Nybörjare och behöver hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mammi79

Nybörjare och behöver hjälp!

Inlägg av mammi79 »

Hejsan!

Har läst om Anna Wahlgrens kur och är väldigt imponerad hur bra det har fungerat för alla. Blev inspirerad och har själv börjat kurera min 14 månaders kille. Men nu funderar jag hur jag skall lägga upp hela dags programmet? Just nu somnar han bra med ramsan kl 20.30 men vaknar redan kl 6 på morgonen och jag försöker ramsa och ramsa men han börjar bara mera skrika hysteriskt. Så här har jag nu lagt upp hans program och jag uppskattar om ni kunde ge tips och förslag vad som är felet..

8.00 uppstigning, påklädning
8.30 morgonmål: gröt o frukt
9.30 120 ml mjölk
12.30 lunch
13.15 140 ml mjölk
13.30- 15.00 tupplur
16.00 middag + 100 ml mjölk
19.30 gröt
20.15 200 ml mjölk
20.30 sova

Har alltid hamna ge mjölken en timme senare eftersom han orkar inte dricka mjölken direkt på maten. Jag är ute och leker med han i friska luften 2 ggr till dagen och annars är vi inne och leker. Han är nog nöjd och glad på dagen men efter kl 20.00 är han nog så trött att jag kan inte ha honom längre uppe. Men vill gärna att han skulle börja sova längre om mornarna, skulle vilja ha kl 8 väckning som programmet. Men nu vaknar han kl 6 och jag försöker ramsa som inte blir ngt bättre, så ger jag lite mjölk och så är han tyst en stund och så börjar han skrika igen och jag börjar ramsa,,tills kl är 8 och vi stiger upp..Så det är inte trevliga mornar här. :cry:

Hoppas ni kan ge mig några tips för jag är helt nybörjare och vet inte om jag gör rätt eller fel så våga ge tips bara..

TACK FÖR ETT BRA HJÄLPFORUM.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och jättevälkommen :D

Ja, du har så rätt, detta är ett oumbärligt forum när man börjat vara här :!:

Först lite reflektioner över ditt schema; du har säkert gjort upp det efter tider som passar er familj, men jag funderar på om du inte skulle ha tidigare kväll, och följdaktligen tidigare morgon? Ex 19.30-7.00, eftersom han verkar varq morgonpigg! Och då också ha tidigare sovpass på dagen; 12-13.30? Men som sagt, tiderna måste passa var familj...

Och det här med mjölken förstår jag inte riktigt :oops: VARFÖR ger du mjölk mellan målen? Servera vatten till maten, ev mjölk till middagen men INTE mellan målen! Och får han inte välling till kvällen? Ger du honom gröt till kvällsmål, så ha mjöen i/bredvid gröten istället :!:

Annars hanterar du morgnarna precis som du ska, ramsar för att ge besked :!:

Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hejsan Mia!

Och tusen tack för ditt svar! Jo fundera själv att sätta honom tidigare och sova om kvällarna men vi är oftast mycket på gångs om kvällarna och vill helst inte därför sätta han så tidigt i säng..Ibland har han nog sovit till kl 8 på mornarna så förstår int varför han nu inte kan sova så länge..Men tidigare hade ju han tutt också så kanske det är skillnaden och då vakna många gånger om natten. Jo det har bara blivit på det där med mjölken, om jag har gett mjölk vid maten så äter han ingenting utan bara skall ha mjölk igen..Så därför har jag gett mjölken senare åt honom..
Och när jag har gett mjölken före han skall ut och sova dagssömn så har han nästan somnat så det är bara att lägga ut honom i vagnen, utan att behöva ramsa..Så jag gör säkert fel där??

Det är så svårt det här, men märker att han är nog piggare och nöjdare nu när han sover hela nätter, men kanske det är så bara att han inte behöver så mycket sömn...Att det är bara mor själv som vill sova :)
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Ja skulle ännu säga att han har aldrig tyckt om välling, så därför blir det gröt på kvällen också. Har prövat många gånger ge men inte gillar han det..
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Nybörjare och behöver hjälp!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar 70 :wink: :lol:

:D Välkommen är du :lol:
mammi79 skrev: Men nu vaknar han kl 6 och jag försöker ramsa som inte blir ngt bättre, så ger jag lite mjölk och så är han tyst en stund och så börjar han skrika igen och jag börjar ramsa, tills kl är 8 och vi stiger upp. Så det är inte trevliga mornar här. :cry:
Där har du "felet" - du gör morgon alldeles själv kl 6 och han tror att det ska vara så. Det är det mönstret du måste bryta. Han kan mycket väl sova till 8, men inte om du springer där och låter honom tro att dagen verkligen har börjat - t o m med "lite mjölk" :!:

Nu skriker han dig till sig och ramsan tar inte så länge du fortsätter gå in. Ge dig inte förrän den tar. Öva dig på olika tonlägen. En hurtig, glad upplysnngsramsa om att morgonen inte kommit än, när han vaknar kl 6, kan göra susen, men effekten tar du bort i samma stund du börjar underhålla med mer ramsande och med trafik. Se "Tips på vägen" om tidiga morgnar så förstår du :!: Anlägg tålamod och målmedvetenhet. Nu är det dags för ett nytt liv. Se inte bakåt.

Han behöver ca 13,5 tim sömn/dygn.

Och han behöver INTE sju mål om dagen (åtta med morgonmjölken). Läs och lär av miar 70 :wink: :!:

Tack för dina varma ord. Läs på nu - Lathunden ska du kunna i princip utantill :lol: - så att du känner hur Attityden av Sjävklarhet fullkomligt bubblar inom dig. Det gör den bara om man kan sina saker - innan :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hej!!

Tusen tack för ditt svar.. Jag har nog prövat att bara ramsa och inte gett ngn mjölk på morgon också men det har inte fungerat..Han blir flyförbannad när jag ramsar och börjar bara skrika ännu mera. Ibland har han nog slutat skrika men fortsätter tala för sig själv..Har själv inte tagit upp honom före kl 8, utan han får tala då för sig själv eller små pirra tills kl är 8. Men nu börja jag misströsta när han ändå inte sover längre om morgon fastän jag har hållit på och ramsa i några veckor. Men skall ta mig i kragen och försöka ramsa mera nu bara på morgon så kanske det går till slut..Märker att det har fungerat bra på kvällen iallafall.

Skall fortsätta kämpa :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Kära du, läs mitt svar igen (och igen). Gå inte efter lilla barnet. Gå efter dig själv. Lednngen är din. Inte hans. Han gör som du lär honom.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Mammi79!

Jag måste hoppa in med ett kostråd även om du inte har bett om det :) Men jag tycker att det behövs.
Det finns mycket som tyder på att komjölk inte är särskilt nyttigt. :shock: Att dricka det 4 ggr om dagen, mer än en halvliter för en liten är troligen inte att rekommendera. Speciellt inte som "småätande". Det kan leda till besvär med magen också.
Det finns calcium i mjölk men det är tveksamt om kroppen tillgodogör sig det så bra från mjölk har jag fått lära mig. Sverige som är ett mycket komjölksdrickande land har högst frekvens av benskörhet i världen. Tydligen är sambandet inte helt klart, men jag tar det som ett varningstecken. Calcium finns även i ost och gröna grönsaker som t.ex broccoli, så det går bra att få i sig ändå.

Till maten kan man ge vatten eller fruktjuice(fri från socker och tillsatser såklart) C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn ur maten, mjölk försämrar järnupptaget. Det är bra att tänka på om man serverar järnrik mat.

Jag tycker inte att du ska ge mer komjölk än två ggr om dagen, och då i samband med måltid, gröt eller mat kvittar.
Tips: Om han bara vill dricka och inte äta vid måltiderna, så ge maten först och dryck på slutet, när han har bara lite mat kvar. Mellan måltiderna serverar jag bara vatten, både med tanke på aptiten och tänderna.

Tipstråd med mat och sovtider, olika åldrar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153

Fyra mål och en "nattslurk" brukar vara bra för de allra flesta. Lagom långt emellan för att han ska hinna bli lagom hungrig blir det då, 3,5-4 timmar.

Hoppas du inte blir arg för mjölkföreläsningen :) Jag vill bara hjälpa till.
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hejsan!

nej jag tar verkligen inte illa upp, bara evigt tacksam för tips och hjälp. Har faktiskt inte tänkt på det där med mjölken. Har gett vatten till maten och sedan mjölk efter maten som typ mellanmål. Börja idag ge vatten till maten och inte alls mjölk mellan måltiderna och jag har redan märkt hur mycket bättre han äter!!! Kommer att ge mjölk till gröten morgon och kväll och sedan en sista nattslurk och i övrigt vatten till lunch och middag. Har bara trott att han behöver mjölk i massor, tror väl att han är min lilla baby ännu :D Märker att man är så blind och så upp i sitt eget system att man märker inte ens att man kanske gör helt fel :!:

Har i övrigt försökt läsa på idag sova hela natten kuren så skall se hur det går imorgon bitti med mitt ramsande..Håll tummarna. Förra natten vakna han och bara skrek och skrek och jag ramsa utanför dörren men han lugna sig inte. Gick sedan in men då var han nerkissad och så kall att undra på att han var olycklig..Och då orkade jag inte börja byta lakan mitt i natten så han fick sen komma och sova med oss.(efter ren blöja o ny pyjamas förstås :) ).Så hoppas det inte stöka till allt nu..Nätterna har ju som sagt gått bra men inte mornarna..Men nu skall jag vara bestämd och få detta och fungera. [-(

Men tusen tack för lektionen ,uppskattas nog.. :thumbsup:
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:thumbsup: Vad bra!

Nu lär du bara tänka på att konsekvens är viktigt! Om du kurar och det kommit kiss i sängen ska du byta lakan och kläder bara, barnet kvar i sängen. Budskapet ska ju vara att på natten händer ingenting :) Man stiger definitivt inte upp. Om du är inkonsekvent blir det svårare att få barnet att förstå, eftersom du ger motsägande budskap. Tar du upp barnet till din säng så visar du ju att ibland sover man här och ibland där- resultatet blir en massa frågor(skrik).

Du måste tro på dig själv mer också, inget tvekande. Läs den här tråden :)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252
mammi79

Inlägg av mammi79 »

God Morgon!!

Natten har gått bra, han sovde från kl 21- 6.20 men sen efter det så var han riktigt hopplös att få och sova vidare. Gick inte in utan ramsa utanför dörren . Ramsa x 4 ibland x 6, och höll en paus igen men han blev bara till sist mera förbannad..Ibland lugna han ner sig 10 minuter och var tyst men så börja han igen..Att jag vet inte vad jag gör för fel..Kl 8 gick jag in och var glad och "väckte" upp han, men han var ju redan vaken och förbannad på mig :(

Fundera om jag borde sätta han tidigare och sova dagssömn, att han kanske verkligen inte är sömnig på morgon?? Vad tror ni?

Försöker pånytt imorgon nog igen..Inte ger jag mig så lätt!!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Du gör inte fel då! Det låter helt rätt. Möjligtvis ska du ramsa mindre.

Du kan inte tvinga honom att somna om, bara ge honom möjligheten, och det har han om han ligger i sängen och inte är ledsen. Lite arg får han vara. Det är hans sätt att ifrågasätta om det inte är morgon, han känner sig säkert piggare än innan kuren om han fått sova mer. Men han har inte fått sova tillräckligt- så fortsätt som du gjort nu!

Det tar ett tag innan han blir säker på vad som gäller, men fortare ju mer du håller på "reglerna". :)

Ändra inte sovtiderna! Dom verkar bra. Det är inte det som är problemet utan att det inte hunnit sätta sig än. Förtidiga morgonar(heter det så? :-s ) är ett jättevanligt problem :!:

Vad har du för mattider nu? Jag funderade på sista gröten/mjölken. Ger du den en timme innan läggdags? Alldeles innan är bättre :)
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Hej!

Hans dag ser ut som följande:

8.00 Väckning + påklädning
8.30 gröt
12.30 lunch
13.15 140 ml mjölk (han somnar på mjölken)
13.30-15.00 sova
16.00 middag
19.30 gröt
20.15 nattslurk dvs mjölk
20.30 sova

Så ger ju nog gröten ganska så före läggdags! Jo fundera det där med ramsande men tycker nog att jag väntar rätt länge innan jag går och ramsar..Men han reagerar direkt genom att börja skrika högre när jag ramsar..Blir riktigt arg.. Sen lugnar han lite ner sig efter en stund och så börjar han igen..Att han är nog så envis, men det är mamma också. :) Men kanske det börjar gå så småningom. Måste ha tålamod bara!!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Stämmer det att han lägger sig 20.30? Då blir det en halvtimme för lite sömn. 20.00 vore bättre :idea:

Jag har några förslag :lol: Ta bort den där första mjölken, eller låt bli, men han behöver den inte för att somna, det går lika bra med lite vatten så att han inte är törstig när det är lur-dags.
Du skulle ju kunna slå ihop gröten och mjölken till kvällen och ge dem ca 19.30.

Dricker han varm mjölk? Det är faktiskt så att det innehåller melatonin, ett sömnhormon som kroppen producerar till natten, så man blir sömning av varm mjölk. :D

Det är bäst att ramsa upplysande direkt du hör att han är vaken på morgonen. Försök avvakta sen, ramsa bara när det verkligen behövs. Försök låt väldigt glad och lugn när du ramsar, det tycker jag funkade bäst.

Det kommer att sätta sig :) Det är sant att man behöver tålamod. Och det är bra att vara envis :D så att du inte ger upp.
mammi79

Inlägg av mammi79 »

Jo han somnar vid 20.30 så han får faktiskt en halvtimme för lite sömn..SKulle vara trevligare att han skulle sova till kl 8.30 på morgon men det är väl önsketänkande.

Du menar att jag skulle ta bort mjölken kl 13.15?? Jo ger den när han skall sova och han somnar då så passligt att det är bara att föra ut han i vagnen och sova, så då har jag inte behövat ramsa :!: Men är väl säkert fel...

Har även gett sen på kvällen efter gröten varm mjölk för han njuter så när han inte annars får med flaska..Tycker att han skall få det när han inte dricker välling..

Jag skall försöka direkt igen imorgon ramsa så det skall bli spännande och se om han mera börjar reagera på det nu..Ger inte upp,,nu skall det börja fungera :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "