Sova - ett skämt

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
zzz

Sova - ett skämt

Inlägg av zzz »

Vi har en dotter på 14 månader som har förtvivlat svårt att sova om nätterna.

Hon nattas ca 19:00 och sover mellan 20min - 30min. Därefter vaknar hon 3 gånger inom en timme. Sen följer 1,5 - 2 timmar sömn för att sedan gå över till sova/vakna 1-2 ggr i timmen fram till 07:00 då hon vaknar helt och är pigg o glad.

Hon sover 30min - 60min strax efter lunch. Sedan är hon vaken tills hon nattas.

Hon har kunnat gå sedan 10 månadersåldern och är stabil och stark i kroppen.

Finns det fler som har haft liknande problem där sova-hela-natten-kuren varit en lösning?

Tips emottages om hur vi kommer tillrätta med detta enormt stort problem.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hej zzz
Det ni måste införa är rutiner och en kur!
Det ska inte ta 20-30 minuter för henne att somna, det ska gå på mindre än 5 minuter. Och det går - jag lovar, vår dotter är 15 månader snart och somnar inom 5-10 minuter (och då innefattar det att hon somnar direkt eller så småpratar hon för sig själv innan hon somnar, hon är aldrig ledsen!).

Vad gör ni när er dotter vaknar efter 20-30 minuter och på natten?
På natten händer inget alls, då sover man, och det är det ni ska förmedla till henne!
Hon behöver 12 timmars sömn och sedan ungefär 1.5 timmes sömn på dagen och det behöver ni hjälpa henne med.

Det jag undrar över är just vad ni gör på natten och vad hon gör?
De få gånger dottern vaknar till på natten så avvaktar vi och oftast så löser hon sina proble och annars så ramsar vi utanför.
Eller så går vi in och gör nattningsproceduren igen, under tystnad, och går ut.

Det ni måste öva på är attityden och verktygen för att få henne att somna om. Ramsan är otroligt viktig, öva på den! Den ska inte vara för mesig utan förmedla att allt är bra, allt är lugnt, vi tar hand om allt och det är bara att somna om! :-)
zzz

Inlägg av zzz »

Hej Sophie.

Själva insomnandet går snabbt, hon sover oftast inom 5 minuter men efter 20-30min vaknar hon upp igen. Hon är inte heller ledsen när hon lägger sig, ibland om vi väntar för länge blir hon övertrött och gråter.

Huvudmetoden är att mamma ger bröstet tills hon somnar. Vi har förstått att detta inte är så bra så jag har börjat med att ge flaska istället och det har också fungerat bra just för insomningen. Inte heller flaska är bra men inget annat fungerar. Vi har provat det mesta av andra metoder: vyschning, sång, barnvagnen osv utan framgång. Vi har provat att dörren till sovrummet är öppen eller stängd, med vardagsljud och tyst, med nattlampa och kolsvart. Det verkar inte spela någon roll.

Jag är pappaledig och på dagen kan jag vyscha henne till sömns på några minuter. Alternativt tar vi en promenad i vagnen, även då somnar hon snabbt. Annat är det på kvällen när hon ska somna, då är det amning eller flaska som gäller.

Under natten vaknar hon väldigt ofta. Då ger mamma bröstet utan prat eller att vi tar upp henne. Hon somnar ganska snabbt igen men vaknar efter 30-60 minuter och mamma börjar med bröstet igen. Jag har provat flaskan och vyschning men det fungerar bara ibland.

Vi förstår helt enkelt inte vad det kan vara för fel. Hon är mycket sällan grinig eller arg. Hon lär sig snabbt nya saker och är öppen och glad mot alla. Hon verkar alltså vara mycket stabil och trygg och det borde borga för en trygghet även på natten. Kan det vara något annat som stör på natten?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej zzz :!:

Inte ska ni behöva ha det så här, varken ni eller er lilla flicka mår bra av så sönderhackade nätter - hon behöver 12 timmars sammanhängande nattsömn, och det kan ni hjälpa henne att få :!:

Problemet är att ni "provat" en massa saker, och väntat er att tösen ska visa er vad som gäller, nu måste ni vända på detta, NI tar ledningen och visar henne vad som gäller, och det kommer hon att reagera med lättnad på!

Hon gör inget fel, hon vaknar, mamma matar och så tror hon att det ska vara, tänk dig att varje gång du vaknar stoppar någon en limpmacka i handen på dig, ja då äter du nog :wink:

SÅ för er allas skull, läs på nu om shn-metoden, det finns massor här på forumet, och boken går också att beställa här! Dyker det upp frågor finns massor med hjälp att få här, så jag önskar er all lycka till - såklart ska ni fixa detta :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ms Sophie :wink: :D TAck, miar 70 :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:
zzz skrev: Under natten vaknar hon väldigt ofta. Då ger mamma bröstet utan prat eller att vi tar upp henne.
Vi förstår helt enkelt inte vad det kan vara för fel. Kan det vara något annat som stör på natten?
Mamma måtte vara en avancerad akrobat :lol: :lol: Eller ligger hon kanske inte i spjälsäng?

