Frustrerad liten kille

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
jennie27

Frustrerad liten kille

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Har en liten son på 6 månader och mycket går honom emot just nu och jag vill ju underlätta hans vardag samtidigt som han måste få lösa lite kriser själv.
Han är BÅDE krypbarn - wannabe i alla fall det är fråga om någon vecka till - och halvårsforskare samtidigt. Hans kämpar enormt med krypandet och frustrationen är stor och han har ett nytt gällt, högt frustrationsskrik som används flitit (tinnitus... :roll: ). Han ålar på rätt bra men krypande går hittills bara bakåt och resulterar i att han fastar någonstans, tex mellan benen på matstolarna :heart: Ofta vet jag helt enkelt inte vad som är fel, bara något. Han vill gärna utforska hunden men hunden är inte intresserad (smart) av nyp och pet i ögonen utan slickar honom bara och går därifrån. Frustration!

Den sociala delaktigheten går ärligt talat så där. Idag bakade vi bröd, han satt i diskhon och det gick fint, annars har jag svårt att ha honom någonstans. Han är för rörlig för att ligga på diskbänken, för rörlig och slank för Dumbon (han kommer nästan loss och böjer sig ur den så han kräks) :roll: Allt han gör (sätter på micron, kollar det som snurrar, tänder lampor etc) måste göras från min arm och jag har diskbrock så det funkar liksom inte :( så länge i stöten.

Därtill har han magproblem och bajsar fem gånger om dagen och får irriterad hud i rumpan (annan tråd under mage och barnakropp) så det känns väl också så där? :cry:

Hur gör ni andra med barn i samma ålder, mellanålder liksom för nu går det ju allt mer mot aktiv social delaktighet?
En goding till son född 0603 :heart:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hakar på, men kanske inte med så många svar :oops: Förutom att ha lite tålamod, precis som du skriver är det en mellanperiod...det kommer att vara förbi om bara några veckor när han kommit igång att krypa/sitta.

Våra små är ju lika gamla och jag ser exakt samma här. Märker tydligt att "Vällingsson" börjar få egna idéer om vad hon vill företa sig och hur saker och ting ska göras. Tidigare har hon mkt nöjd legat med på diskbänken och undersökt diskborstar mm. Nu vill hon verkligen vara med och är väldigt rörlig minst sagt. Häromdagen lyckades hon i princip dyka ned i diskhon med armar o huvud först :D (Jag stod självklart bredvid och fångade...) Hon är också på G med krypandet och kan träna långa stunder, ständigt gnölande. Men hon ger sig heller inte och vilar en stund :wink: Jag varierar mellan att låta henne lösa det själv och att ibland vända henne eller bryta genom att ta med henne i det jag gör. Hon har precis börjat sitta själv utan stöd, och det underlättar ju massor som omväxling till magläget. Hon kan sitta och riva ur "sin" låda på köksgolvet när jag diskar t ex. Vi har också en gåstol som vi använder korta stunder varje dag, som omväxling, den älskar hon.

Ang social delaktighet så kör jag mycket "kan du hålla den åt mig" när vi t ex plockar ur diskmaskinen eller hänger tvätt. Då sitter hon eller ligger på mage på golvet. På skötbordet får hon alltid hålla den rena blöjan medan jag tvättar rumpan...Annars vattnar vi blommor och dammsuger med "handen om handen", då användar jag babybjörnen för att spara ryggen. Vet inte hur det funkar med diskbråck?

Ang skriket (vi har samma här, med variationer :wink: ) så kan jag bara ge tipset att försöka att ge honom så lite uppmärksamhet som möjligt när han skriker. Vänta ut det och "möt" honom direkt när han tystnat istället så att han lär sig att det inte lönar sig att skrika. Då kommer han snart att fatta att han behöver "prata" på något annat sätt för att få er uppmärksamhet.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Många bra tips! Tack! Särskilt detta med att möta så fort han tystnar i stället för att fråga vad som är fel när han skriker! Ska påbörja detta imorgon. :D
Han sitter inte själv ännu (mer än 30 sek), har liksom inget intresse i det, man kommer ju ingenstans då?! :roll: :wink:
Nej, tyvärr funkar inte bärsele eller någon sådan belastning, använde den innan jag fick problemen. Då kunde vi gå ut med hunden och han höll i koppelöglan :D (mamma höll lite hon också fast längre in på kopplet) såg rätt skoj ut!

/Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"