Hej!
Jag tycker också att det här är en mycket intressant tråd - Hugo är 7,5 månader -snart 8 månader

, och också mellan passiv/aktiv - delaktighet.
Här kommer lite fler tips från mig:
1) I köket håller Hugo i decilitermåttet när torrvaror ska mätas. Med båda händerna och med viktig min.

(Ev. kan jag smyga med en tredje hand...) Tömmer besticken ur diskmaskinen med mamma gör han med bravur...
2) I tvättstugan har jag hakat på "kan mamma få den" - grejen, och det fungerar ypperligt... när tvättmaskinen töms gör jag stor sak av hur tungt det är för mig att dra ut alla kläderna ur maskinen helt själv, och så fort en tveksam liten hand tar tag i något plagg och rycker, så blir jag så väldigt glad och tacksam för hjälpen.

"Det är så bra att vi är två", blir antagligen Hugos första mening. (idag när vi gjorde detta och jag hängde upp ett par byxor HOUSUT - så säger gossen - "Hhosss"

Gud vad chockad jag blev...) När vi hänger upp tvätten sitter han på golvet och "räcker över". När vi plockar undan torr tvätt sitter han i sin matstol och rycker ner strumpor och annat... (vift! vift!

)
Det är väl det... köket är mitt "problemarena" just nu. Bumbostol har jag inte; Hugo är en stooor gosse, och det känns inte aktuellt att köpa en sådan nu. Att ha honom sittandes utan något stöd känns inte bra - om han vinglar till - vad händer då, och är jag i sådana fall tillräckligt snabb?
Häromdagen tog jag upp hans gåstol, monterade fast stödbenen, och så satte jag skärbrädan på stödet till hans gåstol. Vi hade paprika och lök där, som skulle skäras. Arbetaren byttes ut till forskaren med ljusets hastighet! (Är paprika gott?

- Nnejjj... - Är lök gott?

- Ja!!!

)
När han sitter i matstolen är han lite lågt nere för att se vad jag pysslar med - så jag får fundera vidare... Briljanta ideér mottages tacksamt.