dvs hänvisas till leksaker/egen liten barnvärld hela tiden. (Annat än som "semester".)

I dag har jag nöjet att vara med ett litet barnbarn, nio månader. Och vad sysslar Mommo med i detta "främmande" hus? Jo, hon sminkar sig och lånar datorn. Herre milde vad denna unge engagerade sig i necessären! Vi satt på golvet och applicerade rouge på varandra, pudrade näsorna, smakade på rougeborsten, målade läpparna med läppglans, åt på ögonpennor som skulle passas in i finurliga hylsor och fingrade på oss ögonskugga. Alltsammans tog evigheter. "Varsågod - tack, tack." Sedan speglade vi oss, hänförda. "ÅÅÅ, så vackert!"

Sedan arbetade vi void datorn och de ömma framsynta föräldrarna hade fixat ett gammalt överblivet tangentbord, som jag kunde sätta fint framför datorskärmen på viktigaste platsen åt lilla barnet, medan det riktiga tangentbordet fick stå åt sidan. Där jobbade vi från mitt knä.

En enkel sak är att lålta lilla älsklingen borsta håret på en. Tar också hundra år, när polletten väl trillat ner, och både arbete och resultat kan bli lite hur som helst, men detta är verkligen bokstavligen och väldigt påtagligen att göra nytta för någon annan. Alla små barn brukar älska det :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Saara

tangentbord på paradplats, ja!

Inlägg av Saara »

Jag har också gett vår sjumånaders ett eget tangentbord att hamra på då vi sitter framför datorn (och hänger här på Forumet). Men den smarta tjejen :wink: fattade förstås genast att det är tangentbordet längst fram som är det riktiga och ratade sitt eget :shock:

Skall försöka flytta det riktiga tangentbordet från paradplatsen så kanske hon hittar "rätt", tack för det tipset :P
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag tycker också att det här är en mycket intressant tråd - Hugo är 7,5 månader -snart 8 månader :shock: , och också mellan passiv/aktiv - delaktighet.

Här kommer lite fler tips från mig:

1) I köket håller Hugo i decilitermåttet när torrvaror ska mätas. Med båda händerna och med viktig min. :heart: (Ev. kan jag smyga med en tredje hand...) Tömmer besticken ur diskmaskinen med mamma gör han med bravur...

2) I tvättstugan har jag hakat på "kan mamma få den" - grejen, och det fungerar ypperligt... när tvättmaskinen töms gör jag stor sak av hur tungt det är för mig att dra ut alla kläderna ur maskinen helt själv, och så fort en tveksam liten hand tar tag i något plagg och rycker, så blir jag så väldigt glad och tacksam för hjälpen. :D "Det är så bra att vi är två", blir antagligen Hugos första mening. (idag när vi gjorde detta och jag hängde upp ett par byxor HOUSUT - så säger gossen - "Hhosss" :D :shock: Gud vad chockad jag blev...) När vi hänger upp tvätten sitter han på golvet och "räcker över". När vi plockar undan torr tvätt sitter han i sin matstol och rycker ner strumpor och annat... (vift! vift! :heart: )

Det är väl det... köket är mitt "problemarena" just nu. Bumbostol har jag inte; Hugo är en stooor gosse, och det känns inte aktuellt att köpa en sådan nu. Att ha honom sittandes utan något stöd känns inte bra - om han vinglar till - vad händer då, och är jag i sådana fall tillräckligt snabb?
Häromdagen tog jag upp hans gåstol, monterade fast stödbenen, och så satte jag skärbrädan på stödet till hans gåstol. Vi hade paprika och lök där, som skulle skäras. Arbetaren byttes ut till forskaren med ljusets hastighet! (Är paprika gott? :D - Nnejjj... - Är lök gott? :D - Ja!!! :shock: )
När han sitter i matstolen är han lite lågt nere för att se vad jag pysslar med - så jag får fundera vidare... Briljanta ideér mottages tacksamt.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D På halt underlag i köket satte jag lillla vingelmänniskan på ett (rent, torrt) diskunderlägg, gav en muta och öppnade Matlagningsparadiset :lol:

:D Fantastiskt nog kommer talangerna i rasande fart just i den här åldern där din lilla gosse är. Plötsligt - som det verkar från den ena dagen till den andra - kan han både sitta stadigt och pålitligt OCH bedöma (ett visst) djup - tack vare energiskt krypande - så att han själv passar sig för höga höjder.

Sedan är det klart, tappar man en halv gurka som man just höll på att gnaga i sig, på golvet nedanför bänken, kan man får för sig att först titta efter den och sedan hämta den - med huvudet före, Ingen bra idé men man får ju hålla sig så nära att man kan förhindra sådana orgier, och själv snappa upp gurkan :wink: :lol:

Tack för dina härliga berättelser :lol: Som alltid en fröjd att läsa :lol:

Och tack alla, för ypperliga råd och tips och hjärtsmältande interiörer :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"