5 månader fnurra på dagslurarna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ami

5 månader fnurra på dagslurarna?

Inlägg av Ami »

Sedan 3 veckor tillbaka så har jag åtnjutit lyxen att bara lägga ner vår lille son i sängen/vagnen - bekräftelseramsa och han har gosat in sig med nallen och somnat sött. Sedan 5 dagar tillbaka så har helt plötsligt gnället och skriket kommit tillbaka på ALLA :shock: dagslurarna (med ej på natten).
Uppvak 07.00 och sedan 08.30 dax för 45 min lur som nu tar 10 min innan han kommer till ro med hjälp av ramsan.
Lunchluren vid 11.30 varierar mellan 1,5-2 timmar, samma sak mycket gnälligt - går något bättre när han får sova ute på altanen i vagnen.

Eftermiddagsluren är värst - jag brukar lägga honom runt 15.45 för att sova 45 min och de senaste dagarna så har det varit 30 min asförbannad bebis innan sova. Vagna är inte att tänka på sedan vi slutade med det och började ramsa, han blir helt tokig när man vagnar och förresten vem vill börja med det igen :!:

Sover han för mycket eller behöver jag förlänga tiden mellan sovpassen kanske? På em verkar han inte särskilt trött men det känns ju väldigt långt att vara vaken mellan 13.30 till 19.00 :!:

Innan så kunde man ju stå ut med 15-20 min tandagnissel utan att blinka vid läggning, nu så undrar man vad som står på om man får 2 minuters missnöje :P
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Han behöver 15 tim sömn/dygn. Hur lång är natten, blir det totala 15 tim?
Vad som slår mig är att grabben är "stor kille" nu, och 1,5 timme innan första luren säkert lätt kan ökas till 2 timmar!
Samma sak vid lunch-luren, och eftermiddags-lurarna de kan säkert flyttas fram lite de med, så mellanrummen blir större.

Kolla alltså in hur mycket sömn det blir totalt, och är det för mycket - kapa den sena e.m-luren, det är den som verkar krångla mest. Men ta inte bort den än, någon forma av lur behöver han, det blir för långt annars. Men det kan räcka med en 20-minutare, beroende på hur du har det med övriga timmar.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ami

Inlägg av Ami »

Hej Anna,
Tack för blixtrande smabbt svar! :lol:
Jo det blir sammanlagt 15,5 h sömn enligt AWs modell (han är inte 5 månader förrän nästa vecka) men kanske är det så att vi ska korta ner det till 15 h redan :?:
Jag provar med start idag att förlänga vakentiden med 30 minuter så får vi se hur det går...
Ami och charmtrollet Joel :heart: en majblomma -06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, ibland går det undan med svaren, du :wink:

Ja, börja med att förlänga vakentiden mellan sovpassen, så ser du vartåt det går. Utvärdera efter 1 vecka. Tycker du det fortsätter strula, så drar du bort den där halvtimmen någonstans.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"