Lös i magen - utslagen bakterieflor?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
jennie27

Lös i magen - utslagen bakterieflor?

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Sedan i måndags (femte dagen nu) är sonen 6 månader lös i magen och bajsar ungefär fem gånger per dag. Normalt en gång, ibland varannan dag.
Vad jag tror är boven är babysimmet i söndagseftermiddag och att han fått i sig något, antingen någon bakterie eller att tarmkultur fått sig en knäck av kloret? Han är inte sjuk för övrigt, sover bra och äter som vanligt. Pratade med BVC-sköterskan som bara kom med tips som jag redan kommit på själv.

Ger majsvälling och lyckas väl få ner ca 400 ml om dagen, ger banan ohämmat (han älskar banan men har inte fått så mycket då han visade tendenser till hård mage) och har även köpt Proviva blåbär. Det sista är jag lite osäker på, det är så SÖTT (och slinker förstås ner) men har någon annan erfarenhet här? Hade han varit äldre hade jag gett honom någon fil/yogurt med actodofilus men han är inte van vid så ren mjölkprodukt.

En bieffekt av detta är att han idag börjar bli väldigt röd i rumpan och på snoppen (nästan eksemliknande). Jag tvättar med rinnande vatten efter bajset och byter så ofta jag känner/hör att det kommit nytt men han krypövar så allt kommer liksom "framtill". Hur gör jag här? Inotinylsalvan är (trots mineraloljan) det enda jag vet funkar här men nu är det ändå rätt illa?

Tips råd?
:D :D
En goding till son född 0603 :heart:
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej Jennie!

Vi har haft liknande problem, men mycket mer långrandigt. Maja hade också tendens till hård mage, men plötsligt blev hon lös och vi fick byta 5-6 blöjor per dag. Det har kommit och gått, men hon har aldrig blivit hård i magen igen. Hon äter som hon ska och går upp i vikt, så på BVC sa de att det inte var någon fara, att det kunde vara så.

Vad det gäller den röda stjärten så har vi luftat mycket, det har varit det bästa. Samt smörjt med inotinyl innan läggning på kvällen.

Hoppas att det går över inom kort!

Kram
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej och tack för input!

Det är ju väldigt trist om det är så att det plötsligt helt har ändrats? Jag hade ju hoppats på att hitta förklaringen i simbassängen, så att säga. :-k

Så små barn blir ju snabbt uttrokade av så mycket löst bajs så då måste det ju verkligen till mängder av vätska. Och välling och bröstmjölk är ju bara biföda nu för tiden. :roll:

/Jennie
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag tänkte bara på en sak angående bananen:
omogen banan är stoppande, och mogen är lösande....En indier berättade för mig att han alltid fick banan för olika magproblem när han var liten.
Åsa
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Åsa!

Tack, bra att veta. :D Han har mest fått mogna bananer men inte "från början" om man säger så. Alltså jag trro inte bananerna är boven i dramat men jag behöver ju inte späda på eländet. Får bli hårda omogna framöver då!
/Jennie
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Svarar visst på "alla" dina inlägg i dag :wink: :D

En tanke bara - kan det vara tänder på G? Vissa barn (helt ovetenskaplig generalisering baserad på tidigare forumläsning :wink: ) blir ju tydligen väldigt lösa och med "frätande" bajs när tänderna är på gång. I tidigare tråd såg jag tips om att smörja hela blöjområdet med idominsalva.

