4 mån - vad äta?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
J och Å

4 mån - vad äta?

Inlägg av J och Å »

Tjejerna är nu exakt 4 månader. De äter sina 240-260 ml baby plus varje mål, och till nattslurken har vi börjat ge majsvälling i ersättningen.

De är så mkt nöjdare vid nattslurken än förut, antar att det har med majsvällingen att göra och självklart också att schemat satt sig ordentligt. De sover bättre också, vaknar inte före 07, oftast var det gnöl runt 06 och vaknade runt 6.30.

Tycker att de äter så stora mängder, och det känns så blaskigt, de spyr en hel del.

Har börjat ge smakisar, än så länge banan och päronpure. De har svårt att fatta detta med att äta från sked så det är svårt att ge gröt.

Men hur mkt välling ger man och så? Karl ammade jag och började ge gröt vid 5,5 mån, så känner mig lite lost när det gäller ersättning. Hur har ni andra som gett ersättning gjort. Tips mottages gärna.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D
En konstig fråga...
Är dina tvillingar exakt fyra månader i dag? De står ju att de är födda 14 juni :shock: Är det kanske 4 juni?

Kram Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
J och Å

Inlägg av J och Å »

16 veckor, på bvc har de alltid räknat veckor, så då har vi liksom också gjort det.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
epona

Inlägg av epona »

Jag har alltid gjort så att lillen fått äta så mycket som han själv har velat ha och blivit mätt av, vare sig det är ersättning eller välling. Kan bli lite olika från gång till gång. Tex om jag gjort NAN på 180 ml vatten = ca 200 ml färdig ersättning och han slukat den och inte verkat mätt, så har jag gjort lite till och han har fått äta tills han visat att han inte vill ha mer (vänder bort huvudet och kniper ihop munnen). Ibland har han inte velat ha allt från början och då har han sluppit.

Ge helt enkelt tills de visar att de är mätta! Om de kräks mycket kanske det behövs påfyllning för att kompensera. Men oftast kräks de upp överskottet och sen är det bra med det liksom.

Om du tycker gröten är för fast i konsistensen så kan du röra ut den färdiga portionen med lagom mängd ersättning till en mer lätthanterlig konsistens för tjejerna. I början ska det vara ganska löst, innan de fattar galoppen! Trägen vinner :D
* Lycklig mamma till underbar pojke född april 2006! *
LisaB

Inlägg av LisaB »

Hej,

Jag vet inte så mycket om ersättning ännu. Men måste nog börja fundera på det eftersom lillfisen har börjat krångla vid bröstet. Han tycker nog det går för långsamt ibland och en flaska skulle nog hjälpa..

Däremot vill jag tipsa om att börja med potatispuré.. Det gjorde jag med min första och har precis börjat ge lillen. Jag vill tro att det är bra att vänjas vid smaker som inte är så söta (kan ha fel men det har funkat med storasyster). Jag gav bara rotfrukter och broccoli första tiden och nu är hon en riktig grönsaksälskare.. (hon gillar frukt också givetvis men det är väl inte lika ovanligt). Efter att jag hade givit potatis, morötter etc etc ett tag började jag med gröt och fruktpurér.

Detta råd var inget du bad om men jag ville bara ge ett litet tips.. :)

Hej hej/Lisa
mamma till två små goingar födda 04 och 06.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej !

Min dotter har gått på ersättning sedan hon var 5 veckor då jag fick en bröstböld. Hon har ätit kopiösa mängder ...... :!:

Hon stoppade ett tag på 270 ml / mål x 5 mål om dagen !!

Nu är hon nere i normala ( ! ) 180 ml.

Mitt råd är : Ös i ungarna käk - det som blir över kommer ut tillsammans med rapen.

/ sessan, mamma till Saga 8 1/2 mån
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Men tjejerna är stora nog för lite smakisar om ni vill sätta igång? Verkar de intresserade? Min son var inte road av att suga i sig maten och anammade snabbt sked och det mesta som kom med den. Vi började med frukt vid 3,5 månad, banan, nektarin, kokt äpple etc. och sedan grönsaker - tyvärr gillade han burkarna bättre än mitt hemkokta :roll: . Han har även fått pulvergröt (majs och havre) sedan 4 mån och sedan havregrynsgröt från 5. Jag började med smakis under ett mål och gick efter två veckor över till frukt/grönsak vid ett mål och gröt vid ett annat. Pröva er fram. Allt kan blandas med lite ersättning i början så det blir mjukt och fint och smakar "bekant" men ändå nytt.

Lycka till!
En goding till son född 0603 :heart:
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Hej!

Ett litet tips bara....
Med min andre hade jag så bråttom med att börja med mat, han fick majspuré fr o m 3 1/2 månad.
Han kräktes ganska mycket efter maten och det berodde antagligen på att tarmen/magen inte riktigt var färdig ännu för fasta föda, enligt sköterskan på BVC.
Han slutade efter nån månad med "bluppandet", som vi kallade det, men nu i efterhand tänker jag att det var lite onödigt, kanske.

Det kan ju vara värt att tänka på ...

Kram Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"