Har en son på 6 månader som har börjat sova dåligt sedan en tid tillbaka. Brukar lägga honom mellan 8 och halv 9 på kvällen. Oftast vaknar han till minst en gång efter ca en halvtimma ibland flera gånger. Oftast går det relativt enkelt att få honom att somna om men ibland blir han otröstlig och vill inte. Sedan under natten så kan han vakna till efter 3-4 timmar och efter det så vaknar han en gång i timmen fram till 4 tiden då vill han inte somna om, om han inte får äta. Somnar då genast om igen och det går bra att lägga honom i sin säng sover då oftast ca 2 timmar innan han börjar vakna och somna igen. Vaknar sedan för morgon vid 8-8,30. Känner att detta inte är bra varken för honom eller för oss. Han har även börjat att bli ledsen så fort man närmar sig sovrummet för då tror han att vi ska sova även dag tid. Så numera sitter jag med honom i soffan (dagtid) och lyssnar på en avslappnings cd när han ska sova och då somnar han oftast efter 5 minuter.
Har nu skaffat boken Sova hela natten och läst denna en gång och känner att detta kan vara något för oss men känner att jag behöver lite peppning och lite mera motivation för att genomföra detta. Så snälla kom med lite peppning och några väl valda ord till mig om vad som kan bli bättre.
Tack på förhand
Funderar på att börja köra SHN kuren behöver lite hjälp.
Funderar på att börja köra SHN kuren behöver lite hjälp.
Mamma till Oscar född 2006-04-11
Hej Skrotten!
Välkommen till forumet
Ja, vad ska jag ge för peppande ord
Först och främst är det viktigt att n verkligen VILL detta och tror på SHN, den är inte bara en sovmetod utan så mycket mer. Jag kan rekommendera dig att köpa Barnaboken, om du inte har den än, den kommer du ha glädje av under hela sonens uppväxt. Alla behöver vi sova ordentligt för att orka utvecklas och upptäcka omvärlden. Så genomför kuren för sonen och hela familjens skull. Barn ska njutas och njuta
Läs boken flera gånger och allt du kan komma över här på Forumet, framför allt de låsta trådarna under Föräldraforum. Öva på verktygen och gör ett schema över hur ni vill att sonens dagar ska se ut. Han behöver ca 15 h sömn per dygn och om ni vill ha 12 h natt så återstår 3 h att fördela under dagen. Under detta hjälpforum finns tråden mat-och sovtider där du säkert kan få inspiration. Men det viktigaste är att schemat passar er familj! Maten fördelar du med 3-4 h mellanrum och de bör vara 4 rejäla mål och en nattslurk strax innan sovdags på kvällen.
Lycka till!
Kram Elle
Välkommen till forumet
Läs boken flera gånger och allt du kan komma över här på Forumet, framför allt de låsta trådarna under Föräldraforum. Öva på verktygen och gör ett schema över hur ni vill att sonens dagar ska se ut. Han behöver ca 15 h sömn per dygn och om ni vill ha 12 h natt så återstår 3 h att fördela under dagen. Under detta hjälpforum finns tråden mat-och sovtider där du säkert kan få inspiration. Men det viktigaste är att schemat passar er familj! Maten fördelar du med 3-4 h mellanrum och de bör vara 4 rejäla mål och en nattslurk strax innan sovdags på kvällen.
Lycka till!
Kram Elle
Egentligen behöver inget tilläggas till Elles kloka ord
men ett tips är att du läser "livet efter kuren - en uppmuntran" som är en klistrad tråd längst upp på det här forumet!
(kanske kan någon länka - jag kan inte
)
Lycka till och välkommen hit
Kram Mia
(kanske kan någon länka - jag kan inte
Lycka till och välkommen hit
Kram Mia
Tack för era svar.
Förstår att det måste vara något man verkligen vill innan man ska börja med detta därför söker jag så mycket kunskap och svar på mina frågor som möjligt.
Har nu ytterligare några frågor:
Vi ska ut och resa om en månad den 17 november närmare bestämt flyga till ett annat land och vara borta nästan en vecka. Tycker ni man ska vänta med att börja med kuren tills efteråt? Är det så att det kan störa hela kuren?
Hur fungerar det efteråt när man har genomfört kuren med gott resultat och man tex behöver förflytta sig en längre sträcka med bilen när det inte är sovdags och han kanske somnar ändå (oftast somnar han nu om man åker bil) Är det så att man måste passa in att åka när det är sovdags eller är det så att han kommer att vara så utsövd så han inte kommer att somna i bilen?
Tack på förhand för era svar!!
Förstår att det måste vara något man verkligen vill innan man ska börja med detta därför söker jag så mycket kunskap och svar på mina frågor som möjligt.
Har nu ytterligare några frågor:
Vi ska ut och resa om en månad den 17 november närmare bestämt flyga till ett annat land och vara borta nästan en vecka. Tycker ni man ska vänta med att börja med kuren tills efteråt? Är det så att det kan störa hela kuren?
Hur fungerar det efteråt när man har genomfört kuren med gott resultat och man tex behöver förflytta sig en längre sträcka med bilen när det inte är sovdags och han kanske somnar ändå (oftast somnar han nu om man åker bil) Är det så att man måste passa in att åka när det är sovdags eller är det så att han kommer att vara så utsövd så han inte kommer att somna i bilen?
Tack på förhand för era svar!!
Mamma till Oscar född 2006-04-11
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Dina frågor gäller situationer ganska långt fram. Där du är nu, måste du/ni först och främst bestämma er för om ni ska genomföra Sova hela natten-kuren eller inte
Sedan (om och när, alltså) tar man en sak i taget.
Läs "Vill du SHN-kura ditt barn? LÄS DETTA FÖRST!" Där jämför jag det hela med att ta körkort. Först bestämmer man sig, sedan gör man det - men det tar sin lilla tid, och först när man har sitt körkort och ska ge sig ut i trafiken kan man (förhoppningsvis
LYCKA TILL
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022