varför en egen säng?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Just a mother

varför en egen säng?

Inlägg av Just a mother »

Hejsan! Jag undrar varför vid shn kuren måste man lägga barnet i egen säng? Jag tycker om att sova med min bebis och vill göra det tills h#n är minst 2 år. Samtidigt vill jag att mitt barn sover hela natten. Är shn kuren inget för oss?
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Nej, du kan inte använda sova-hela-natten-kuren då. Du kan läsa om kuren här på forumet i de låsta trådarna så förstår du vad den går ut på.

Förhållningssättet är att barns sömn är viktig och bör prioriteras, för barnets skull.
Just a mother

Vaknar barnet då oftare om det sover med föräldrarna? Vad är syfte med egen säng, förklara snälla!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen :!:

Ja, barnet och Du vaknar oftare, ni stör varandra helt enkelt. Visst är det mysigt att "ligga och gosa" med bebisen, och jag har gjort så under de första två-tre veckorna, haft bebben med mig, men sen är "smekmånaden" över, och det är dags att sova i egen säng - eller vagn, som många har de första månaderna.

Man har igen det så mycket, om man lär barnet sova själv, trygg och lugn i egen säng, då slipper man ta den striden sen när ungen är större, vilket är MYCKET svårare! Ett skräckexempel är en släkting, som lät sin dotter sova i deras säng tills hon var 14 ÅR :shock: Aldrig kunde hon sova borta, följa med skolan på resor etc, hon var helt enkelt inte trygg utan mamma - och det vill vi ju att barnen ska vara!

En annan VIKTIG orsak, är att det visat sig att spädbarn som samsover, löper större risk att dö i PSD, vilket det konstigt nog talas väldigt tyst om :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

När det gäller samsovning så är det väl klämning som är den stora risken? Så har jag förstått det. Jag tycker inte det kan kallas PSD om man blir klämd. Anna Wahlgren reder ut det i ett inlägg i den här tråden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8451
För barnen som sov i en egen bebiskorg eller vagga var dödligheten 0,63 per 100 000. För dem som sov hos föräldrarna var den 25 per 100 000 barn. Det är stor skillnad :!:

Dom största nackdelarna med samsovning verkar vara att varken föräldrar eller barn får sova, de blir väckta x antal gånger per natt. Sömn är viktig för att man ska må bra. Små barn behöver bra mycket mer sömn än vuxna, här står det hur mycket:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Barnen lär sig att de måste ha mammas kroppsliga närhet för att kunna sova, och det tycker jag är dumt att lära ett barn, det är ju inte sant. Det går jättebra att sova i en egen säng, det är inte ett dugg farligt. Det är skönt. Det är skönt att vara pigg också, och orka äta bra, gosa och ha kul på dagarna.
Just a mother

Det där med 14 åring måste väl vara ett undantag? De flesta 2-4 åringar sover redan i egen säng.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: varför en egen säng?

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, susanneethel :wink: :D Tack, miar70 :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:
Just a mother skrev: Jag tycker om att sova med min bebis och vill göra det tills han är minst 2 år. Samtidigt vill jag att mitt barn sover hela natten.
Gör han det :?: Eller gör han inte det :?: Eller vill du "bara" försäkra dig om att han kommer att kunna sova gott hos dig i din säng tills han är minst 2 år :?:

Den chansen är tyvärr, måste jag säga dig, rätt liten. Man tycker naturligtvis inte om att tro det, men faktum är att man stör :cry:

SHN-kuren är utarbetad för små barn som dragit på sig - eller rättare sagt, de ömma föräldrarna har i missriktad välvilja dragit på dem - sömnproblem. Så den är ju i alla händelser inte aktuell för dig. (Eller :?: )

Utgår man från sig själv och sina egna intressen - som jag tar mig friheten att tro att du gör här - dvs man tycker det är mysigt att ha lilla barnet i sängen (och kan bortse från kvävningsrisken - man kan ju inte ha andningslarm i en säng man ligger i själv), ser man inte gärna att man kanske också löper risken att binda ris åt egen rygg. Det som är gullligt och mysigt utvecklas lätt till en krävande vana, och den är man kanske beredd att axla idag, men inte i morgon.

"I morgon" kan du alltså finna dig själv stå där och irritera dig grön på en liten (eller inte så liten) unge som inte släpper dig två meter från sängen. Och det är ju inte riktigt snällt mot barnet, som inte har bett om att få vara till besvär.

Måste det bli till besvär då, frågar du :?: Svaret är ett obetingat ja. Förr eller senare blir samsovandet till besvär för dig, och då har du att välja mellan två alternativ:

1. Lägga ansvaret på barnet. "Jag orkar inte längre! Nu får du faktiskt sova i din egen säng :!: "

2. Skriva hit och be om hjälp :wink: :lol: - att ta ansvaret själv.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Just a mother

Bebisen är 6 månader o har sovit med mig hittils. Jag röcker/dricker/knarkar inte samt ta inget sömnmedel. Vi har en stor säng med gott om plats. Jag tror att kvävningsrisk är ganska liten.
Jag blir väckt några gånger per natt för amning men det har inte besvärat mig mycket. Så småningom vill jag ju att dra ner på ammandet på natten. Så bara ville veta om det skulle gå att köra SHN kuren i mammas säng. Jag har inte hjärta att lägga bebben ifån mig. Tycker att det är för tidigt och kommer bara oroa mig. :roll:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Men det går inte, SHN-kuren kan du inte använda då. Sluta amma på natten kan du ju göra förstås. :idea:
Just a mother

ok, då struntar jag i det då!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Då förstår jag. Och då förstår du. SHN-kuren "kräver" egen säng.

Vill du få ner nattamningen kan det bli svårt, eftersom du ju är tillgänglig med dina bröst när du ligger intill. Sannolikheten är stor att lilla älsklingen fortsätter förlita sig på den tillgängligheten och ta för sig av den. Och det är ju inte ägnat att förvåna alls. Små barn gör som vi lär dem.

Känner du inga problem med sakernas tillstånd är ju allting bra. Men vill du ändra på det framöver - det brukar bli en smula ohållbart att inte få sova sammanhängande för både mor och barn när den lille är 8-9 månader, om inte förr - så finns vi här för dig, och framför allt finns ju själva Sova hela natten-boken.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"