Har du testat med annan stoppande mat? Finns massor av exempel i tidigare trådar här.
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Åsa!
:D
Nej jag tror inte att det är mer tänder på G. Han har fått sina två där nere (utan dilemma eller strul alls faktiskt) så jag undrar om inte de där uppe brukar dröja ett tag? Har faktiskt tänkt på det men fem dagar med sådant konstigt bajs och tänderna är nästan helt uppe så det ska var andra tänder i så fall? Och ja, enligt barnläkare är det humbug det där med magtrubbel och tänder! :D :D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Jennie!
Jag tror på din första teori om bakterierna i simhallen, eller så har nog magen blivit ur lag av någon annan anledning. Pro-viva är bra för sådant. Den innehåller 9 % socker. Men Mango innehöll bara 4 %. Du kan ju kolla själv olika smaker, det står på hemsidan.
http://www.proviva.com/

Tandbajs har jag inte upplevt alls, gäller inte Karl iallafall. :) Han får bara dräggel.

Inotyol är faktiskt jättebra just när det gäller frätande bajs. Det skyddar ju huden mot bajset, man ska kleta på tjockt. Man använder den ju inte så länge i sträck förhoppningsvis så att man ska hinna få några mineralolje-skador. Om du sett min tråd om det så vet du ju vad jag tycker om det annars :roll:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Tack för ditt svar Susanne!

Jo åsikterna om mineraloja delar vi, därav försiktigheten. MEN som du säger är det bara en begränsad tid - och det hoppas jag verkligen att det är - så ska det ju inte vara någon fara.

Jag visste faktiskt inte att Proviva-smakerna var olika söta. Den jag fick hem var det 10 % socker i vilket är horribelt. Får bli extra borstningar av risgrynen så länge han får sådan! :shock:

Nu ska jag till barnläkaren i morgon på en uppföljning av 6-månaderskontrollen (var inte nöjd med kontrollen av reflexer - eller den uteblivna kontrollen... :evil: ) så jag ska ta upp det till diskussion då och väga etc. för att se att han inte är tappar i vikt för att allt far igenom honom. En effekt är i alla fall att han inte kräks fullt så mycket längre! :roll:

Och Åsa R, hade du fler förslag på "stoppande mat "? Jag har provat, majsvälling, bananer, blåbär (blåbärsrisifrutti), risavkok. Har även köpt morotspuré som också är lite stoppande.

/Jennie
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Jennie!
Jag kom på idag att det finns proviva-fil. Den är utan socker.
Nu kanske det är lite sent, hur är det med magen? har den blivit bättre?

Kom på en till stoppande sak, vitt bröd.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej igen och tack för ditt svar Susanne!
Nu är han äntligen bra i magen, sedan tre dagar - fick krupp i stället och låter för eländig :cry: , lille stackarn får inte vara frisk! Han hade slutat gå upp i vikt pga magproblemen vilket inte var så kul. :shock: Tur att han är glad, äter (som en häst sedan en vecka tillbaka) och sover ordentligt i alla fall! :D Vet inte var han blir smittade för vi gör verkligen inget speciellt om dagarna och träffar ytterst sällan andra barn?

Jo funderade på mejeriprodukter men jag tycker han är lite liten för rena mejeriprodukter ännu. :? Han får mjölk i gröt och mannagrynsgröt/risgrynsgröt men inte ren mjölk ännu.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Stackars liten som är sjuk. Hoppas det går över.

Det är inte farligt att ge mejeriprodukter, anledningen till att man ska undvika det är att mjölkprodukter innehåller dåligt med järn och dessutom hämmar järnupptaget ur maten (och gröten). Så tänker man på järndepåerna är det bäst att ge eventuell mjölk/fil mellan måltiderna så att man inte missar något järn. Men är det redan mjölk i gröten (är mannagrynsgröt kokad på mjölk?) så vet jag inte om det spelar någon roll.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

:D Jo det var barnläkaren som sa att han nog inte "kunde ta upp bakteriekulturen i fil ännu"? Men jag testade igår att ge honom en matsked matlagningsyogurt tillsammans med hans lunch och jo gott var det, men han kräktes upp hela den måltiden någon timme senare! :shock: Så vi ska nog vänta lite till med kulturerad mjölk...
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ojdå, det var ju inte bra. Är nog bäst att vänta med det om han inte tål det.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"