Skämt åsido, det är inget fel alls här. Lilla barnet gör bara precis som ni lär henne.

Det som stör på natten är ni :cry: :cry: Så det är ni som är "felet" :shock:

Man kan inte lägga ledningen och ansvaret på små barn för vad det vara må. Inte ens som tämligen mogen tonåring kommer din lilla stora flicka att säga till dig: "Hördu pappa, jag tror det är lite sent för mig att vara ute till tre på nätterna. Jag tror jag behöver komma hem vid elvatiden, senast :!: Så jag tar och börjar med det nu, hördudu."

Din lilla älskling väntar på din/er säkra ledning. Små barn är här för att lära.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
zzz

Inlägg av zzz »

Hej o tack alla tre för era svar.

Självklart är det vårt fel att hon inte sover, vi har aldrig någonsin lagt skulden på barnet :!: .

Inget av de metoder eller knep vi har använt oss av har hjälpt och vi har provat i flera veckor med samma upplägg/schema innan vi har gett upp :( :( . Vi har verkligen försökt helhjärtat med det vi provat.

Nu tycks vi ha två metoder kvar att pröva: 5 minuters & Sova hela natten. 5 min tycker vi är ganska otäck :shock: så vi ska prova Sova hela natten. Några frågor innan vi köper boken:

1. Buffning ska tydligen inte användas på så stora barn. Dessutom är hon så stark i kroppen att det skulle krävas rätt så stor kraft att hålla henne på plats :evil: . Hur ska vi få henna att lugna ner sig?

2. Att sova i samma säng är inte bra? Det känns annars ganska naturligt att den minsta o mest försvarslösa familjemedlemmen sover tillsammans med oss :? . Fungerar Sova Hela Natten även om hon sover med oss?

Vi är jättetacksamma för er vägledning och stöd :D :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen zzz :D

Bad bra att ni intne gör shn-kuren förhastat, utan verkligen tänker läsa på! Att ni kommer att lyckas med den, beror till jättestor del på er attityd - att ni vet vad ni gör och varför :!:
Du verkar redan ha läst på lite, och med boken kommer frågetecknen att rätas ut!

Svaren:
1) När ni ska hålla henne på plats, med solfjädern, så kräver det rätt stor "kraft" av ett så pass stort barn, men ni ska inte stå där tills hon somnar första gången, utan "bara" tills hon är lugn och tung i kroppen, vilket kan ta sin tid, men det är bara denna första gång! Det går!

2) Nej, shn-kuren funkar INTE om ni ska ha henne i er säng! Om ni vill ha henne där, så får ni ge upp kuren redan nu... hela tanken med det här, är att barnet ska kunna sova tryggt, gott och sammanhängande, i egen säng i (helst) eget rum, och veta att ni (föräldrar) håller koll på läget!
Hon (och ni!) kommer att sova mycket bättre själva :!:
Har hon syskon? I så fall är det toppen för dem alla att dela rum!

Hoppas jag kunde hjälpa...
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, ms Sophie :wink: :D Tack, miar70 :wink: :D

:D Skuld är något helt annat än ansvar :idea: Jag skriker inte DET ÄR ERT FEL ATT HON INTE SOVER och NI SKYLLER PÅ HENNE :shock: och jag vill inte att du ska tro det ett ögonblick :cry:

Sova hela natten-kuren borgar för barnets trygghet i sig själv. Principen är att man lugnar barnet där det ligger, tills den lilla känner sig fullkomligt lugn och trygg i nattens mörker och får en sömn hon vill ha - inte en påfrestning, alltså - och tycker om, för att inte säga älskar. Som vi alla, hmhm :lol:

Du skriver: "Det känns annars ganska naturligt att den minsta o mest försvarslösa familjemedlemmen sover tillsammans med oss" och det är lätt att begripa, men den där tryggheten lyser med sin frånvaro likafullt. Du förstår det om du tänker på hur soldaterna i krig eller sjömännen ombord på ett fartyg har det. Någon avdelas att hålla vakt. Det ska spanas efter fienden; det ska spanas efter isberg; det ska spanas efter "vargen". Denna spaning är vänd utåt, bortåt. Soldaterna liksom sjömännen ska kunna sova lugnt, förvissade om att vakten med sina fyratimmarspass varnar dem i tid, om något hotfullt skulle vara på färde.

