Hej,
Vår lilla tjej Linnea är en solstråle. Har det någonsin varit en fråga har jag kunnat hitta svar i BB boken samt detta forum. Allt eftersom förändringar har infunnit sig har vi kunnat följa och leda henne utan några som helst konstigheter. Hon har från start sovit gott om natten ... tills nu?
Hon är 14månader och har inte börjat på dagis än (men dags om 2 månader). Hon har precis, som igår faktiskt, börjat gå helt själv och tycker detta är super kul! Ställer sig upp utan att hålla sig i något och traskar iväg *ler*. Och så har hon alltså börjat vakna mitt i natten omkring 03 och är pigg glad och tycker typ att det är dags att gå upp. Snackar saligt och piggt i sängen och kan så hålla på i 1½ h utan att vi tittat till henne och pratat med henne. Efter det blir hon uttråkad och ledsen och fattar väl inte varför vi inte hämtar upp henne och ger henne frukost ... Vad göra? Äter hon för lite och vaknar av hunger? Jag har inte funnit denna problematik hos ngn annan här på forumet och heller inte i BB boken.
Vi lägger henne kl 20 och hon har tidigare alltid sovit till kl 07. Hon tycker om att somna med vällingflaskan.
Mycket tacksam för tips.
Mvh
familjen
14 månader och har börjat vakna om natten ???
14 månader och har börjat vakna om natten ???
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
Hej igen,
Har nu tagit mig tiden att sitta ner och läsa mängder av inlägg och har där fått en del tips bl.a om att:
1.Mota Olle i dörren med en ramsa. Vi brukar faktiskt svara henne "Linnea det är fortfarande natten och på natten sover vi" men sedan låter vi henne vara och jag ligger där vaken och lyssnar. Det tar ju lång tid innan hon blir uppriktigt ledsen.
2.Att införskaffa en väckarklocka i hennes rum. Antar att det psykologiskt skall lära henne att först då är det morgon och mamma och pappa kommer upp. Innan dess får jag klara mig själv med gosedjur och täcket i min egna säng.
Jag tar gärna emot fler tips och förklarningar till vad att göra så att hon somnar om och får sin nattsöm och varför hon nu börjar vakna så här.
Tack tack tack tack !!!!
Har nu tagit mig tiden att sitta ner och läsa mängder av inlägg och har där fått en del tips bl.a om att:
1.Mota Olle i dörren med en ramsa. Vi brukar faktiskt svara henne "Linnea det är fortfarande natten och på natten sover vi" men sedan låter vi henne vara och jag ligger där vaken och lyssnar. Det tar ju lång tid innan hon blir uppriktigt ledsen.
2.Att införskaffa en väckarklocka i hennes rum. Antar att det psykologiskt skall lära henne att först då är det morgon och mamma och pappa kommer upp. Innan dess får jag klara mig själv med gosedjur och täcket i min egna säng.
Jag tar gärna emot fler tips och förklarningar till vad att göra så att hon somnar om och får sin nattsöm och varför hon nu börjar vakna så här.
Tack tack tack tack !!!!
Har läst ännu fler inlägg och insett att jag skulle ha skrivit mitt inlägg under "Sovare med sömnproblem". Hm synd att man inte kan flytta sitt inlägg!
Jag har iaf fått ytterligare tips:
1. Ingen välling mitt i natten.
2. Ramsa som skall vara glad i tonen för att inte få en arg liten solstråle.
3. Musik kan vara bra för att få lite lugn när tårarna kommer.
Men så har jag andra relaterade frågor till det här.
1. Tips på musik? eller Radio? eller Astrid Lindgren på CD skivbok?
2. Om barnen är vakna flera timmar utan att somna om och utan att bli ledsna och morgontiden infinner sig blir ju hela dagen jobbig för man vill ju inte att de skall sova kl 8 och vända på dygnet. Kommer de alltså att tillslut somna iaf på morgonen fastän det ännu inte hänt och då pg.av för få sovtimmar nattid och ingen kompensation dagtid?
Jag har fått lite kött på benen till inatt och skall berätta för gubben min hur att göra så får vi se. Jag ser trotts allt gärna fler tips eller ideer.
Tackar igen ... för alla inlägg man kan läsa fastän det tar tid *ler* samt för ett fantastiskt forum som bara växer och växer.
Ovationer till Anna W som har blivit allas lilla kärnfamiljsfarmor/mormor med modern/sund barnuppfostran och all denna erfarenhet ...
Jag har iaf fått ytterligare tips:
1. Ingen välling mitt i natten.
2. Ramsa som skall vara glad i tonen för att inte få en arg liten solstråle.
3. Musik kan vara bra för att få lite lugn när tårarna kommer.
Men så har jag andra relaterade frågor till det här.
1. Tips på musik? eller Radio? eller Astrid Lindgren på CD skivbok?
2. Om barnen är vakna flera timmar utan att somna om och utan att bli ledsna och morgontiden infinner sig blir ju hela dagen jobbig för man vill ju inte att de skall sova kl 8 och vända på dygnet. Kommer de alltså att tillslut somna iaf på morgonen fastän det ännu inte hänt och då pg.av för få sovtimmar nattid och ingen kompensation dagtid?
Jag har fått lite kött på benen till inatt och skall berätta för gubben min hur att göra så får vi se. Jag ser trotts allt gärna fler tips eller ideer.
Tackar igen ... för alla inlägg man kan läsa fastän det tar tid *ler* samt för ett fantastiskt forum som bara växer och växer.
Ovationer till Anna W som har blivit allas lilla kärnfamiljsfarmor/mormor med modern/sund barnuppfostran och all denna erfarenhet ...
Hej igen,
Vill bara avslutningsvis medela att solstrålen sover gott om nätterna igen. Tack alla för härlig läsning på detta forum.
Kramar
Carolina
Vill bara avslutningsvis medela att solstrålen sover gott om nätterna igen. Tack alla för härlig läsning på detta forum.
Kramar
Carolina
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Stort beröm ska du ha för att du inte tappade modet för det utan försåg dig med läsning och råd alldeles själv. That's my girl
Vi har ni infört något som jag kallar hjärtebarnskontrollanter av alla 14 forumen, eftersom det börjar bli helt omöjligt för LO och mig att ha heltäckande överblick.
PRIS OCH BERÖM
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022