Vera 6v ska få bättre rutiner - Hjälp, råd å tips tack!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Petra32

Vera 6v ska få bättre rutiner - Hjälp, råd å tips tack!

Inlägg av Petra32 »

Hej!

Köpte BB när ajg var gravid å läste lite lätt i den till å från men har nu tagit upp den på allvar å LUSLÄSER eftersom jag har förstått att jag måste hjälpa Vera (6v på Torsdag) med att få bra sov- å vakenrutiner. Jag är sååå glad att denna "bibel" finns å jag känner stort hopp för att lyckas strukturera upp hennes lilla liv eftersom hon sover ganska dåligt på dagarna å har haft ont i magen på kvällarna. Jag kan tillägga att jag började införa standardmodellen förra veckan och hennes kvällsskrik försvann på en gång å hon har börjat sova bättre på dagarna. Måste dock erkänna att det inte har gjorts helhjärtat :oops: å helgen har varit katastrofal med både vaken- å sömntider. Men nu ska jag ta nya tag och verkligen gå in till 100%!

Men jag skulle behöva lite hjälp på vägen :)

Vi brukar lägga henne mellan 8-10 på kvällarna och hon vaknar vid 1:30-2:00 för att få mat. Då äter hon kankse 100-125ml. Sen vaknar hon vid 4-4:30 (mer mat, kanske 60-70 ml) och sedan vid 7-7:30 börjar dagen. Hon somnar om efter varje mål men sover helt klart bäst fram till 2-målet. Sedan ligger hon å grymtar å härjar till å från resten av natten men verkar ändå sova... Kan tillägga att hon sover i egen korg i eget rum.

Nu är det ju dax att ta bort ett av målen så att hon kan få sova längre på natten och det är här jag känner att jag behöver ert stöd å hjälp!

1. Om jag är nogrann med rutiner å följer standardmodellen till punkt å pricka, tror ni då att jag kan börja till helgen med att ta bort ett av målen på natten eller måste jag vänta längre?

2. Vilket av målen ska jag ta bort? Rent spontant vill jag ta bort målet vid 4-tiden eftersom on äter mindre då och ibland när hon somnar vid 21 å vaknar vid 2-tiden har det ju gått 5 timmar. Men det kanske finns en regel här om vilket av målen som ska bort? Har inte hittat det i boken någonstans...

3. Jag har inget andningslarm än så jag vill inte ha henne på mage på nätterna men det borde väl gå lika bra att vagna ändå med henne på rygg? På dagarna brukar jag ibland ha henne sovandes på mage men jag vet inte om hon riktigt tycker om det; hon brukar vrida å vända på sig som en galning å inte komma till ro ordentligt. Någon annan som känner igen sig?

Jag funderar starkt på att inhandla mig ett andningslarm. Är det så att det fungerar bättre med barnen på mage eller fungerar det lika bra om man har de på rygg? Vill att det ska gå så bra det bara kan så att hon blir en nöjd å glad prick med bra rutiner!

Nu vknade hon, ska gå å vagna!!!!
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
sigrid

Inlägg av sigrid »

Hei Petra32

:idea: Legg inn ditt innlegg på "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år", så får du hjelp :D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"