OM nu denna vakt går och lägger sig hos soldaterna, eller hos sjömännen, mitt i deras sovläger, skulle de antingen tro att fara verkligen hotade och spritta upp förskräckta, eller känna (barnets) oro för att ingen håller vakt, utåt, bortåt, mot "vargen", med laddad bössa.

Därför sover små barn ganska dåligt i längden med "vakten" sovande intill. Och sämre och sämre blir det, dessvärre (förståeligt nog) :cry:
zzz

hur lugna barnet?

Inlägg av zzz »

Hej,

Ja, boken har kommit och vi har läst på. Inför natten (igår) gjorde vi ett försök som misslyckades totalt. Lilltjejen skrattade hela vägen in till sängen men så fort vi (jag) försökte lägga henne på mage - tillrättaläggandet - började hon att gråta/slingra sig/vrida på sig. Vi gjorde några försök till men gav upp. Hon är väldigt stark i kroppen.

Vet inte riktigt hur vi ska få henne tillräckligt lugn för att påbörja första natten, frustrerande.

Klarar vi inte första steget ens tycks detta vara ännu en metod som inte fungerar för oss :cry: :cry: :cry:
Lua

Inlägg av Lua »

Har ni tittat på videoklippet där Anna lägger tillrätta och buffar en liten juvel? Hemligheten är den berömda ATTITYDEN av självklarhet som ni först måste ha! Ni ska förmedla att ni vet hur man lever i den här världen och besvara hennes frågor. Igår ställde ni själva frågor till henne genom att kolla av vad HON tyckte om att bli tillrättalagd. Gör inga mer "försök" utan läs, diskutera och läs igen tills ni är supersäkra på att SHN-kuren är det bästa för er och sedan GENOMFÖR ni :!:

Stor kram från Lua. :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Om du ser på den medföljande dvd:n så är det så för alla. Första gången.

Barnet ställer en miljon frågor inför dessa plötsliga nyheter och har, som du vet, inte så många andra sätt att uttycka dem med än med kroppspråk och skrik. Vilket upphör när barnet anser sig ha fått nöjaktiga svar på åtminstone EN av alla sina frågor :wink: :lol:

Läste du "Vill du SHN-kura ditt barn? Läs detta först!"

Jag vill verkligen poängtera att man måste veta vad man vill, först, innan man kan fatta ett beslut av den här kalibern. (Av samma kaliber som beslutet att ta körkort, ungefär :!: )
zzz

Inlägg av zzz »

Hej!

"försöket" vi gjorde var helhjärtat till en början... Buffning skulle vi hoppa över pga vår dotters ålder, 14 månader?

På DVD'n visas tillrättlägganden + buffningar på några barn. Tyvärr säger vår tjej ifrån betydligt kraftfullare än de i filmen. Det räcker inte med ett finger i nacken för att hålla huvudet på plats. Här gäller krafttag som gränsar till våld och det tar vi starkt avstånd ifrån. Möjligen kan vi få ner henne EN gång i lugnt tillstånd om man passar på när tiden är rätt men hon går inte på fler försök.

Hur får vi henne att lugna ner sig?
Isanmisan

Inlägg av Isanmisan »

Jag är alldeles ny på detta så jag vet inget egentligen. Men jag ville bara berätta att vår kille, som är 12 mån, är också jättestark. För två veckor sen började vi kura honom för första gången. Min man tog de första nätterna. Han berättade att han fick hålla nere sonen med full kraft. Och han stod och höll länge innan kroppen slappnade av. Jag hade aldrig klarat det, framför allt inte psykiskt! Nu är jag ändå glad att vi gjorde det. När vi nu i undantagsfall måste gå in till honom för att påminnelse i dörren inte räcker, så lägger han sig till rätta själv så fort man kliver in genom dörren. Det verkar som om han vill ligga ner och sova, han behöver bara ett mer handgripligt besked (som sagt inte så ofta längre men ibland)! Det jag menar är att våldsamma, kraftfulla protester inte behöver betyda att det är bäst att ge upp för dem. Men alla har såklart sin gräns för vad man klarar och vill. För oss var det ren desperation, vi höll på att gå under. Lycka till vilket ni än gör!

Misan
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Isanmisan :wink: :D
zzz skrev:Tyvärr säger vår tjej ifrån betydligt kraftfullare än de i filmen. Det räcker inte med ett finger i nacken för att hålla huvudet på plats.
:D Tycker du att jag sätter ett finger i nacken för att hålla huvudet på plats på filmen :?: :!:

Läs och lär av Isanmisan. Du måste först och främst bestämma dig för hur du vill ha det. Det finns ingen lag på att man måste genomföra Sova hela natten-kuren. Man måste veta vad man vill här i världen. Ingen tvingar dig att göra någonting du inte tror på. Verkligen inte.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "