matmängden...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
camilla

matmängden...

Inlägg av camilla »

Jag blir saaa imponerad da jag laser mangas matscheman
8.00 Valling 220ml
12 1 burk mat
osv
mina barna kan ata ena dan 240 ml till frukost och nasta 100ml. Visst, jag accepterar att man inte alltid e lika hungrig men resultatet blir ju att ena dan sa blir inte middan forran kl 13 och nasta kl 12, dvs, det blir valdigt svart att halla tiderna for maten, allting blir ca tider med upp till 1 timmes avvikelser. Jag fragar mig; E det sa att folk bestammer att de ska ata just 220ml och inte later dem ata mer om de vill eller har folk i allmanhet sa jämnatande barn? ibland kan jag forsoka dra ut pa det men resultatet blir att det ar omojligt att mata med sked for de blir fooor hungriga sa da aker flaskan fram, jag vet inte vilket som e bast. Finns det nan med liknande erfarenheter eller tips?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
kokos

Inlägg av kokos »

Ofta äter lillkillen lika mycket på morgonen (runt 220 ml välling) men oavsett hur han äter så tycks han vara hungrig på samma tid vid lunch ändå 11.30. Till lunch äter han allt ifrån 1 burk till 2 burkar (en dag åt han 3 potatisar!). Har aldrig ändrat mattiderna som kommer efter beroende på hur mycket han har ätit innan, det har jag inte ens tänkt på.

:?: Blir dina tvillingar hungriga för tidigt om de ätit lite välling på morgonen, är det detta som är problemet? Eller är du orolig för att de äter för lite?

En sak bara: jag låter honom alltid äta så mycket han vill. Dvs jag avbryter aldrig. Så om han får för sig att äta 300 ml välling på morgonen istället för sina vanliga 220 så får han äta det, då blir jag bara glad.

Har jag svarat på nån av dina frågor nu eller svamlar jag bara? :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Jag låter också Iza äta så mycket (eller lite vissa dagar) hon vill. Det hon "missar" vid en måltid brukar hon ta igen vid nästa.
Hon äter mellan 280 och 350 ml välling varje morgon så där kan jag aldrig säga exakt.
Till lunch och middag äter hon alltid nästan en hel burk. Det är nästan alltid några skedar kvar på tallriken när hon signalerar att hon är mätt. Men trots det så klämmer hon lätt 1/3-1/2 burk fruktpuré efteråt :!: (bara efter lunch)
Gröt gör jag på 1 dl pulver (köpe-gröt :oops: :wink: ), och oftast räcker det, men ibland vill hon ha lite till.

Så visst varierar det, men inte så att jag gör någon större affär av det.

Vi håller också mattiderna och anpassar inte efter hur mycket eller litet hon ätit föregående mål.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Lille E äter runt 200 ml de flesta mål men ibland tar han bara 90 och då får det vara bra med det, äter ofta lite mer målet efter istället. Jag brukar inte dra så stora växlar på det. Summan på ett dygn blir dock sällan 1 liter faktiskt, snarare runt 7-800 ml kanske.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
camilla

Inlägg av camilla »

Alltsa, det blir VALDIGT skrikigt da de blir hungriga for tidigt och jag kanner att det ar svart att distrahera dem bada 2 samtidigt (om det fallit sig att de bada atit lite foregaende mal) fram till matdax. Kanske hade vrait battre att ha lurarna innan maten precis... fast a andra sidan sa sover de nog battre om de ar matta... Det finns ju barn som kan ata lite pa bestallning om ni forstar vad jag menar, mina kan kl 20.00 tacka nej till valling och 20.03 svepa hela flaskan sa det ar lite antingen eller over det hela, allt eller inget liksom. Men ni tycker alltsa att jag inte skall ge dem mat forran mattiden? Det ar ju jobbigt men gar naturligtvis att genomfora, varre ar da de atit mycket och man inte far ned en enda droppe, hur skuylle ni gora da?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"