Skippa middagsluren för 2-åring?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Renee

Skippa middagsluren för 2-åring?

Inlägg av Renee »

Otto har numera svårt att komma till ro när han ska sova, både vid middagsluren och vid nattläggningen. Han är fortfarande glad och nöjd, så det är ju skönt. Men det tar såååå lång tid av pratande, sjungande och ibland står han upp och studsar/hänger över spjälkanten medan han snackar el tjoar :?

Ibland tar det minst en halvtimme av glatt snackande/sjungande innan han slocknar och ja, kanske går jag någon gång in och lägger honom tyst och bestämt ner och påminner om att det var sova som gällde. Har ju inte kurat honom och de ggr jag försökt att småirriterat och myndigt mässa "lägg dig ner! Soooov så gott!" utanför dörren har han bara blivit förbannad :x

Börjar fundera på när det egentligen är dags att skippa middagsluren? Han verkar inte särskilt trött när det är dags för den. Andra tips? Vi brukar vara ute och gå en runda (han går också, sitter inte i vagnen) på förmiddagen men får kanske införa hårdare "fyspass" :?:
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag tycker du ska ta tag i att strukturera upp dagen lite.
Bestäm en tid ni går upp.
Bestäm en tid han ska lägga sig.
Och bestäm fasta mattider.
Han behöver sova middag ett tag till, det är jag övertygad om!
Han behöver 12 timmars natt och 45 min. eller 1,5 timme att sova middag.
Bestäm dig för endera. Fast tid även för det.

Det är ju inte så krångligt att ha en 2-åring, det är ju bara 1 gång på dagen han behöver sova, man blir inte låst av det, om det är det du är rädd för! :D
Du har ju hela förmiddagen och hela eftermiddagen att hitta på saker på.

Och sedan upprepar jag vad jag och många andra brukar säga:
Det GÖR ingenting om han inte sover, bara du ger honom chansen att sova, tar han den inte får han skylla sig själv :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Renee

Inlägg av Renee »

Tack för ditt svar Anna! Dumt av mig att inte från början skriva att vi har mat- och sovschema sedan ett halvår tillbaka som funkat jättebra mest hela tiden :) Vi är dock lite "försenade" efter jul- och nyårshelgerna och jobbar på att flytta tillbaka hela schemat en timme. Går inte så bra, både jag och sonen är kvällsmänniskor :wink:

Schemat ser ut som följer:
• 7.30 morgon
• 8.00 äta frukost
• efter morgontoalett för oss båda; utevistelse och därefter matlagning
• 12.30 äta middag
• 13.30 sova middag (läs: 13.30 läggs sonen i sängen där han snackar och har helkul i sitt eget sällskap tills han till slut somnar ca en halvtimme senare)
• 15.00 sonen väcks - numera under protester - han vill sova mer
• 15.30 fika
• 18.30 kvällsmat
• 20.00 sova natt (strävar efter att lägga honom 19.30, brukar tyvärr oftast bli 20.00 och på senaste tiden har han även här svårt att somna och snackar och har sig en god stund innan han somnar

Ska vi fortsätta med middagsluren (vill mer än gärna att han ska fortsätta! Skönt få en egenstund mitt på dagen, skönt ha ett utvilat och piggt barn även på kvällen osv)? Hur länge är lagom lång middagslur för honom? Ska man "ta tiden" på middagsluren från att han läggs i sängen eller från att han slutligen somnat?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Jaha, var det så det var! Förstod inte riktigt det i ditt första inlägg. :D
Då funkar det ju bra i det stora hela :D

Jag tycker du ska fortsätta att låta honom sova middag. (visst är den stunden på dagen också härlig för en själv... :wink: )
När jag tittar på det schema du har, så skulle jag föreslå dig att lägga honom 14.00 istället, och låta honom sova till 15.30, eftersom han inte är trött när du lägger honom, men är trött när du väcker honom.
Antingen har du kvar 1,5 timme, som du har nu, eller kortar du ner det till 45 minuter. Du ger honom chansen att sova under 1,5 timme, sedan väcker du honom. Vad det gäller om du tar 45 minuterslur, så ska den tydligen (har jag läst här) klockas från han somnar och 45 minuter framåt.

Väcker du honom på morgonen, eller vaknar han själv?
Du kan ju ha natt 20.00 - 8.00 kanske?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"