Hej
jag håller på med mitt andra barn nu som har hunnit bli 5 veckor. Den förra som nu är 20 månader kurade vi när hon var 3 månader efter att hon skrikit av hunger och sömnbrist fram tills dess. Kurandet gick bra och nu sover hon som en gud .
men denna nya lilla tös har andra problem än den förra.
Jag har dåligt med mjölk och den är ganska tunn så redan på BB hade jag med mig ersättning så att jag kunde ge henne. (det var väl tur det för hon vägde 4670g när hon kom ut och det lilla tillägg barnmorskorna ville ge henne räckte inte på länga vägar). Så att hungrig har hon inte varit jag matar henne frikostigt och hon växer i en bra vecka 300g/veckan. men hon är inte fet för hon växer proportionerligt på längden med.
Men redan första veckan började ett litet problem: hon kräks. Rejält. inte lite skvalande över utan i början kom all maten bara på retur ut igen. 60ml in och ut igen så att det var bara att börja om. Det konstiga är att kräkningarna kommer i ca 3 dagars perioder. under tre dagar kräks hon mycket och sedan slutar hon. samtidigt under dessa perioder har hon svårt att sova, särskilgt på dagen. OCh nu den senaste 5dagarna har hon börjat att inte vilja suga. hon hade lite torsk som vi behandlade men det har inte hjälpt.
när hon ska sova på dagen går det inte. hon kan in bästa fall somna 20 minuter men sen vaknar hon igen och det går inte att få henne att somna om. jag lyckas i alla fall inte. antagandet har varit at hon är hungrig men samtidigt så vägrar hon att äta. ( det gör hon även annars på dagen) sen vet jag ju inte riktigt hur mycket hon äter egentligen. först ammar jag och vid extra påfyllningen så bara små suttar hon. samma sak med bröstet. Så tillsist lägger jag henne (jag kör vangning) och hon borde vara trött men hon bara skriker. (håller på med det just nu) så att är hon hungrig eller vad är det? måste gå och byta blöja samt se om hon vil ha mer mat nu.
tacksam för lite hjälp. (nu blev hon tyst utan att jag varit och vangnat henne)
5 veckor och mag + sov problem?
Det framgår inte ur ditt inlägg om det är Standardmodellen du följer? Om inte så läs på om den, då kan du vara säker på att hon får i sig det hon skall!
En präktig liten klimp du har fått!!?
En sådan kräver sin mat, så du får nog utgå ifrån att hungern (och överlevnadsångesten) måste stillas först. Sedan kan du åtgärda sömnen och de skarvar som hon nu inte vågar sova över.
Vagning är bra, men man kan även fastna i "vagningsträsket". Nyckelordet är förtroende för barnet, dvs, det är inte meningen att du skall vagna i tid och otid, eller definitivt inte till sömns (då vaknar hon garanterat vid första skarven eftersom hon uppfattar att situationen är annorlunda än när hon somnade). Somna skall hon göra själv, utan din inblandning. Vagningens uppgift är bara att lugna.
Fråga gärna mera om du känner för det. Och läs på här på forumet!
En präktig liten klimp du har fått!!?
Vagning är bra, men man kan även fastna i "vagningsträsket". Nyckelordet är förtroende för barnet, dvs, det är inte meningen att du skall vagna i tid och otid, eller definitivt inte till sömns (då vaknar hon garanterat vid första skarven eftersom hon uppfattar att situationen är annorlunda än när hon somnade). Somna skall hon göra själv, utan din inblandning. Vagningens uppgift är bara att lugna.
Fråga gärna mera om du känner för det. Och läs på här på forumet!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Standardmodellen [-o< är det bästa du kan ge ditt barn - om du inte redan gör det. Men kräkningarna vill du förstås ha bort oavsett hur du får i din lilla mat. Kräks hon så pass mycket så att det påverkar målet (dvs att en stor del av målet kommer upp) eller bara lite småkräks? För mättnaden (och därmed sömnsvårigheterna) kan ju såklart påverkas om det blir för mycket kräkande.
Är det mjölkfri ersättning du ger eller NAN eller Babysemp? Om det senare skulle du ju kunna prova mjölkfri ersättning (Nutramigen tex) istället och se om det blir skillnad på kräkandet. Bara som förslag, för problem att tåla mjölk orsakar ofta kräkningar, och det är lätt åtgärdat.
Lyckat till!
Är det mjölkfri ersättning du ger eller NAN eller Babysemp? Om det senare skulle du ju kunna prova mjölkfri ersättning (Nutramigen tex) istället och se om det blir skillnad på kräkandet. Bara som förslag, för problem att tåla mjölk orsakar ofta kräkningar, och det är lätt åtgärdat.
Lyckat till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
bara ett snabbt svar nu.
jo tanken var att vi skulle följa standardmodellen från början men hon kräktes så mycket att en stor del av målet kom ut och vi fick börja om med matningen och kom då av oss med standardmodellen. nu är kräkningarna ganska mycket på en gång men inte så att hela måltiden kommer ut.
och hunger har hon och överlevnadsångest med tanke på att hon i torsdags vägde 5770g och hade växt till 58,5 cm. så det gör också mig lite tveksam ibland om hon blir mätt direkt.
jag har kört med babysemp och kanske ska prova en utan mjölk då. men samtidigt så ska jag ju sluta äta mjölkprodukter själv också för annars hjälper det väl inte.
men huvudsaken tror jag är att köra på standardmodellen. och vangningsträsket är det ingen fara att jag fastnar i. var där med den förra och har förhoppningsvis lärt mig av mitt misstag.
måste kila stora systern gör nåt hyss tror jag
jo tanken var att vi skulle följa standardmodellen från början men hon kräktes så mycket att en stor del av målet kom ut och vi fick börja om med matningen och kom då av oss med standardmodellen. nu är kräkningarna ganska mycket på en gång men inte så att hela måltiden kommer ut.
och hunger har hon och överlevnadsångest med tanke på att hon i torsdags vägde 5770g och hade växt till 58,5 cm. så det gör också mig lite tveksam ibland om hon blir mätt direkt.
jag har kört med babysemp och kanske ska prova en utan mjölk då. men samtidigt så ska jag ju sluta äta mjölkprodukter själv också för annars hjälper det väl inte.
men huvudsaken tror jag är att köra på standardmodellen. och vangningsträsket är det ingen fara att jag fastnar i. var där med den förra och har förhoppningsvis lärt mig av mitt misstag.
måste kila stora systern gör nåt hyss tror jag
Mamma till de älskade töserna Terese född dec 2004 och Rebecka född aug 2006.
Det ar inte alls nodvandigtvis sa att du sjalv maste sluta med mjolk om du ger en mjolkfri ersattning. Din kropp fungerar ju som ett filter mot det mesta, sa aven mot merparten av laktosen och komjolkproteinet. I de allra flesta fall fungerar brostmjolken "som den ar" aven om komjolksproteinet i ersattningen ar for svarsmalt.
Sjalv delammade jag och gav nutramigen ersattning i nagon manad och det gick bra.
Sa bra tom att jag slutade amma eftersom det var sa mycket behandigare med ersattning!
Sjalv delammade jag och gav nutramigen ersattning i nagon manad och det gick bra.
Sa bra tom att jag slutade amma eftersom det var sa mycket behandigare med ersattning!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006