Går det att hjälpa 2 år 10 mån?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mariette

Går det att hjälpa 2 år 10 mån?

Inlägg av Mariette »

Är inne på fjärde dygnet med 5-månaderskillen och allt fungerar enligt planerna!
Vårt "problem" nu är vår stora kille, som är 2 år och 10 mån. Nu är det läsa 1 saga och sjunga 3 sånger i sängen innan han somnar 19-19.30 (med napp!). Han vaknar 5.30-6.30. Alldeles för tidigt.

Kan man verkligen ta bort nappen samt börja med kuren på kvällen och ändra morgonrutinen - allt på en gång :?: Eller vänder vi upp o ner på hans värld? Arg lär han ju bli.

Jo, en sak till - han har så svårt för att vakna efter tupplur på dan att det nästan inte är värt det, sover 20 min, blir grinig o trött i 1 h efteråt..och somnar inte före 21 på kvällen sedan.

Snälla säg att det går att lösa - vi vill ju att han ska ha glada och pigga dagar
Mamma Marre
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mariette :D
Måste först gratuelera till fina resultatet med lillkillen! Vad härligt!
Och nu är det bara att ta itu med stora killen - vilket såklart kommer att gå lika bra!
Först och främst finns det mer att läsa på om kurning om stora barn, men det kanske du redan har gjort :?: Och det här med att ta bort nappen på så stora barn ÄR inte helt roligt, min son var över tre, och grät i tre kvällar och tre dagar över den - vill inte skrämmas men förvarna dig :wink:
Berätta för honom att nappen ska bort, låt honom själv slänga dem, och se till att ALLA nappar är borta!
Så gör allt på en gång, annars drar du ut på kuren, och det blir ÄN jobbigare!
Och nog tycker jag han ska få ha sin tupplur ännu, kanske ska du förlänga den till en 45-minutare :?:
Så ta och läs på, och bestäm dagen D, så kommer det här att gå så fint!
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mariette

Inlägg av Mariette »

Tack för förvarningen om nappen, vi har dragit på det av den anledningen. Men det finns ju bara en väg att vandra med den saken.... allt på en gång verkar dock så maffigt för en så liten.. :?:
Men är värsta puckeln över inom några dagar så fixar vi det. :)
Jodå jag har läst om kuren för stora barn och behöver nu förbereda mig/oss mentalt innan vi tar tag i kuren.
Mamma Marre
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "