Får ingen ordning på schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
liiisen

Får ingen ordning på schemat

Inlägg av liiisen »

Började SHNkuren förra onsdagen. Med hjälp av diplomerad kurare. Vilken service!! Har väl inte riktigt gått på räls. 8 månaderskillen ropat mycket på nätterna. Först igår natt sov den lille stjärnan från 19.30-06.30 utan att vi behövde ramsa eller gå upp. Sedan tyckte han väl att det räckte med sömn för inte ville han somna om inte. Har nu läst lite på forumet och fått tips om detta. Tackar!!
Men nu till min fråga: jag får ingen riktig ordning på det här med schemat. Så här har vi det nu:

8 vakna
10.15-11 sova
11.30 lunch
13.30-15 sova
15 mellanmål
17.30 middag
18.45 pyjamas och nattmat
19.30 sova

Vi har ju då tagit till med 12,5 h/natt. Är det övermodigt?? I övrigt har vi försökt få ihop mat och sömn med övriga familjen, har 3,5 åringen hemma.
Nu känner jag att jag skulle vilja ändra tiderna lite. Min idé är:

7.30 vakna
10.15-11 sova
11.30 lunch
13-14.30 sova
14.30 mellanmål
17.30 middag
18.30 pyjamas o nattmat
19 sova

Känns som att jag har kört fast i tankebanorna. Och när i så fall ska man ändra på tiderna??
Tacksam för tips och synpunkter!!!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Liiisen!

Schemat måste få chans att sätta sig ordentligt innan man ska fundera på ev justeringar. Det kan ta några veckor innan alla dagslurar sitter ordentligt, så mitt råd är att kör på med nuvarande schemat.

Angående 12.5h natt, så har jag inte hört någon annan som har det. Men funkar det för er så är det ju bra.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
liiisen

Tack...

Inlägg av liiisen »

för svar. Ska avvakta och se hur det går. Har inga planer på att ändra ngt nu, men som nybörjare vill man ju göra det så bra som möjligt!!!!
kram L
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Tack...

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :wink: :D
liiisen skrev: Ska avvakta och se hur det går. Har inga planer på att ändra ngt nu, mn som nybörjare vill man ju göra det så bra som möjligt!!!!
:D Välkommen är du :lol:

Vill du "göra det så bra som möjligt" ska du fortast möjligt plantera en grundläggande tanke i lilla skallen som du får användning för kuren igenom (och lilla barnets hela uppväxt igenom :wink: ):

:arrow: Tänk efter före :!:

Schemat ska alltså vara så genomtänkt - innan - att du precis som vad gäller allting annat i kuren vet exakt vad du gör och varför :idea: Det är därför man ska vara påläst så ögonen blöder, och det är därför man ska ha tänkt så det knakar innan man sätter schemat på pränt. Och kan hålla fast vid det i vått och torrt. Tills sömnen sitter :!:

Ändrar du mitt i alltihop är det som att försöka lära en liten unge klockan och så då och då byta plats på visarna och ändra på siffrorna lite hur som. Resultatet :?: Ofelbart förvirring :!: :lol: Och mycket, mycket längre tid tar det för lilla barnet att verkligen lära sig klockan. Om det alls går :cry:

Lycka till med tankeknaket! INNAN :wink:

Och då duger det inte, som du förstår, "att avvakta och se hur det går" :? :cry:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"