Nybörjare och behöver hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej!
Bestäm dig för antingen morgon 8.30 eller läggdags 20.00, men inte för lite sömn :!: Det går visst att ha morgon 8.30, om man vill det, då genomför man det :)

Somnar han i din famn på luren? Sover han inte dåligt då? Det är bäst att somna där man ska sova, för när man vaknar till och inte är på samma plats man somnade på så blir det ju gärna frågor(skrik). Nej, passa på att lära honom somna själv på dagen också. Lär han sig att somna själv kan han sova borta och ute, bara han har något att sova i. :)

Jag tycker mjölken är bra som nattslurk. Särskilt om den är varm. Tänkte bara att det var enklare att ge först gröt och sen mjölken som ett mål, istället för två så tätt, men tror inte det spelar någon större roll.

Och sen.. Läs på mera, du behöver bli lite säkrare på vad som gäller :) Jag läste nog allting 75 ggr men gjorde fel ändå ibland, man blir ju inte så smart när man vaknar mitt i natten. :D
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Han är nog vaken när jag sätter honom i vagnen men han är då så sömnig att han somnar direkt. Om han inte somnar direkt har jag lite vaggat vagnen tills han somnar,,brukar nog gå snabbt. Ibland har han sovit sedan 1 1/2 timme i sträck eller så vaknar han efter 1 timme och då brukar jag gå o vagga lite så somnar han om..

Idag vaknade han igen kl 6.20 och jag sprang direkt upp och börja ramsa och han blev faktiskt tyst en havltimme men börja sen igen skrika. Men betydligt mindre skrik än igår, han reagera nog bättre på det idag..Så skall bli intressant och se om det börjar ändra ngt.

Försöker läsa på hela tiden. Och ständigt dyker det upp nya frågor..Men just nu är det bara morgonen som krånglar så jag hoppas det löser sig snart också..Tack för alla råd :!:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej!
Då missförstog jag det där, är han vaken när du lägger honom är det ju bra. :thumbsup:

Det kommer att rdna sig med morgonarna också!
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hejsan

Ville bara säga att det redan har förbättrats med mornarna för oss..Numera somnar han då kl 20.30 och vaknar kl 7.40 så en tydlig förbättring :!: :thumbsup:
Tänkte ha morgon kl 8 så får han sova 2 timmar på dagen istället...Så det lönar sig att vara envis.Men tack igen för alla råd..Nu sover vi alla gott hela natten!!!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Mammi! :)
Hur går det? Allt väl?
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hej!

Jo det går rätt bra. Han har som längst sovit till 7.45 om mornarna..Men ibland vaknar han kl 6 och då somnar han inte om fast jag ramsar.. Men jag tar inte upp han förrän kl 8!!! Dagsluren har också börjat fungera bättre, han sover nu i sträck 1 1/2 timme..förut vakna han efter en timme och så fick man gå ut och vagga. Och i allmänhet är han mycket piggare och gladare barn..Så hittils kan man inte klaga..Men har svårt att se att han skall endera sova till kl 8.30 på mornarna eller 2 h dagssömn...tycks ta tid innan man får dem och sova exact 13,5 timme!!Men jag skall fortsätta ramsa på och ha mina rutiner så månne inte det skall börja gå snart.. :)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:thumbsup: Vad bra! Det kommer snart att bli 13,5 timme om du håller noga på tiderna. Att han inte somnar om på morgonen kommer att försvinna det också.
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hej!

Fundera ännu att gör jag egentligen fel med att ge lite varm mjölk före dagsluren? Sonen blir ju väldigt trött av den och sen när jag stoppar han i vagnen behöver jag inte många gånger vagga före han somnar..Men har märkt att många gånger när han vaknar,,har aldrig ännu måsta väcka honom utan han vaknar alltid efter 1 1/2 timme, så är han på jättedåligt humör?? Inget är bra när man tar in honom, han är som en mask och bara gråter. Tar nästan en halvtimme tills han är glad och sitt vanliga jag igen...Fundera vad det kan bero på? Beror det på dels mjölken och att han blir vaggad till sömns eller sover han ändå för lite ?? Verkar lite konstigt..Har börjat nu när vi börja kura honom..tidigare har han alltid vakna med ett leende på läpparna!!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Mammi!
Jag är lite osäker på vad det beror på, att han inte är glad när han vaknar. Det kan vara båda anledningarna du nämnde, att han blir vaggad ända till sömns och att han inte sovit helt klart. De två kan hänga ihop. Han kanske vaknar innan han är helt utvilad för att det inte är lika som när han somnade. Två timmar kanske är "rätt" lurtid för honom. Mjölken tror jag inte det beror på. Mycket kanske, Någon annan som har ett råd?

Du kan ju sluta vagga ända till sömns och låta honom somna in själv :idea: Börjar han skrika så vagna igen, tills han lugnar sig. Poletten ramlar snart ner.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med susanneethel, låt gossen somna själv, utan vagning, om han inte är ledsen! Sen har några av mina varit riktiga surmular när de vaknar, och ahr behövt vakna långsamt. Sitta i knät i soffan, men en bit äpple eller så, så har de tinat upp! Så är jag själv närjag sovit, hoppar och studsar inte direkt när jag vaknar :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Men han lägger sig för sent. Jag tycker han ska vara i säng senast kl 8. Helst 7.30 :!: Påverkar det morgonen, så påverkar det morgonen positivt. Det tror man inte, men så är det.

Fast det går inte på en kafferast - eller en morgon :!: Man måste ha tålamod, målet för ögonen och ta det lugnt :wink: Vilket betyder att vara lugnt konsekvent. Och se tiden an, utan att darra på manschetten, dröja på tröskeln, skicka in några små vargar...

Träna in en hurtig ramsa x 4. Riktigt äppelkäck.

Och ramsa aldrig när han är förbannad. Ilsken tar man inte precis emot några - hm - instruktioner :roll: Vi vill inte förbjuda folk att reagera, och han får vara precis hur arg som helst. (Bättre det än ledsen.) Men det får han vara för sig själv. Ramsa först (igen) när du hör att han är mottaglig, låter trött, ledsen kanske. Då tar han emot den. Och då anpassar du förstås tonfallet till mera lugnt bekräftande, i en absolut tveklös Attityd av Självklarhet.

Öva nu upp ramsan i duschen :wink: Det duger inte att öva på barnet, för då fikar man lätt efte BARNETS bekräftelse. Men det är han som ska ha din, och därför ska du ta ledningen och veta precis vad du gör och varför.

Och inte göra det för mycket :wink: Lyssna av, lyssna av :!:

Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "