När storken sviker

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hörni, det där med näsdroppar vill jag avråda ifrån, man kan bli beroende av dem.
Om nu inte det finns något läkemedel i näsdroppsform som är till för just fertilitetsbehandling förstås, det kanske var det det handlade om :)

Otäck historia om näsdroppsberoende :o :
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/sto ... 35,00.html
nina80

Inlägg av nina80 »

Ipren ska du undvika för att den är antiinflamatorisk, när det befruktade ägget fäster i livmodern så sker en liten inflamation och därför ska man inte motarbeta denna inflamation. Alvedon går däremot bra att äta om man behöver värktabletter.
Rosenrot har jag hört ska hjälpa vissa.
Inte ha sex varje dag utan med 2-3 dagars mellanrum för att de ska hinna bildas nya pigga spermier.
Hostmedicinen bisolvon ska ha hjälpt några att bli gravida påstår dem, pga att den tunnar ut sekretet från slemhinnorna och har man för tjockt sekret så kan det vara svårare för spermierna att ta sig fram.

Allt detta har du säkert redan hört. Men det det som fungerade bäst för oss var helt enkelt att vara så upptagna med annat att vi inte hann tänka på bebisverkstaden. Lättare sagt än gjort och hur nu detta hänger ihop, men, men...

Glöm inte att komplettera din vitaminer och mineraler med extra folsyra! Viktigt för att undvika fosterskador som ryggmärgsbråck. Man kan aldrig få i sig för mycket och överskottet kissar man ut. Min första dotter hade ryggmärgsbråck och acrani (saknade skallben) och till min andra graviditet fick jag komplettera med 5000 microgram folsyra. Rekommendationen i Sverige är 400-600 microgram.
Mamma till Emmy f?dd 2005-10-07
(Och till Elin f?dd 2004-11-23 som tyv?rr inte fick stanna kvar hos oss p? jorden)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stort tack kära vänner för ert engagemang :D :heart:

Jag är ordentligt rörd över att ni tagit er tid att ge länktips och referera både till egna och andras erfarenheter.

Återkommer ikväll med lite frågor i anslutning till era svar.

Det känns fantastiskt att åter ha tillgång till internet efter nästan en hel månads modemkrångel.

Kram från Nancy
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

Det finns en slags akupressurteknik som kallas 'EFT' och som, enligt användarna, ska kunna bota det mesta genom affirmationer i hop med tryck på punkter som ska frigöra energi i kroppen. På hemsidan emofree.com kan man ladda hem en manual över hur man gör (på engelska). Kostar inget att prova och är ganska enkelt att förstå så även om det låter lite mysko så kan man ju ge det en chans om man känner sig hugad. På hemsidan kan man också söka och läsa div. artiklar över hur man använt metoden på diverse problem. Vissa svenska länkar finns i ämnet, Googla på EFT sidor på svenska.

Efter ett IVF-mirakel, som nu är åtta månader :heart: , så har nu längtan börjat efter ännu en liten, så jag förstår dig precis! Vi har några 'eskimåer' (frysta, befruktade ägg) att försöka med (bara det kostar ca 8000 kr så jag har svårt att tro att en full IVF skulle gå på 7000 kr :?: ) men hoppet överger ju aldrig människan så TÄNK om det nu skulle kunna gå på naturlig väg? [-o< Och man är ju i sin desperation öppen för en hel del konstigheter, ibland är det bra för man får ett öppnare förhållnigssätt, men det gäller att hålla förståndet på plats och sålla bort dumheterna (vilket jag tex tycker det är att uppmana att man ska sluta tänka på att man vill ha ett barn för då blir det inget :twisted: . Men tjena, hur många barn skulle det då bli till i dagens preventinmedelsamhälle? Det flesta väljer nog medvetet när de vill bli gravida idag :-s :shock: .)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vi försökte få barn i nästan tre år. När vi precis skulle påbörja en utredning började jag äta rosenrot. Efter två månader var jag gravid. Jag kan ju inte säga att tabletterna hade med saken att göra- men jag tror det.

Placeboeffekt var det inte i alla fall eftersom jag inte trodde en sekund att det skulle funka. Åt dom bara för att slippa min hälsokostande väninnas tjat :wink:

Tvåan var inte planerad men kom av bara farten. Då hade jag börjat äta rosenrot igen för att jag kände mig deppig efter förlossningen...

Kram och lycka till!
Singoalla

Inlägg av Singoalla »

*går till affären och köper rosenrot...* :mrgreen:
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Jag läste några knasiga knep någonstans.

:arrow: maken ska inte basta, då blir spermierna slöa :shock:
:arrow: Man ska inte ha sex varje dag, då är de färre och sämre kvalitet :shock:
:arrow: Inte röka och allt det där
:arrow: Dricka te av dagg kåpa sägs vara bra för alla kvinnobesvär (Enligt Maria Treben) :?: (om det är där skon klämmer) :?: :?:
3 fina...2005, 2007, 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Här kommer den finska mammagardens råd, från "min" finska (www.helistin.fi)sida: :wink:

Att minska stressen:

rörelse, motion. Att regelbundet utöva någon form av motion är bra för kvinnans hälsa, och minskar den mentala stressen. Joga, meditation och avslappningsövningar lönar sig också.

Att älska:

det lönar sig att älska varje dag, helst på morgonen, då är tydligen mannens spermiekvalité som bäst. Om mannen har dåligt med spermier lönar det sig att prova med "varannan-dag" metoden.

Det vore bra om kvinnan fick sin orgasm efter mannen - det hjälper spermierna. Det går bra med handkonster för att åstadkomma detta... :wink:

Kvinnan kan lägga sig med fötterna eller stjärten högt efter aktiviterna, för att hjälpa spermierna åt rätt håll.

Att undvika olika glidmedel kan hjälpa.

Om mat:

sund och varierad kost, grejpfruktjuice mellan mens och ovulation.

undvika koffeinhaltiga drycker

Mannen bör undvika tajta underkläder, och pungen borde hållas sval :roll:

En del par påstår, att ifall mannen avstår helt från sex (självhjälp räknas med...) under en period, och sedan kör man varannan dag/morgon - metoden under ovulationsveckan, så kan detta löna sig.

Att mannen badar i kallt vatten kan tydligen också löna sig.

att äta follimin redan innan man vill bli gravid.

Detta är vad jag hittade. :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:roll: Oj oj. med alla era tips borde vi ju snart ha inte bara Leia utan också de där 17 andra bebisarna :wink: :lol:

Tack ännu en gång för ert fina engagemang :D

Reflektion kring fertilitet:
Det finns en ekvation jag inte riktigt får ihop. Det där att "tänka för mycket" måste ju bero på att det kan försätta kroppen i stresstillstånd. Samtidigt så finns det en mängd allmäna "påbud" (menar naturligtvis inte att förminska alla era fina tips, jag bad ju om dem eller hur :D ) om hur man bör leva då man försöker bli gravid. Förutsättningen för att jag skall lyckas komma ihåg alla påbud är ju att jag är medveten om syftet. Det gör ju att jag måste tänka på graviditet och det är ju inte bra...

Nåväl, antar att det är med detta som med ganska mycket -måtta.

:arrow: Päivi: kylen är full med grapefuktjuice, kanske vänjer jag mig så småningom vid smaken :wink: Tack för alla tips från "dina" finska mammor :D Motion :oops: Uj uj... Kanske 20-minuters Pilates kan duga :?: Sen får jag allt se till att rota fram herr Unestål igen... Sex på morgonen... hm... på helgen kanske :wink: Bada i kallt vatten :? Om jag tar och kombinerar de båda, morgonsex i kallt vatten möjligtvis :lol:

:arrow: Mamma S: maken har bastuförbud men nu när vintern nalkas får jag kämpa lite hårdare :wink: Kaffe är en av mina stora laster men jag försöker begränsa mig till 2-3 koppar (muggar :oops: ). Cigaretter längtar jag efter varje dag men förutom enstaka synder fungerar det utan. Daggkåpa :?: Får kolla hälsokosten.

:arrow: Malva: har hört både si och så ang Rosenrot men det kan ju vara värt ett försök, särskilt med tanke på din historia :D Vad lycklig jag blir av det du berättar. Härligt att ni lyckades till slut :D

:arrow: Singoalla: tack för dina reflektioner, intressant :D Skall naturligtvis även kolla in sidan du angav :D Jag undrar om inte akupressur kan vara "släkt" med den behandling jag får genom akupunktur :?:

:arrow: nina80: det var ledsamt att höra vad som hände er första dotter :cry: *kram* Tack för dina tips :!: Även det man läst förut är värt att påminnas om. Bisolvon minns jag att jag provade innan Leia blev till men inte just den månad jag blev gravid. Värktabletter är lurigt tycker jag. Jag har ätit en hel del tabletter de sista månaderna pga. värk i händerna men enligt läkaren inga som äventyrar chansen att bli gravid. Jag har ätit Panodil och Citodon. Sen har jag ganska nyligen ätit en antibiotikakur eftersom jag fick en infektion i ena operationssåret. Hoppas att det inte påverkat.

:arrow: susanneethel: skall läsa länken du angav :!: Värt att undersöka vilken typ av droppar det handlade om.

:arrow: Susanne*: konstigt nog så nämnde aldrig läkaren hormoner :? Måste ringa och fråga :!: Tack för att du berättade :D Kaffe :?: Gäller det att helt avstå tror du :?: Jag älskar kaffe... (försöker begränsa intaget dock)

:arrow: /LO: tack kära du :D Det kändes mycket märkligt att vara utan internet så länge utan att kunna meddela varför (modemkrångel). Värmer i hjärtat dock att andra saknar en :heart: :D

Har tänkt mycket på dig/er :heart: de senaste månaderna. Jag har läst vad du skrivit innan om era tankar kring barn. Jag har funderat mycket och om det skulle visa sig att vi inte kan få fler barn så hoppas jag att vi också hittar någon slags ro i den tanken.

Var ivf-försöken du beskrev i landstingets regi :?: Här i Gbg måste man ha försökt i minst 2 år innan man kan få chans till hjälp (och därefter stå i kö)när det gäller sekundär barnlöshet. Summan jag nämnde är vad det kostar i privat regi (utan väntetider).

:arrow: Saara: tack för tipset :D Jag provar först med akupunktur men undersöker gärna andra vägar (även om jag ju hoppas slippa... :wink: ). Beundrar verkligen de som går på Zonterapi för jag har hört att det gör så ont :?

:arrow: Alwa2: tack för dina rara ord :D "Två somrar", hm... Leia föddes 22/6 förra sommaren och nu har det passerat en sommar till... Borde räcka eller :?: :wink: :lol:

:arrow: JennyH: tack :D :heart:

:arrow: Ebbab: tack för tipset :D Rosenrot here we come... :lol:

:arrow: Mammut: tack för länken :!: :D Blev extra glad då det stod om akupunkur :D

Värktabletter: gäller det verkligen alla :?: *orolig* Har ätit ganska mycket tabletter sista tiden men inga antiinflammatoriska.

Sen gäller från och med igår:
-sockor på
-mindre socker
-lite mer fett (nyttigt)
-affirmation (positiv sådan och förhoppning att den inte stressar ytterligare)

:arrow: miar70: "husmorsknep" var nog ett lite begränsande ordval :wink: Just "Zonterapi" är jag väldigt rädd för (aldrig provat dock) och hoppas att akunpuntur ger liknande effekt. Men, kan maken ställa upp med lite lagom hårdhänt massage alldeles gratis så varför inte :wink: :D

:arrow: K-ina: skall ta reda på vilken typ av näsdroppar som åsyftades (så man inte tillfogar kroppen onödigt beroende som susannethel skrev). Angående vikt så är jag nog ganska normalviktig :wink: Dock, i mina ögon alltför rund eftersom jag inte blivit av med ett dugg av graviditetskilona sen Leia föddes. Innan var jag nog nästan underviktig tror jag.

:idea: Igår var jag på andra sessionen akupunktur. Jag fick med mig nåt som kallas "Moxa-stavar" hem. Det ser ut som cigarrer och skall tändas i ena änden tills de glöder. De skall sen hållas mot tre olika punkter runt naveln och värma upp området under ca 5 minuter tills huden bli röd och värmen sprider sig inuti kroppen. Detta skall göras varje kväll i en månad framöver och därefter skall jag på återbesök. Spännande :!: "Tankens makt" eller :?: :wink:

STOR och varm kram från Nancy till er alla :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:lol: Tänkte på det där med makens bastuförbud... Isbitar i kalsongerna! Kan det vara något för honom tro!? :lol:

Lycka till nu! Kram :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Du har redan fått tips om akupunktur, och jag vill fortsätta att slå ett slag för kinesisk medicin som jag har otroligt stor respekt för efter att ha upplevt den själv, och sett andra som blivit hjälpta (detta som komplement till vanlig hormonbehandling förstås).

Själv åt jag duva då jag hade trubbel att få ett andra barn. JAg träffade en jätteduktig kinesiska i Stockholm, du kan få hennes uppgifter om du pm:ar mig. Samma kinesiska har givit ett par andra bekanta diagnosen "kall inombords" (jag tolkar det som om att man har en ogynnsam miljö inombords på något vis, någon obalans) . Mot detta får man dricka dekokter, och få akupunktur. En av mina bekanta blev sedan mirakulöst gravid med det sista ägget hon överhuvudtaget hade att inseminera.

