Vad gör jag för fel?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elise

Vad gör jag för fel?

Inlägg av Elise »

Hej!

Jag håller på att lära min lille att sova hela natten. Han var van att vakna en gång på natten och få mat och efter två veckor är vi nästan framme. Han vaknar någon gång i vargtimmen men somnar numera om på ramsan och sover tills det är godmorgon. :D

Men det är snarare dagarna som är ett problem. Får han inte full uppmärksamhet hela tiden så blir han orolig och till slut helt förtvivlad. Jag har läst någon tidigare tråd om detta men hittar den inte nu. Jag bär och bär och känner att jag måste få en ny infallsvinkel för jag känner mig så låst. Ägnar jag mig helt åt honom är han världens soligaste unge från det att han vaknar tills han blir trött men försöker jag lägga honom ifrån mig någon gång är resten av vakenpasset oroligt och ledset. Vad gör jag för fel? Jag försöker både att ha honom med i sysslor och att locka honom att ligga själv med sina saker.

kram, E.
mamma till Aron, f?dd 5 sep-04
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Kan det inte bara vara ett steg i utvecklingen?
De blir ju oroliga och lite gnälligare när det är nya intryck och saker som ska utvecklas och smältas.
Jag tyckte Wille var sådan var 3-4 vecka ungefär.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Elise

Inlägg av Elise »

Tack, Willes mamma!

Fast det har ju egentligen varit såhär konstant. Vi började med rutiner och fasta tider på dagarna och det gjorde sömen mycket bättre men inte klängigheten. Om det nu ska ses som ett problem. Jag har väl bara vant honom vid detta men börjar nu känna mig nästan trängd och jag vet ju heller inte om det är så bra för älsklingen att inte alls kunna vara ifrån mig. Men det går inte att försiktigt träna honom mer och mer eftersom han blir så omedelbart ledsen.
Louise

Inlägg av Louise »

Hej
Vi hade också en sådan period. Jag försökte göra som så att jag hade pluppen kloss intill det jag höll på med, utan att ha honom i famnen. Tex på köksbänken när jag fixade mat, på skrivbordet när jag satt vid datorn, på matbordet när jag åt, i babysitter intill dusch när jag duschade och fick på så sätt armarna fria, åtminstone stundvis. Ofta var det också så att han snabbt visade missnöje och ledsenhet, men om jag lyckades ignorera detta ett par minuter lade sig missnöjet och han började intressera sig för något i närheten.
Har du introducerat ensamleken på morgonen? Det är en bra idé att göra det vid 3-4 månaders ålder.
Hoppas detta hjälper dig något.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Elise

Inlägg av Elise »

Tack, Louise för ditt råd. Har praktiserat det under förmiddagen och allting fungerar mycket bättre! Visst var han ordentligt missnöjd i början men nu vågade jag vänta ut reaktionen lite längre och till slut lugnade det ner sig :D
Har faktiskt fått en hel del gjort härhemma redan!

Har funderat på att snart börja ta tag i ensamleken. Bäst är väl då att introducera den gradvis och börja med bara några minuter i taget?
Louise

Inlägg av Louise »

Hej Elise
Vad glad jag blir att det funkar bättre.
Vi började med ensamlek 5 minuter i spjälsängen med toppenleksaker som han inte sett förut. Vi kunde ganska raskt utöka till 15 minuter. Nu är vi uppe i 30-35 minuter. I Barnaboken ges väldigt bra beskrivning vad man ska tänka på och tips om vilken typ av leksaker som kan vara lämpliga i början.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det är helt rätt.

Han är ju stor nu och vill vara med och se och lära sig hur saker och ting går till här i livet. Låt honom hela tiden ha något i handen när han är med dig - gärna något som har med saken att göra men inte helt nödvändigt.

Ett annat tips är att hela tiden förvänta dig att han är glad. Han kommer att märka det i ditt bemötande.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"