Varför måste det vara besvärligt att vänta barn?

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
*frieda*

Varför måste det vara besvärligt att vänta barn?

Inlägg av *frieda* »

Varför måste det vara besvärligt att vänta barn? Man behandlar en åkomma för att drabbas av nästa. I mitt fall, inte kunna sova ordentligt eftersom det molvärker i bebismagen mest hela tiden, samt vara fullständigt klubbad av en allmän trötthet och huvudvärk som inte alls ger med sig. Detta till trots kan man aldrig vara säker på att allt går väl ut, eftersom det förekommer viss risk för missfall :!:

En graviditet måste ju tillhöra en av de mest naturliga fenomenen i världen, jag menar, vi delar den med andra däggdjur (och vissa fiskar/reptiler). Varför måste man må kymigt :?: Varför är vi så dåligt rustade för omställningen :?: Varför måste psyket åka berg och dal-bana, varför måste man vara sur/uppgiven/ledsen om vart annat :?: Vad lär man sig av detta :?: Förutom en viss aversion mot att sätta fler barn till världen...

Reflektioner :?:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Det är nog mycket värre för en del, bättre för andra. Jag vet inte varför det är så, människor är helt enkelt olika. En del har lätt för att vara gravida, andra inte. Precis som med idrott eller att sjunga, det passar en del kroppar och en del inte. :)

Anledningen till att man mår illa, (det gör ju alla tror jag, men på lite olika vis) är att kroppens hormoner ser till att skapa en optimal miljö för barnet- på bekostnad av mamman :shock:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej *frieda* :D

Jag tror nog att även djuren mår kymigt när de är gravida, men konstigt nog så ska människan fortsätta leva precis som vanligt när de väntar liv :shock:

Har själv fött upp hundar, och det är väldigt restrektiva regler vad gäller dräktiga tikar; de fårinte ställas ut,tävlas med, ges mycket vila etc... Så är det f ö inom djurvärlden, stor hänsyn visas de dräktiga :D

Men vi kvinnor ska liksom inte ens knysta om att vi är med barn, vi ska orka, jobba och leva precis som vanligt hela tiden - helst ända in på förlossningen :shock:

Jag har dock blivit klokare med åren :wink: och insett att det här är en väldigt begränsad tid av mitt liv, och KRÄVER min rätt att må bra (nåja,så gott det nu går...) under tiden jag är gravid! Jag vill vila, äta bra, inte stressa och bli lite uppassad - det tycker jag att vi havande är värda :!:

Om vi sen gnäller lite, så tycker jag nog vi har rätt till det också :wink:

Men jag ska inte sticks under stol med att visst vore det UNDERBART att få vara superpigg och inte ha ont under den här tiden, vi får verkligen trösta oss med den underbara belöningen vi får :lol:

(Du, jag kan trösta dig med att som tur är glömmer man fort, din aversion till att sätta fler barn till världen kommer att försvinna tämligen omgående när "belöningen" kommit - se på mig :wink: )

Så kram på dig - du FÅR må lite eländigt just nu, jag lovar :!:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Susanneethel, Tack miar70 :heart:

Det lät lite gnälligt det där som jag skrev :oops: Men jag håller med dig, miar70, att det nog är omvärlden det är fel på och inte graviditeten i sig.

Jag kan också känna att jag lägger väldigt mycket ansvar på mig själv, det är ju trots allt jag som sköter markservice, eftersom sambon är indragen i en del projekt förlagt såväl dag som kvälls-tid. Vi har tyckt att det har fungerat förr och då blir det ett jätteproblem när jag mår kymigt, under en längre tid dessutom :!:

Vidare är jag orolig för mina studier, som det går lite si och så med just nu: Jag var nämligen sjuksriven förra hösten p.g.a. utmattnings-deppression och jag vet inte hur det låter om jag nu ska sjuksriva mig igen... Jag vill ju också gärna bli klar med mina studier, jag har bara 15 p kvar...
K-ina

Inlägg av K-ina »

:!: Du tar på dig för mycket vännen! Om du varit sjuk redan av utmattning så får du vara på din vakt nu!!!

15 poäng är ganska mycket även när man inte är gravid och trött... Finns det inte något sätt för dig att skjuta på det hela en tid? Sen när bäbisen kommit kanske du kunde studera halvtid för att dessutom kunna dra ut på föräldraledigheten?!

:idea: Ta dig en funderare!

:?: Och sambons projekt... Kanske också kan skjutas litet på framtiden?!

Det är lätt att säga - jag veeet! Men det är bara med omtanke om dig och de dina! KRAM! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack K-ina :heart:

Jo jag har tänkt på det, att ta studierna eventuellt i ett senare skede i graviditeten, alt. ta dem efter att bebisen är född. Det verkar vara det enda möjliga alternativet just nu, hela kroppen skriker "sov!!!"
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lyssna på kroppen och de kloka delarna av knoppen :wink: ! Håller med om att det är omvärldens (kanske inbillade...) förväntningar och framför allt sina egna orealistiska förväntningar på sig själv som är fel. Att vara gravid kräver respekt! Alltså - man tillverkar ett nytt LIV :heart: - HALLÅÅÅÅÅÅÅ :wink: :lol: !!!!!!!
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Tack Mammut :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"