Inte trött

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
hjhelena

Inte trött

Inlägg av hjhelena »

Igår satt jag och Alex i soffan innan läggdags.

Jag frågade: Är du trött?
Alex: Näää, inte tjött
Jag: Vill du sova?
Alex: Ja, vill tåva

Sen pallrade han sig ner för soffan, upp för trappen, tog nallen och somnade...

Skönt efter att så många sagt så länge: "De verkar inte trötta." "Ska de sova nu? Men de är ju inte trötta." etc.
De vill tåva, även om de inte känner sig tjötta.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Man behöver ju inte vara Tjött för att Tåva :!: Tänk att så många vuxna har svårt att begripa denna enkla regel. Man Tåver för att man behöver Tåva. Tjött kan man vara när man ska vara Tjött om det nu är nödvändigt.

Alex är klok, han har fattat det viktiga här i livet - att man kan Tåva för att det är Sjönt och Tåva :heart:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Barn är mycket kloka! Att vi inte lyssnar mer till dem :roll: :D
Maken berättade att i går (när jag var och yogade) så var dottern i full spinn hemma! Hade fått pyamas på och välling och då får hon alltid lite extra energi. Busade i soffan och visade inte minsta tecken på trötthet!
Maken kollar på klockan - 19.50 (senast 20 ska hon sova) och tänkte att hon får vara uppe ett tag till eftersom hon är så pigg, glad och sprallig.
Någon minut senare kanar hon ner från soffan, går fram och drar honom i benen och klart och tydligt visar att de ska gå upp!
Fram till sängen och så håller hon i sängen och lyfter på benet mot den = jag vill upp!
Hon ville sova! :D
Det är skönt att tåva :-)
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Ja klart man vill tåva!

Igår var maken färdig med kvällsdusch av killarna redan 19:15 istället för 19:30, han sa "Kom så går vi och läser bok en stund innan vi går upp!"
Joar sa: "Nää, jag viiill tåååva!"

Och det fick de förstås. Sen vaknar de 1 minut innan morgonväckning och sjunger lugnt små sånger tills vi kommer... Tack Anna!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"