6 1/2 vecka

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Eli

6 1/2 vecka

Inlägg av Eli »

Hej!
Har en pojke på snart 7 v. Har laddat ett tag för att vagna bort ett av nattmålen men pga förkylning avvaktat. Har använt standarmodellen i övrigt. Blir en smula osäker på när man ska ta bort slurken ur andra bröstet inför lurarna den sk knockouten? Sedan tre dagar tillbaks har sonen ¨fått svårt att somna in och svårt att somna om. Vaknar efter fem eller 30 min. Har vagnat men blivit osäker då jag inte riktigt uppfattat vad som gäller med vagning och så små barn. Vid avvänjning av nattmålet står att man ska vagna till dess barnet sover igen. Ska jag vagna till dess jag sövt honom alltså? Har nu vagnat till dess han tystnat vilket innebär ganska många vagningar och en enormt sönderhackad natt. I natt säkert 20 uppvaknanden och något mål extra mat också. Har idag bestämt mig för att minikura honom. Måste dock få bekräftat hur jag ska göra. Ska jag "börja om"? Dvs ge honom svar på allt första natten? Och skall jag sluta direkt han tystnar eller vagna "över" uppvaknadena? Är det klokt att även ta bort nattmålet i samma veva? nått annat att tänka på med en sådan liten varelse?? Har tidigare kurat en 9 mån. Trodde standarmodellen skulle räcka men inser att vi måste lära honom detta med. Vet att man inte ska grunna över varför men kan det ändå vara så att jag är inne i 7 veckorsökningen av mjölken och han således är mer hungrig?
Tacksam om nån kan hjälpa mig tänka klart.
/Eli
Mamma till f 2004 och p aug 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jo du skulle kunna göra en regelrätt kurning, men det viktigaste tror jag (läser jag) är att du måste (åter)ta ledningen. Inte ifrågasätta hans goda sömn. Om du tvekar så gör han det också.
Han ska fortfarande vara proppmätt innan han somnar, det är en förutsättning.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
T.P

Inlägg av T.P »

jag väntade med att vagna över nattmålet tills jag skulle sätta schema vid 8 veckor..men då behövdes det inte..du kan ju avakta en vecka eller 2 om du vill.(vid 2 mån matar du inom timmen med marginalkvart vid behov)Helt rätt gör du i att sluta vagna när han är lugn..ska ju lära sej somna själv

gör du tillrättaläggandet innan du vagnar??
mkt möjligt han behöver öka produktionen nu?!!
barn födda 04/06/08
Eli

Långt...

Inlägg av Eli »

Tack för era svar. Skärpte "attityden" och backade när det gällde vagningen. Allt blev lite bättre. Tyvärr måste vi ha darrat på manchetten eller så gör vi något fel. Så här ser livet ut nu...kan nån hjälpa mig att tänka till innan kvällen och bekräfta eller tala om om vi tänker fel? Han är exakt 8 v nu.

Vaknar eller väcks 7-8
Vaken 1.15-1.30 (omöjligt att hålla vaken..)
Somnar själv och sover gott i 30 el 45 min och sen börjar vagnandet och skriken. Ibland somnar han om ibland inte. Jag har bestämt att minst 1.5 ska han "sova".
Vaken 1.30 ca. Kämpar för att utöka men han slocknar.
Somnar själv. Sover oftast längre själv innan jag behöver vagna.
Vaken 1.45 ca.
Somnar själv. Sover ca 30 och sen vagnar jag för ett omsomnande.
Vaken ca 1.45-2
Natt 19-20 beroende på dagen. Har ej satt schema ännu. Sonen föddes v 38 så vi tänker avvakta ngn vecka.
Kan oftast INTE somna själv utan gråter, vi vagnar osv i säkert en timme. Eller så somnar han direkt och vaknar efter 30 och då har vi en timmer gråt. Har tills i går varit så noga med att ge bara ett vagndrag (har räckt efter vi backat) men igår fick jag öka på och så fick jag ett anfall av total osäkerhet, trötthet osv så jag tog upp honom och gav mat samt sövde honom vid bröstet. Fullständigt vansinnigt. Nu känns det som jag kraschat det vi ev börjat nå. I natt har han återigen ätit varannan timme. Dagarna ger jag honom mat efter standarmodellen men får kämpa väldigt då han äter ca 5 min och sedan bara skrattar. Får oftast i en slurk till men sen är det stop tills jag fyller på innan sovandet igen. Han går dock upp ca 300-400 g i veckan så han verkar få i sig (eller är det nattätandet?

Nya tag. Och snälla hjälp mig nu. Vad gör jag för fel eftersom varken omsomnandena eller insomnadet för natten funkat? Var kritisk och hjälp mig tänka till.
Till i kväll ska min attityd vara fullständig igen och jag tänker lägga honom efter ett glatt skratt på mage i vagnen med tillrättaläggande. Vid första skrik ska jag ge besked att sov du lungt vidare med bara så få drag som behövs. Sedan får han protestera men jag håller ut. Vid ledsenhet påminner jag honom osv. Vid varje uppvaknande gör jag likadant till dess det gått 6 h då han skall få mat första gången. Kan jag ge mer vagningar vid sk matuppvaknanden utan att förstöra?? Rätt eller fel??? Nått jag missat?

Blev allt virrigt? Skulle vara tacksam för lite support då jag är så arg på mig själv för hur jag ställde till det i natt.

/Eli
Linnan

Inlägg av Linnan »

Jag tycker att det verkar som han äter på nätterna och har vänt på dygnet lite. Försök hålla honom vaken på dagarna och skippa nattamningen i den mån det går. Jag vet att det är svårt båda sakerna. Men tänk på natten att om han åt för två timmars sen så borde han klara sig en stund till. Men den där första luren på morgonen, när han bara sovit en halvtimme kanske du kan ge honom mer mat igen, för att få honom att äta mer på dagarna.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"