Hej!
Har en liten kille på 1 år. Kurade honom när han var 6 månader och det har fungerat utmärkt.
Han har fasta rutiner för sova och äta varje dag.
Dock har jag inte lyckats med ensamlek. Har läsat baranboken och försöker med att sätta honom i spjälsängen med 5-leksaker enl. dina förslag men han gallskriker och vill inte bli lämnad det är verkligen riktigt "vargen kommer gråt". Jag går in presenterar på nytt han är glad jag reser mig för att gå och han gallskriker.
Hur skall jag göra? Han vill inte leka själv och han vill inte upptäcka själv om inte jag eller pappa visar. Vill verkligen stötta lillkillen i detta men vet inte hur?
Kan någon råda mig och ge mig lite råg i ryggen?
/Johanna
Ensamlek
-
Lua
Undrar om han inte är för stor för spjälsängen
Min tjej är 8,5 månad och hon har ensamlek på golvet i sitt rum. Längst ner i en garderob har vi inrättat ensamlekslådan och den innehåller mellan 5 och 8 saker att grejsa med. Vi byter när hon börjar bli less. Vissa lyckade lådor håller i två veckor medan vissa byts efter bara 2-3 dagar... Hon kan vara där inne i upp till en timme
Kram Lua.
Kram Lua.
-
Johannakull
Herrejösses jag har en 2-åring som fortfarande har ensamlek i sängen så inte tror jag att han är för stor för spjälsängen!
Dags för en saftig muta!
Något ätbart underbart gott tillsammans med övriga saker. En "hemlig påse" med några roliga saker är också bra. Vi har alltid musik på i rummet: glad, hurtig musik. Och se till att han är glad när du tar upp honom - när ensamleken avslutas. Börja med en kort kort stund. Öka gradvis.
Du får göra allt du kan för att han ska ha förutsättningarna, enligt ovan, och med en rejält positiv attityd svischa ner honom i sängen. Sen går du ut på studs och skramlar på med nåt som du måste få gjort - disken kanske? och börjar han yla så får du helt enkelt vänta ut tills han ger sig och tonar ner lite. När han är tyst och glad går du in med ett gott humör och tjoar hur roligt det var med ensamlek och sen går du vidare på nästa punkt i schemat. 8)
Dags för en saftig muta!
Du får göra allt du kan för att han ska ha förutsättningarna, enligt ovan, och med en rejält positiv attityd svischa ner honom i sängen. Sen går du ut på studs och skramlar på med nåt som du måste få gjort - disken kanske? och börjar han yla så får du helt enkelt vänta ut tills han ger sig och tonar ner lite. När han är tyst och glad går du in med ett gott humör och tjoar hur roligt det var med ensamlek och sen går du vidare på nästa punkt i schemat. 8)
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".