Sömnskarvar - hur länge??
Sömnskarvar - hur länge??
Hej!
Jag undrar hur länge barnet behöver ha hjälp att komma över de sk sömnskarvarna? Lillen är 5 veckor imorgon och med undantag av de första 2-3 veckorna då han låg som en klubbad säl (usch vilket uttryck egentligen..) i vagnen, måste han numera vagnas tillbaka till den goda sömnen under sina sovpass.
Exempel: lillen ligger just nu i sin vagn utomhus. Första gången jag fick vagna honom var 12.45 (han somnade in ca 12:25). Sedan 12.52. Därefter var han tyst ända fram till 13.40. Sedan pep han igen 14. Nu pep han och då är kl 14.10. Jag behöver bara vagna några få drag och sedan tystnar han. Jag vagnar INTE på gnöl, bara skrik. Håller han på och vaknar till månne? Han har snart sovit i 2 h.
Tillbaka till min fråga: kommer han alltid att bli tvungen att vagnas under sömnpassen?
Mvh
Kristin
Jag undrar hur länge barnet behöver ha hjälp att komma över de sk sömnskarvarna? Lillen är 5 veckor imorgon och med undantag av de första 2-3 veckorna då han låg som en klubbad säl (usch vilket uttryck egentligen..) i vagnen, måste han numera vagnas tillbaka till den goda sömnen under sina sovpass.
Exempel: lillen ligger just nu i sin vagn utomhus. Första gången jag fick vagna honom var 12.45 (han somnade in ca 12:25). Sedan 12.52. Därefter var han tyst ända fram till 13.40. Sedan pep han igen 14. Nu pep han och då är kl 14.10. Jag behöver bara vagna några få drag och sedan tystnar han. Jag vagnar INTE på gnöl, bara skrik. Håller han på och vaknar till månne? Han har snart sovit i 2 h.
Tillbaka till min fråga: kommer han alltid att bli tvungen att vagnas under sömnpassen?
Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
-
susanneethel
Hej!
jag tror att ni har rätt
. Jag är bara rädd att om jag inte vagnar så kommer ha skrika upp sig så att han vaknar till på riktigt
. Jag slutar verkligen vagna så fort han tystnar och så går jag därifrån. Har för mig att Anna skrivit att hon bara slår några gånger på handtaget i stället för att vagna varje gång
...
PS! Måste bara berätta om natten
: han ligger ju i sin vagninsats och ibland efter matningen har han svårt att komma till ro. I natt provade jag att bara lägga honom till rätta när han pep och han "tog" det \:D/ !!!! Känns så himla skönt för självförtroendet när man lyckas.
//K.
jag tror att ni har rätt
PS! Måste bara berätta om natten
//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Nej han kommer inte alltid att behöva vagnas. Men det kan komma tillfällen och dagar då man måste plocka fram det igen. Och i början får man vara på lite i början innan det sitter ordentligt. Om du inte vagnar på gnöl eller småpip så ska du inte behöva fastna. Och se till att sluta så tidigt som möjligt: fortare än det känns att det är möjligt. Han behöver inte vara helt tyst och stilla när du slutar vagna.
Jag började se vagningen som en ramsa ungefär. Som ett rakt besked: pang på och sen får han reagera. Pang på igen som påminnelse och avvakta reaktion. Pang på och på det tredje verkar det sitta.
Kort, bestämt och tryggt ska det kännas i din mage.
Sista sovpasset har jag fått kämpa med men nu är det nästan det som sitter bäst. Några promenader med storebror på ståbrädan och sen var det klart - jag var tvungen att bryta mönstret! Jag var så less på vagnandet att det fick bli promenad istället. Och nu har han sovit klockrent 3 dagar i rad: utan ett drag i vagnen.
Jag började se vagningen som en ramsa ungefär. Som ett rakt besked: pang på och sen får han reagera. Pang på igen som påminnelse och avvakta reaktion. Pang på och på det tredje verkar det sitta.
Sista sovpasset har jag fått kämpa med men nu är det nästan det som sitter bäst. Några promenader med storebror på ståbrädan och sen var det klart - jag var tvungen att bryta mönstret! Jag var så less på vagnandet att det fick bli promenad istället. Och nu har han sovit klockrent 3 dagar i rad: utan ett drag i vagnen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
kokos skrev: Jag började se vagningen som en ramsa ungefär. Som ett rakt besked: pang på och sen får han reagera. Pang på igen som påminnelse och avvakta reaktion. Pang på och på det tredje verkar det sitta.Kort, bestämt och tryggt ska det kännas i din mage.
Jag var så less på vagnandet att det fick bli promenad istället.
Bra tips det där med att se vagningen som en ramsa. Jag tar fasta på det!
Jag är också OÄNDLIGT trött på vagnandet! Å andra sidan ser jag det verkligen som mitt jobb att lära honom det här nu så skam den som ger sig.
[lillen piper som vanligt efter 1 h lur
//K.
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Ja sen hade jag några dagar då jag backade hela tiden och då blir ju lurarna därefter: alltså om man tillåter reaktion så kanske han inte sover varenda minut av sin lur DEN gången. Men då sover han varenda minut av nästa lur istället. Och sen sitter det.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
-
Gäst
kokos skrev:Ja sen hade jag några dagar då jag backade hela tiden och då blir ju lurarna därefter: alltså om man tillåter reaktion så kanske han inte sover varenda minut av sin lur DEN gången. Men då sover han varenda minut av nästa lur istället. Och sen sitter det.
[nu är lillen tyst. Tror dock inte att jag lyckades "backa" så mycketkokos skrev: Sista sovpasset har jag fått kämpa med men nu är det nästan det som sitter bäst. Några promenader med storebror på ståbrädan och sen var det klart - jag var tvungen att bryta mönstret! Jag var så less på vagnandet att det fick bli promenad istället. Och nu har han sovit klockrent 3 dagar i rad: utan ett drag i vagnen.
Glömde fråga dig: hur många lurar har din son?
Mvh K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
OK. Intressant.....
Lillen vaknade (läs: skrek till) nu första gången kl 10:10. Han har sedan dess skrikt 2 tillfällen. Fler lär det bli....
Menar ni att jag skall låta honom skrika upp sig så han vaknar och tänka "ja, ja det var DEN luren. Han sover mer nästa lur"
eller
menar ni att jag skall vagna när han skriker fram till luren är "slut"?
[nu skriker han IGEN
!!! så här håller det på jämt!!!]
//K
Lillen vaknade (läs: skrek till) nu första gången kl 10:10. Han har sedan dess skrikt 2 tillfällen. Fler lär det bli....
Menar ni att jag skall låta honom skrika upp sig så han vaknar och tänka "ja, ja det var DEN luren. Han sover mer nästa lur"
menar ni att jag skall vagna när han skriker fram till luren är "slut"?
[nu skriker han IGEN
//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Nej han ska inte skrika upp sig - du ska ha som mål att han somnar om! Han ska få klara besked så att han blir lugn och somnar om (av sig själv...). Men han kanske blir vaken en del om du bara vagnar tills han är lugn och inte tills han sover. Det jag menar är att du inte ska bli stressad av att han inte sover varje minut: han tar igen det sedan när han fattar galoppen. Nu vet jag inte när hans lur började men han har väl sovit ett bra tag nu eller?
Hur länge hade han sovit? Han ska ju så klart inte skrika som en stucken gris - då ska du ju vagna honom lugn.