=D> Toppen!!! När saker och ting inte funkar så får man göra det oväntadeJenny K skrev:Jag hade kevins dörr helt öppen och drog ut strukbrädet till hallen och ställde mig precis utanför, jag kunde inte stå så han såg mig men jag var precis utanför och stök och gjorde mitt. Kevin gick upp ca 4 gånger sen kom en rad frågor som: mamma kom och klappa mig, lägg på mig täcket mamma, lampan ska vara tänd. Men jag var ju så inne i mitt så jag hörde ju inte ett skvattså jag stök och stök i ca 40 min sen sov gossen
![]()
Trotsålder
-
Gäst
Godmorgon
I natt gick Kevin upp x flera. Först kom han upp vid 21.00 Då sa jag endast: Ligg ner. Han går i sin säng själv och somnar om. Sen vaknar han 22.30 och jag säger samma sak, men denna gång är han lite ledsen och säger att han inte kan lägga sig jag hjälper honom lite och han lägger sig, kommr upp igen och jag säger: Ligg ner, god natt o sov. Han somnar om. Sedan går han upp vid 02.30. Pappa ser till att han kommer i säng, Kevin går upp ca 3 gånger sen somnar han och sover fram till 07.00 och vår strålande dag har börjat
Återkommer i kväll med nattningens rapport
Jenny k
I natt gick Kevin upp x flera. Först kom han upp vid 21.00 Då sa jag endast: Ligg ner. Han går i sin säng själv och somnar om. Sen vaknar han 22.30 och jag säger samma sak, men denna gång är han lite ledsen och säger att han inte kan lägga sig jag hjälper honom lite och han lägger sig, kommr upp igen och jag säger: Ligg ner, god natt o sov. Han somnar om. Sedan går han upp vid 02.30. Pappa ser till att han kommer i säng, Kevin går upp ca 3 gånger sen somnar han och sover fram till 07.00 och vår strålande dag har börjat
Återkommer i kväll med nattningens rapport
Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Jenny K skrev:jag säger samma sak, men denna gång är han lite ledsen och säger att han inte kan lägga sig jag hjälper honom lite och han lägger sig, kommer upp igen
Man kan vara ledsen för att man är trött, men fortfarande orolig. Med att "hjälpa honom lite" bekräftar du 1. att någonting är fel, 2. att det är synd om honom, 3. underhållningen ska upprätthållas (på natten händer en massa saker!).
Så länge du inte i handling tilltror honom om att kunna lägga sig själv, yilltror du honom heller inte förmågan att kunna somna/somna om själv, och därmed förlänger du denna lilla redan evighetslånga kur till ett permanent maraton
Förlåt mig
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej
Kära Anna, hoppet har vi kvar att vår Kevin ska somna skönt och sova hela natten trots denna evighetskur. Men jag måste ändå få säga att jag är stolt över oss alla tre att det ändå gick så bra. Att nattningen igår tog ´ca 40 min istället för 1,5 timma och jag tycker det gick smärtfritt i natt då han kom upp, det var endast 1 gång han sa att han inte kunde gå och lägga sig och jag vet förstås att han kan
men då han stod vid sin säng och var på väg att bli ledsen så utan ett ord så gav jag honom ett liten knuff i ändan och sen så somnade han om, resten av gångerna han gick upp så gick han i sängen själv.
Vi försöker ha målet för ögenen men självklart så är detta tufft för oss alla.
Jenny k
Kära Anna, hoppet har vi kvar att vår Kevin ska somna skönt och sova hela natten trots denna evighetskur. Men jag måste ändå få säga att jag är stolt över oss alla tre att det ändå gick så bra. Att nattningen igår tog ´ca 40 min istället för 1,5 timma och jag tycker det gick smärtfritt i natt då han kom upp, det var endast 1 gång han sa att han inte kunde gå och lägga sig och jag vet förstås att han kan
Vi försöker ha målet för ögenen men självklart så är detta tufft för oss alla.
Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
Gäst
Hej
Här kommer kvällen rapport....och herrn sover fortfarande inte efter ca 1 tim o 20 min..........pappa står i hallen och tar resten av stryktvätten, kevin han bara babblar och babblar, pappa stäng dörren, pappa stå närmre, jag ska prata, gör ditt gör datt. Vi säger endast ligg ner då han är på väg ur och så fort pappa backar så är herrn uppe. Jag tycker vi gör allt rätt men ändå leder det inte åt rätt håll
Jenny k
Här kommer kvällen rapport....och herrn sover fortfarande inte efter ca 1 tim o 20 min..........pappa står i hallen och tar resten av stryktvätten, kevin han bara babblar och babblar, pappa stäng dörren, pappa stå närmre, jag ska prata, gör ditt gör datt. Vi säger endast ligg ner då han är på väg ur och så fort pappa backar så är herrn uppe. Jag tycker vi gör allt rätt men ändå leder det inte åt rätt håll
Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
annawahlgren
Ni gör inte "allt rätt" så länge ni inte tar ledningen utan fikar efter hans benägna samtycke i förvirringen.
Och det får ni fika efter förgäves
Hej
Ikväll tog nattningen oss 1.5 timma. Vi satt på stol utanför rummet halvt sedd. Vi gick ifrån för att göra vårt. Så fort vi backar lite eller går iväg så kommer han upp. Kevin babblade på och rörde sig i sängen non stop i ca 1.5 timma. Men han fick hålla på. Hur ska vi ta ledningen om det inte är det vi gör nu
Vi tycker att han blir förvirrad av att vi först sitter på stol, sen står vi i dörren och ryter sen gör vi vårt, och sen åter på stol igen.....
Jenny k
Ikväll tog nattningen oss 1.5 timma. Vi satt på stol utanför rummet halvt sedd. Vi gick ifrån för att göra vårt. Så fort vi backar lite eller går iväg så kommer han upp. Kevin babblade på och rörde sig i sängen non stop i ca 1.5 timma. Men han fick hålla på. Hur ska vi ta ledningen om det inte är det vi gör nu
Vi tycker att han blir förvirrad av att vi först sitter på stol, sen står vi i dörren och ryter sen gör vi vårt, och sen åter på stol igen.....
Jenny k
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
annawahlgren
Jenny K skrev:Så fort vi backar lite eller går iväg så kommer han upp.
Förstår att du är jättetrött och uppgiven men det förstår inte Kevin, som (lika jättetrott och uppgivet) väntar på er sakligt betryggande hjälp
-
annawahlgren
Hej på er
Ledsen att vi inte varit inne här på ett tag och låtit er få höra hur det går för oss
Men så här ligger det till: Vi beslutade oss för att 1 möblera om i hans rum så att sängen står så att vi kan se honom från vårt kök, 2 vi nattar läser bok i hans säng, går sedan helt enkelt ut utan att säga ramsa bara ett enkelt god natt och sov gott. 3 låter hans dörr vara helt öppen gör sedan vårt div sysslor i köket m.m. 4 Kevin vilar ca 1 tim lyssnar på saga eller nåt, somnar han får han sova 30 min. Detta har resulterat till att nattningen tar mellan 10- 20 min. Jätte bra men.... herrn envisar fortfarande med att tomta upp på natten allt mellan 1-4 gånger
Ja så ser det ut nu här hemma. Kom gärna med synpunkter samt förslag.
Med vänlig hälsning Kevins ömma föräldrar.
Ledsen att vi inte varit inne här på ett tag och låtit er få höra hur det går för oss
Med vänlig hälsning Kevins ömma föräldrar.
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04
-
annawahlgren
Hej på er alla
Ville titta in för att dela med oss av hur det går här hemma med herr Kevin.
Herrn verkar vara i en värre fas av sin trotsålder där allt ska vara på hans vis och villkor. Nattningen funkar bra tycker vi. På natten kommer han upp x flera men vi går upp och följer honom till hans rum och han hoppar i säng och somnar om oftast. Ibland har han legat vaken 1,5 tim mitt i natten och bara pratat
har han svårt att skilja på dag och natt
Är detta något som kommer att ge med sig
Senaste veckan har han vaknat och varit mycket ledsen, kanske mardömmar
Någon med liknande fall
Jenny Kevins mamma
Ville titta in för att dela med oss av hur det går här hemma med herr Kevin.
Herrn verkar vara i en värre fas av sin trotsålder där allt ska vara på hans vis och villkor. Nattningen funkar bra tycker vi. På natten kommer han upp x flera men vi går upp och följer honom till hans rum och han hoppar i säng och somnar om oftast. Ibland har han legat vaken 1,5 tim mitt i natten och bara pratat
Jenny Kevins mamma
* Herr Kevin 4 år
*Startade shn 31 maj-04
*Startade shn 31 maj-04