Vår tjej som nästa vecka blir 7 månader har ätit bra ända sen hon föddes men efter att ha varit sjuk (förkylningsom satte sig på magen, kräkningar, diaré och dropp på sjukhuset) i december har hon bara strulat med maten. Vi var på BVC och vägde henne och hon har hämtat sig efter sjukan och ligger nu på sin vanliga kurva, vilket är skönt.
Problemet är att hon inte äter på dagarna utan på nätterna, i sömnen. Har nu fått henne att sova hela natten och trodde därmed att problemet med maten skulle lösa sig men nähädå!
Hon vill inte ta flaskan- vi har provat att vänta ut henne och ge henne innan hon blir hungrig men det fungerar inte. Hon tar helt enkelt inte flaskan om hon inte nästan sover och man snabbt pillar ur nappen och in med flaskan.
Vanlig mat är oxå mycket trögt idag har hon ätit nästan en halv avokado och lite,lite päron och potatis.... Erbjöd palsternacka, potatis, majs och kött oxå men det ville hon inte ens smaka.... Till frukost åt hon ca 40 ml välling/semp och innan dess åt hon välling/semp i gårkväll ca 200ml kl 20....
Hon har nu inte fått mat på natten/medan hon sover sedan natten till fredag. När vänder det? Vill gärna ha tips, idéer och era tankar... Vi vet inte vad vi ska göra och BVC är inte till ngn större hjälp, tyvärr....
Hälsningar/
Tips till en liten matvägrares mamma....
Tips till en liten matvägrares mamma....
Anne med Elsa f?dd 1 juli
Tjena Ansan!
Fortsätt mata på dagen, absolut inte äventyra era fungerande nätter genom att börja ge mat, vad ska den lilla tro då??? Hon kommer att börja äta snart, bara framhärda med maten och bjud flera gånger under den timme ni har satt till måltidstid. Hon kommer att börja äta igen och det är ingen fara om det tar några dar när hon följer sin kurva som hon ska. Min lille E har ätit bara hälften så mycket som vanligt i 14 dar nu då han varit lindrigt förkyld och fått tänder, men nu äter han normalt igen.
Lycka till och behåll lugnet!!
Fortsätt mata på dagen, absolut inte äventyra era fungerande nätter genom att börja ge mat, vad ska den lilla tro då??? Hon kommer att börja äta snart, bara framhärda med maten och bjud flera gånger under den timme ni har satt till måltidstid. Hon kommer att börja äta igen och det är ingen fara om det tar några dar när hon följer sin kurva som hon ska. Min lille E har ätit bara hälften så mycket som vanligt i 14 dar nu då han varit lindrigt förkyld och fått tänder, men nu äter han normalt igen.
Lycka till och behåll lugnet!!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Jag forstar hur det ar, precis sa fick jag gora med mina under en sjukperiod da de hade blasor i munnen. Jag forsokte fa dem lite halvsovande i babysittern pa dan och tog sedan ut nappen och dit med nappflaskan fort som attan...
Lycka Till!!
Lycka Till!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Tänkte på en sak till, skippa smakisarna om det tjorvar och ge bara välling/ersättning tills matandet fungerar igen, det viktigaste är att barnet blir så mätt det kan när det är svårt att äta. 
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!