Hei
Min yngste sønn er vel ca på alder med din eldste, for han blir 5 år i november.
Han er tørr, men det hender noen sjelden gang at han tisser på seg om dagen eller om natten eller tidlig på morgenen. Jeg ser på det som uhell og gjør ingen større sak ut av det.
Grunnen til at han tisser på seg har noen ganger vært at han har fått drikke for mye vann før han skulle legge seg og har tisset på seg i søvne og våknet av at han er våt.
Eller om morgenenen våkner han og kjenner at han må tisse og skynder seg opp til minidoen i naborommet like ved senga (vi har satt en mini-do der, ettersom vi har flyttet til et ganske stort to-etasjes hus og det blir for langt for barna og gå/løpe hele veien ned i første etasje og bort til gangen der hoveddoen er), men så kan han ikke holde seg mens han må åpne dolokket og åpne ventilen og det kommer i buksene.
Prosedyren med å gå på do er han fortrolig med, men jeg tror at han rett og slett ikke kjenner eller legger merke til at han må på do før det er alledeles like før og da skjer det lett uhell.
Det er også det som har skjedd hvis han har tisset på seg om dagen. Han leker f.eks. og er oppslukt av leken og skynder seg ikke på do før det så og si kommer og han er på vei til å ta ned buksene/trusa.
Jeg har sett praktisk på det. Jeg har innskrenket vanndrikkingen og sørger for at han tar en tur på do før leggetid. Og vi går til badet og vasker og skifter klær.
Hvis din sønn tisser på seg ville jeg heller ikke gjøre noen stor sak ut av det, som du selv er inne på, men fokusere på de praktiske gjøremålene når det skjer
Det betyr at hvis han tisser på seg, så kan du uten større dramatikk konstatere at: Oj da, kom du til å tisse litt på deg i natt. Okej, hva må vi gjøre da? Jepp, vaske deg/finne rene klær/legge våte klær i skittentøykurv/finne rent sengetrekk og sette på.
Jo mere du kan innvie sønnen din i det praktiske og bare vise hva man gjør HVIS det skulle skje at tilfeldigvis kommer litt tiss, så er han også foreberedt på det og kan selv gjøre noe eller være med på å gjøre noe for å få saken ut av verden
For livet går videre og jeg tror ikke det er nødvendig å problematisere tissingen unødvendig.

Men så er det jo greit å legge forholdene mest mulig til rette for at han selv kan ta hånd om sine toalettbesøk: ikke drikke for mye før leggetid, ta en ekstra tur på do før han legger seg, og gjøre det enkelt for ham å kunne gå på do om natta hvis behovet skulle melde seg.

Mamma til to gutter, f-98 og 01.