Antal timmar sömn/dygn - 4 v bebis?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Inlägg av Kristin »

God morgon :D!

Lillen vaknade prick 22.00 igår kväll och fick då sitt första "nattmål" (mål på vägen...). Han vaknade sedan 03.00 (rätt bra jobbat..). Pappa matade och somnade därefter om på en gång. Guldklimpen slog sedan upp ögonen 06.25 :D ! En helt perfekt natt tycker jag. Får vi detta att fungera så blir jag så glad så glad. Min man säger alltid åt mig att vi skall säga NÄR vi får detta att fungera. Inte OM. :heart:.

Nästa steg blir att hinna ge honom mat innan han vaknar upp själv. Det blir nattens projekt.

Ha en trevlig dag!

//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: Glorian föll rätt rejält märker jag... Nåja, även solen har sina fläckar :wink: :lol: :lol: :lol: !

8) Så nu har du lärt dig att inte tro på allt Mammut säger och det är BRA :thumbsup: :lol: För du ska tro på dig själv först och främst :heart: !

:idea: Så lysande det gick! Du ska inrikta dig på att ge honom förutsättningarna för god sömn på natten. Jag har skrivit någonstans att jag har gett nattmål tills de en dag sovit över det. Därefter har jag vagnat bort det om det vaknas igen. Då har timmarna enligt "läran" :roll: :wink: suttit som en smäck med ett par veckors marginal åt ena eller andra hållet. Gemensamt för alla tre barnen är att de sovit 12 timmar natt utan mat från 3,5 månad :thumbsup:

:idea: Grejen är att med standardmodellen ordentligt fungerande så behövs det inte vagnas bort några nattmål. De sover över ändå just för att de ätit tillräckligt på dagen. Så ge det du lite tid så ger det sig - vågar jag lova. Inom rimliga gränser förstås! "Allting kommer till den som har tid att vänta" - heter det ju :D !

:D Lycka till!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Kristin skrev: Suck, det här med 6 h sammanhängande sömn utan mat då :roll: :roll: ??? Hur skall vi få till DET? Enligt "Läran" skall ju ett nattmål bort nu...!!!

Det skulle ju vara kanon om han kunde stå sig på detta måls matning (22) i 6 h. På så sätt blir det ju bara ETT nattmål. Men det verkar ju inte så (även om han dricker mindre på 02-målet).
Hej!

Lillen sover inte alls 6 h utan mat :roll:... Han är inte regelbunden på detta. Gör vi något fel? I fredags natt hann vi ta upp honom i sömnen vid 03-tiden och sedan vaknade han vid 06-tiden (han fick mat i sömnen kl 22). Det är detta upplägg vi eftersträvar. Men, igår natt vaknade han "som vanligt", dvs vid två tillfällen (ca 01.30 + 04.30). När han vaknar så nära morgonen så somnar han om och sover fram till 08-tiden.

Vad kan vi göra?

Om vi har "bestämt" att morgon skall vara ca 06.30 och han vaknar upp vid 04/05-tiden och får mat, skall vi ändå "göra morgon" då vid 06.30 :roll: ??

Han ÄR ju väldigt liten och skulle en "vanlig" förälder höra mig så skulle väl de få dåndimpen.

Är det matningen på dagen som spökar? Jag har nästan lagt av med amningen för lillen verkar tämligen ointresserad (släpper vårtan hela tiden). Han är "tilläggsförstörd" :lol: :cry:.. Våra dagslurar är ju inte klockrena än, dvs jag lyckas inte alltid söva om honom om han vaknar i skarvar. När han bara dricker tillägg äter han ca 125 ml. På kvällen kan han äta 150 ml.

Lillen vaknar. Sovit 2 h...

K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej!

Vet inte om jag kan vara till hjälp men Victor gav jag nattmålet kl. 04 och ibland 04.30 men vi började morgonen 07.00 eller 07.30 ändå . En gång gav jag nattmålet 05.30 och gjorde morgon 07.00 fick väcka honom men det var helt ok ändå.Sen har han bara sovit över nattmålet. Jag hade klockan på ringning och inväntade hans uppvak- en natt sov han bara över :sleep: .
Ska säga att ett spikat schema har vi aldrig haft, det gjorde mig så stressad och spänd. Vi får ihop det ändå på nåt' sätt, varje dag börjar och slutar i alla fall ungefär samma tid och vakentiden på dagarna är alltid 2 timmar x 4. Jag har gett honom förutsättningarna och sedan "styr" jag lite med vagnen (vagnar då han behöver hjälp att somna nån enstaka gång och har slutat att vagan i skarvar om han inte gråter) och sova det får han göra själv :wink:

Lycka till :!:
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Tack för svar!

Hur fick ni ihop 6 h sömn utan mat? I vilken ålder?

Mvh
K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"