Att "tänka sig gravid" känner jag skepsis inför. Visst, tankens kraft är enorm, men det kan också bli stigmatiserande att uttrycka sig på det viset. Tycker jag :wink: .

Lycka till! :heart: Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Tulipanaros går bra att säga - men göra är inte så enkelt. Alltså, det där med att inte vilja för mycket, det tror jag - tyvärr - att det ligger en hel del i. Och jag är inte ens säker på att det har med stress att göra. När jag till slut blev gravid var det under en oerhört stressig period på jobbet, med konflikter och annat elände som gjorde att hela tillvaron svajade och jag verkligen mådde dåligt.
Vi försökte få barn i fyra och ett halvt år, och det enda vi "åstadkom" på den tiden var ett mycket tidigt missfall. Trots alltså hormonbehandling med tabletter och åtskilliga "knep" av olika slag, vetenskapliga eller inte. Till slut gav vi upp, slutade med hormontabletter och alla "försök" och började "älska" istället för att "göra barn" :oops: om ni förstår hur jag menar. (Det är ju heller ingen slump att lusten faktiskt är som störst när fruktsamheten är som störst. Sen kan man försöka pricka ägglossning hur mycket som helst, helt säker på att träffa rätt kan man ändå inte vara tror jag.) Tre månader efter att jag slutat med tabletterna var jag gravid. Då hade jag även börjat dricka kaffe igen, och slutat med folsyra. Släppt allt och liksom börjat leva. Tvåan kom till av bara farten, vi trodde ju att vi inte kunde, "men blir det så blir det, det är inte så noga när."
Det finns ju också åtskilliga exempel på folk som bestämt sig för att adoptera eller skaffat hund istället - och blivit gravida. Det gäller dock - tyvärr igen - inte alla. Men alla dessa "knep" kan låsa oss. Det mänskliga psyket är en mycket invecklad sak. Ni har ju ett barn, så omöjligt är det ju inte för er. Mitt råd skulle alltså vara: Slappna av och lev och älska! Lätt att säga, jag vet. Hoppas jag inte gör dig ledsen. Jag vet hur plågsam denna barnalängtan är. Lycka till säger jag, från hjärtat. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

K-ina: :lol: :lol: :lol:

Åsa B: tack för ditt inlägg :D Tyvärr är det långt till Stockholm :( Glädjande nog så verkar den behandling jag nu får påminna om den du beskrev :D

KarinÖ: förstår att du inte vill göra mig ledsen men lite ledsen blir jag ändå. Inte på dig utan på det faktum att vi i 8 månader redan gjort som du föreslog. Att jag hållit koll på ägglossning är ofrånkomligt eftersom jag känner den så tydligt i kroppen. Vi har varit betydligt "coolare" den här gången och ändå blir det inget. När sen läkaren sa att "det borde ha blivit något" tänkte jag att det kanske fanns sätt att öka fertiliteten. Om sätten sen i verkligheten fungerar på allvar eller ej spelar ingen roll... Bara jag blir gravid. Vet att du menar väl med dina ord. Är så glad att ni lyckades till slut :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

I jönköpings län så får man två IVF-försök gratis. Förutsatt att det första inte funkar. Tredje försöket eller om man har barn så kostar det 7000 kr. Man prioriterar alltså barnlösa par, vilket jag tycker är helt rätt.

Jag har gått/går hos en gynekolog som är privat men ansluten till landstinget Ett besök kostar 250 kr. Var hos en vanlig barnmorska först och fick besked om att det var alldeles för tidigt att påbörja något över huvud taget. (Se min berättelse under barnaväntan)
Gynekologen är rak, saklig och kanonbra. Tyvärr går han i pension om något år...

Jag håller alla tummar på att det ordnar sig på något sätt.

Kram
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Usch, jag är ledsen att du är ledsen... har läst ditt första inlägg igen, jag förstår, ni är verkligen coola. Om jag får komma med en högst personlig och rätt privat fundering här... Jag känner också ägglossningen väldigt tydligt (fast när jag fick kolla med blodprov så sa blodprovet "ingen ägglossning" fast jag hade känt samma symptom som jag kände de gånger jag verkligen blev gravid, konstigt.) Ööö var var jag nu... jo, jag känner det också tydligt, men har en känsla av att när jag väl känner det så kan det vara för sent. Att man skulle "göra´t" innan, s a s. Är rätt säker på att våra barn blev till på det sättet. Det kanske tar ett tag för spermierna att komma fram?!? Men detta har jag inga "vetenskapliga" belägg för. Och ni har antagligen provat alla tänkbara dagar...
Känner verkligen med dig. Kram! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"