en nybörjare till...
en nybörjare till...
Jag började med kuren efter repotaget i senaste Vi Föräldrar.Kände när jag läst mer här att jag kanske inte gjort precis rätt men nästan...Undrar lite om SHN på dagen hur gör jag?Precis som på natten? Ska det vara mörkt i rummet även då?I går kväll 19 började jag och hon sov 19.45 gick jag ut ur rummet sa ramsan i dörr öppningen, stormade in la till rätta kan jag säja ramsan vid sängen när jag gör solfjädern?Hon, kanske jag ska säga är 1,1 år (ja jag vet att jag skulle börjat för hur längesen som helst)men i allafall somnade hon och hon sov till 05.30 utan att vakna en enda gång! Men sen va det kört,hon somnade en mickro men va sen helt hysterisk, som en pinne i kroppen och illtjöt jag vill ha frukost kl 7, jag gav mig inte utan kämpade med ramsa o gick ut,stormade in la till rätta men inget hjälpte, håller jag händerna som solfjädern på ryggen hela tiden ligger hon men så fort jag släpper sätter hon sig upp och skriker. ska jag bara släppa och gå,låta henne gråta eller hålla kvar händerna lite till eller...hjälp! ska jag hålla fast henne på morgonen jag måste hålla jätte hårt,verkligen jätte hårt om jag ska få henne att ligga still och slappna av i sängen.../ida
-
Nancy
Hej Ida och välkommen
Klokt beslut att hjälpa ditt lilla barn till bättre sömn
du skall INTE stanna kvar i rummet och ramsa
Använd solfjädern tills barnet är lugnt men därefter skall du genast avlägsna dig med ramsan.
dagtid följer du schemat du gjort upp. Det behöver inte vara mörkt i rummet men du kan dra för litegrann om du vill. Jag brukar ha halvmörkt och öppet fönster. Använd ramsa som inte innehåller ordet "natt".
Inför kurande:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076
Om kuren för större barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Föreslår även att du läser på mer om kuren, antingen här på forumet eller i SHN-boken (eller varför inte båda
). Jag tycker själv att det känns lättare att läsa från en bok än från datorskärmen även om man ju naturligtvis kan printa ut sidor om man vill.
Nancy
Inför kurande:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=1076
Om kuren för större barn:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=43
Föreslår även att du läser på mer om kuren, antingen här på forumet eller i SHN-boken (eller varför inte båda
Nancy
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Vi Föräldrar gjorde ett jätteambitiöst reportage, och det är jag så glad för. Men det räcker ju liksom inte ändå, som du ju också själv har förstått när du läst runt lite här. Man måste veta exakt vad man gör och särskilt varför man gör det man gör. Ren "teknik" räcker liksom inte, lika lite som ren teknik räcker om man exempelvis ska lära sig köra bil. Man kan lära sig vrida på ratten och trampa på pedalerna, men man måste också förstå vad man sysslar med och vart man vill komma: till KÖRKORTET! Til förmågan att ta sig fram i TRAFIKEN
Därför ber jag dig läsa "Vill du SHN-kura ditt barn? Läs detta först!" bland introduktionerna här. Först och främst. Och sedan Lathunden. Och alla helst hela Sova hela natten-boken.
Där finns svaren på alla dina frågor och framför allt en linje på sikt. Så att du kan inhämta Attityden av Självklarhet - den allt avgörande (läs Mammut Marias klistrade tråd om förhållningssättets enorma betydelse
Nu svarade hon snällt i pur lättnad och sov till 5.30 och det är vanligt, dvs de små uttröttade barnen brukar bli så lyckliga över att äntligen få lite hjälp att komma i ro och få sova. Men sedan säger du att hon blev "hysterisk" - och det brukar betyda att de ömma föräldrarnas personliga lilla vargskock kastar sig om benen på dem och stormar in till barnet. Ditt stormande är störande och det är inte meningen att lilla barnet ska ge bekräftelse på att allt är lugnt. Det är de ömmas uppgift.
När du läser alltsammans som står här på sidan, inte minst Tips på vägen (om tidiga morgnar), inser du säkert att du behöver förbereda dig lite bättre. Och allting finns här. Du skulle inte gå till körskolan och tro att du skulle gå därifrån med körkortet samma dag, eller hur
Så tålamod, tack, och framför allt målmedvetenhet
Och då kommer det att gå som en dans
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022