"Hon är ju väldigt intensiv..."

Samtalsforum med barnen i fokus
Skruttan

Inlägg av Skruttan »

Jättekul att höra att det är fler som har intensiva barn. Vår 2,5 åring är jättehärlig när han håller i gång och oftast är det bara roligt.
Men jag klarar inte av att laga mat tillsammans med honom. Jag märker att när jag lagar mat själv så går det bra men jag behöver kunna lägga all koncentration på maten. När han är med så ska han pilla på allt, vispa i grytorna på spisen, öppna alla burkar, osv. Hans far har världens tålamod och klarar av det bra. Men jag blir supernervös och och jättestressad...
Har ni något tips!!!
kokos

Inlägg av kokos »

Se det som träning för tålamodet. Laga mat med honom som inte är allt för komplicerad, åtminstone i början. Och ge honom uppgifter som han klarar av. Skiva grönsaker med bordskniv. Hälla i grädden. Röra om i grytan. Måtta upp. Krydda - är en favorit här (men man får vara med annars blir det starkt :lol: ). Ha lite extra tid för matlagningen. Och kom ihåg att uppmuntra - att säga tack för hjälpen - och gå in för att det ska bli superkul. Det bästa min kille vet är att grädda våfflor med mig. Han häller upp smeten och så kollar han om laggen är klar. Sen tar vi ut våfflorna tillsammans. Lätt som en plätt. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Hej skruttan!

Jag upplevde det här med matlagning lika som du förut. Men jag har börjat ha med mig sönerna när jag lagar mat nu. Sen jag började visa äldste hur man gör, alltså röra i grytan med honom (handen om handen), hälla i kryddor (handen om handen, annars blir det mycket... :D ) äta korv, skära grönsaker (självklart handen om handen) så funkar det jättebra. Han har inget intresse längre av att pilla på allt. Nu får han ju veta hur man gör och jag har förstått att det är ju det han har velat hela tiden. :D

Visst, det händer att det blir en del situationer. Som igår hällde han ut en hel påse havregryn. Men faktiskt (Obs!! Hade du frågat för 2 veckor sen hade jag inte varit lugn över detta :oops: :oops: ) det gör ju ingenting!! :D Han kan ju dammsuga också, grabben. :idea:

Sådär...jag kan minsann både laga mat och dammsuga...vad bra jag är!!

Prova får du se, det går bättre än man tror.

:heart:
Hälsningar
Linda
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
eliselinda

Inlägg av eliselinda »

Jo, just det. Jag har kört handen om handen på det mesta just eftersom jag inte har hunnit med i allt han pysslar med annars. Säkert så kommer det snart gå bra att han rör alldeles själv. Men nu har det varit så att hans händer har varit överallt om jag inte "styr" och då har jag varit lite skraj för plattan och så. :) Man vill ju inte att han ska bränna sig.
Mamma till två helt magiska söner
2004-07 Kurad
2006-03 Kurad
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har precis samma erfarenhet som eliselinda.

Det som hjälpte var att ändra min egen inställning. Jag blev matlagningsguide och samarbetare istället för surskallad ordningsvakt :roll:

Jag hade verkligen jätteproblem med sonen i köket innan. Han var överallt och klättrade och hällde och jag blev alltmer stressad och nervös. Nu går det oftast hur bra som helst- och det värsta som kan hända är ju oftast inte så farligt... Frukostgröten gör tvååringen i princip själv och middagen hjälps vi åt med.

Lycka till!
Skruttan

Inlägg av Skruttan »

Det låter enkelt...
Jag har flera gånger försökt att ha hans hand i min, men han är ju van vid att hans far inte gör så, så då blir det vilda protester och vad som helst kan fara all världens väg, (huva, han har lite kort stubin!)

Och som sagt behöver jag koncentrera mig på maten och klarar inte av så mycket mer. Jag blir väldigt imponerade av er och min man som har världens koll och tålamod. Men visst har jag fått städa en hel del efter dem.

Fler tips?
Mule

Inlägg av Mule »

Hej!

Jag säger som du Malva! Man känner sig som en matlagningsguide eller TV-kock! Man berättar och visar och talar om vad alla ingredienser heter och det som är så bra med det är att vips så vet de vad som ska vara i brödet!

Hälsningar Carola
Therese

Inlägg av Therese »

Vi har oxå en sprallig o aktiv 2,5-åring. Har märkt att det funkar sämre när hon o jag står bredvid varandra o fixar. Hon tror jag ska stoppa henne hela tiden o därför så är hon på allt på samma gång. Jag brukar inte stoppa annat än för det som är varmt o kniven, men hon är ganska häftig i sina rörelser o då har jag ju kört handen om handen, vilket inte funkar nu eftersom hon vill klara av det helt själv.
Hon funkar mkt bättre om hon får egen matkniv o skärbräda o sitta vid matbordet. Jag lägger till henne paprikastänger, gurkskivor mm som hon fint delar i alla möjliga former, o lägger i en liten burk som blir hennes grönsaksburk. (Blir det mkt så åker den fram vid alla mål under dagen)
Hon äter lika mkt som hon delar, men det ska ju ändå i magen så det spelar ingen roll om det är före eller under måltiden.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"